A gyermekeknél a beszéd az értelmi fejlődés feltétele és mutatója. A szavak lehetővé teszik számára, hogy kifejezze vágyait és szükségleteit, hogy bővítse tudását, képességeit és az emberi társadalom részesévé váljon.
Ha figyelmesen hallgatod a kezdetektől gyermeked beszédét, megértheted és követheted fejlődését. A későbbiekben a beszéd sok mindent elárul egy emberről. Függhet tőle a társadalmi megítélés, az iskolai siker és a továbbtanulás lehetősége is.
A beszéd biológiai feltételei
A sikeres beszédfejlődéshez ép beszédszervek, jó hallás és látás szükségesesek. A központi idegrendszer sértetlensége is alapfeltétel. A hiányosságok korai felismerése és kezelése nagyban segíti a gyors fejlődést.
Eltérések a beszédfejlődésben
A gyermek személyisége és neme is hatással van a beszédfejlődés ütemére. Általában gyorsabban érnek a lányok és kevesebb beszédhiba fordul náluk elő. Az élénk, jó mozgású gyermekek általában előbb ejtik az első szavakat és beszédfejlődésük is gyorsabb.
Mikor kezd a gyermek beszélni?
- Általában 2 hónaposan kezdenek gőgicsélni különféle hangokat a babák.
- 5 hónaposan gagyognak szótagokat.
- A beszéd, aminek jelenése is van, az majd 1 éves kor körül jelenik meg. Ezek úgynevezett szómondatok.
- 12-18 hónaposan olyan ütemben fejlődik a beszéd, mint soha máskor.
- A 2. év végére egyszerű mondatokat fogalmaznak meg és kb. 200 szót mondanak (ezek főnevek és igék többnyire).
- 4 évesen már olyan szintre ért el a beszéd és nyelvfejlődése, hogy érthetően, értelmesen ki tudja magát fejezni. Spontán beszédében hibátlanul ejti a legtöbb hangot. Értelmes, bonyolultabb mondatokat és változatos szófajú szavakat használ.
Mire iskolába kerül, ha elég érett és beszéde normális fejlődésű volt, a következő követelményeknek felel meg:
- szemtől szembe szívesen beszél
- a tartalom, amiről beszél érthető és logikus
- a beszéd folyékonyságát nem szakítják meg szünetek és ismétlések
- spontán beszédben minden hangot hibátlanul ejt
- alapszókincse és nyelvi fejlettsége lehetővé teszik számára, hogy pl. egy kép alapján történetet meséljen el, stb.
A család hatása
A biológiai feltételek lehetővé teszik, hogy a beszédtanulás sikeresen haladjon. Az azonban, hogy mikor fog a gyermeked beszélni és hogyan fog beszélni, ez nagyon sok mindenben tőled is függ.
Néhány dolog, ami kedvét szegheti csemetédnek:
- ha keveset beszélnek a gyermekkel és nem is ösztönzik arra, hogy Ő beszéljen (itt nem arra gondolok, hogy nem kaphatja meg, amit kér, mert még nem nevezi meg, hanem valódi ösztönzésre, pl. fogadjuk kitörő örömmel minden új megnyilvánulását)
- ha állandóan beszélnek hozzá - gyorsan, válaszokat nem is várva -, akkor elveszik a kedvét attól, hogy megszólaljon
- ha gyakran pöszén, gügyögve beszélnek hozzá, akkor megnehezítik számára a helyes beszéd elsajátítását
- ha túl magas szinten beszélnek hozzá a korához képest, olyan kérdéseket tesznek fel neki, amit nem is érthet, akkor válaszolni se tud rá
- ha folyton kijavítják az beszédét, közbevágnak, nem hallgatják végig
- ha kinevetik hibái miatt, vagy mérgesek rá, mert helytelenül beszél
Mit tehetsz a beszédfejlődés ösztönzésének érdekében?
- A leghelyesebben akkor viselkedsz, ha türelmesen végighallgatod
- Ha játék közben figyelmesen beszélsz hozzá és bekapcsolódtok egymás tevékenységeibe.
- Ne szóljon egész nap a tévé, rádió.
- Kezdj el kb. 7 -8 hónapos korától gyermekednek esti mesét mesélni. Eleinte a gyermek napját meséld el röviden. Ha teheted, ne mindig könyvből mesélj, a gyermekek is jobban élvezik, ha te találsz ki történeteket vagy eleveníted fel kedvenc meséidet fejből.
- Mondókázzatok, énekeljetek együtt.
A gyermeki kíváncsiságot soha ne utasítsd vissza. Rövid, érthető válaszokkal felelj kérdéseire. Ha úgy véled, gyermeked beszédfejlődése elmarad korosztályától, keress fel egy logopédust. Ne kezdj bele a hibák kijavításába.
Mikor gondoljunk beszédhibára/nyelvi problémára?
Sokszor ugyanis nincs konkrét beszédhiba, mint a raccsolás, pöszeség, viszont a nyelvi késés vagy nyelvi elmaradás fenn áll (nem jó a szókincs, rosszul ragoz, stb.)
- ha 18 hónaposan nem kezd beszélni
- ha két éves korában nehézkesen kommunikál környezetével, nem kezdett el több elemből (szóból) álló kombinációt használni, nem birtokol legalább ötven szavas aktív szókincset
- ha három éves korára nehezen érthetően beszél, sok nyelvtani hibát vét
- ha öt évesen pöszén beszél
- ha gyakran megszakítja beszédét, s ezt görcsök kísérik
- ha túl gyorsan beszél, és közben elharapja a szavak végét, lehagyja a mondatok befejezését
- ha elmegy a hangja és/vagy rekedtsége 3 hétnél tovább fenn áll
- ha orrhangzósan beszél
- ha a mutáció időszakában vagy utána (13-15 évesen) a fiúk hangja túl magas, nőies, szemben a mutáció előtti hanggal
- ép értelem mellett hosszantartó olvasási és írási nehézség áll fenn
Mit lehet tenni gond esetén?
Ha gyermekednél észleled a felsorolt beszédhibák közül valamelyiket, fordulj minél előbb szakemberhez. Három éves kor alatt a korai fejlesztő intézetekhez, három éves kor felett a nevelési tanácsadókhoz és szakszolgálatokhoz fordulhatsz segítségért. Az ellátás ingyenes.
Amennyiben hosszabb ideig fennmaradnak a beszédhibák, gyermeked kortársaihoz képest alacsonyabb rendűnek érezheti magát. Kerülheti a többi gyermek társaságát, fél attól, hogy csúfolni fogják, önbizalma sérülhet.
Használd ki a lehetőséget, amit az óvoda, iskola logopédusa kínál. Felnőttkorban a beszédhibák nehezebben javíthatók és az ellátás ingyenessége is megszűnik.
Szerző: Fodor Tímea logopédus
Fotó: Freepik/prostooleh