Arról, hogy miként hat a kisgyermek fejlődésére az építőkockázás, hogyan fejleszti az önálló játéktevékenység és hogyan az édesanyával-testvérrel közös építőkockázás a kisgyereket, alábbi cikkünkben olvashatsz. Egyúttal konkrét játékötleteket, tippeket is adunk, hogyan lehet építőkockákkal észrevétlenül és játékosan fejleszteni a kisgyermek számos képességét, ami később az iskolaérettség alapfeltétele lesz majd.
Hogyan fejleszti az építőkockázás a kisgyermeket?
Az egészen kicsiket még csak az építőkocka vidám színei, érdekes alakzatai, a fakockák összekoccanáskor hallható kellemes hangzás nyűgözi le. Később a rombolás-építés élménye miatt kerül le a gyerekszoba játszópolcairól. Óvodáskorban már szárnyra kel a fantázia, és a szülőkkel vagy a kisbarátokkal közös építőkockázás nyújt felejthetetlen élményeket.
Mindamellett, hogy a játékkockákkal, építőkockákkal jókat lehet játszani, a szülőknek és nagyszülőknek fontos tudniuk, hogy a kisgyermek életében komoly fejlesztő funkciót is betöltenek az építőkockákkal kapcsolatos játéktevékenységek.
Finommotorika, szem-kéz koordináció, összpontosítás - az építőkockázás ezeket mind fejleszti
A kisgyerek finommotorikus képességét, a szem-kéz koordinációt, a formák észlelését, azok összeillesztését, az odafigyelést-összpontosítást, elmélyülést éppúgy finomítja-formálja-mélyíti ez a fajta tevékenység, mint a gyermek kreativitását, fantáziáját, alkotókedvét. Ezek azok a képességek, amikre később majd az iskolapadban feltétlenül szüksége lesz a gyermeknek. Gondoljunk itt arra, hogy az ügyes kezecskék tudnak majd megfelelően ceruzát tartani, szép betűket írni; a betűk megfelelő formáját úgy tudják könnyen megtanulni, ha előtte az alapformákkal már tisztába kerültek; nem okoz gondot a kisebb-nagyobb távolság, az írás során a sort megtartani szintén csak odafigyeléssel és pontossággal lehet - ezek mind elengedhetetlen feltételei lesznek majd bármely iskolai feladathelyzetnek.
Az építőelemek pontos összeillesztésével a gyerek finommotorikája fejlődik, ami később az írástanulásnál lesz nagyon hasznos
Kreativitás és képzelőerő - nagyobb gyerekek már konkrét céllal építenek
A gyermekkori játékfejlődés a folyamatos építéssel (és rombolással) egyre gazdagabbá válik. Később, a közösségbe járó gyerekek esetén, már céllal készülnek az újabb és újabb játéképületek, játékkomplexumok.
A színes építőkockából megannyi építményt meg lehet valósítani: kreált várak, tornyok, kastélyok, városok, bevásárlóközpontok, parkolóházak, mélygarázsok, hajók, parkok, állatkertek, képzeletbeli játszóterek mind-mind a valóságot hivatottak lemodellezni, aminek világában a gyerekek újra és újra elmélyülhetnek, kiteljesedhetnek, a mindennapi élményeiket újraélhetik, feszültségeiket "kicsomagolhatják", problémájukat ezáltal maguk (vagy egy kis szülői segítséggel) akár meg is oldhatják.
Azzal hogy a gyerekek újabb és újabb dolgokat alkotnak az építőkockákból, szárnyal a kreativitásuk, a képzelőerejük. Az építés végeztével növekszik az önbizalmuk, önértékelésük.
Szerepjátékok - óvodás gyerekekkel játsszuk minél többet
Az elkészült alkotásokat aztán a játék egy következő szintéjéhez, a szerepjátékhoz használhatják. Ha szülő is bekapcsolódik a közös építésbe, majd a szerepjátékba, akkor rengeteg új ismeretet, tudást, újabb kifejezéseket-szavakat, de még akár illemtant is belevihet a játékba észrevétlenül - éppen akkor, amikor a gyerekek a legfogékonyabb állapotban vannak. Előkerülhetnek az újabb fogalmak, árnyaltabb kifejezések, amivel gazdagodik a gyerekek szókincse, a témához kapcsolódó régi családi történetek még izgalmasabbá tehetik a közösen töltött szabadidőt.
De ha semmi egyéb nem történik, csupán önfeledt, gondtalan és különösebb cél nélküli játék, az is csak a gyerek hasznára válik, mert mind-mind a szülő-gyerek közös élménytárat gazdagítja.
Közösen vagy egyedül? - hogyan építsen a gyerek?
- Eleinte, minél kisebb a gyermek, együtt érdemes építeni, hiszen utánzással tanulja meg az építés lényegét, azt, hogy hogyan is kell az építőkockákkal bánni. Később az együttes játék a társas/szociális készségeket fejleszti. Az együttműködés, a csapatmunka és nem utolsósorban az együttes élmény az, ami a kisgyermek fejlődéséhez pluszt adhat. Amikor a kisgyermek az építőkockákkal egyedül is tud játszani, az önálló játék kimondottan hasznos, hiszen meg kell tanulnia egyedül is lekötnie magát, ami eleinte sok dicséretet igényelhet. Ezáltal önállóan megtanul döntést hozni, formálódik az ízlése, kibontakozik a kreativitása, és ha teljesen el tud benne merülni, még flow-élményben is részesül, ami gyermekkorban olyan természetes - mondja dr. Árvainé Koczok Márta klinikai szakpszichológus.
Az önálló játék fejleszti a gyermek döntési-mérlegelési képességét
Játékötletek építőkockához - gyógypedagógus ajánlásával
Hullán Gabriella gyógypedagógus az alábbi közös játékötleteket ajánlja óvodáskorú gyerekeknek, illetve azok szüleinek és nagyszüleinek.
1. Játék: Mi következik a zöld kocka után?
Óvodás korosztálynak való feladat
Kérjük meg a gyereket, hogy először válassza színek szerint az építőkockákat, majd tegye egymásra azokat az általunk megadott sorrend szerint! Például ismételje a következő színmintát: fehér, piros, kék, zöld. Ez a színkombinációt rakjuk ki vele párszor.
Ha könnyen megy már egyedül a sorminta, építsünk fel egy új mintát például: fehér, zöld, kék, piros
Egy következő ugyanilyen mintasor építését szándékosan hagyjuk félbe. Kérjük meg, fejezze be ő a sort! Vajon mit következhet a zöld után?
Mit fejleszt: figyelem, feladattudat, finommotorika, szerialitás, emlékezet
2. Játék: Keress ugyanolyan kockát a dobozban, mint amilyet mutatok!
Óvodás korosztálynak való feladat
Egy nagy doboznyi építőkockából vegyünk ki egyet. Beszéljük meg milyen formájú és színű, majd dugjuk el a hátunk mögé. Kérjük meg, keressen egy pontosan ugyan ilyet a dobozban. Ha megtalálta, hasonlítsuk együtt össze. A keresendő kockák számát siker esetén növelhetjük is!
Mit fejleszt: Figyelem, türelem, feladattudat, szem-kéz koordináció, kutató funkció, vizuális emlékezet
3. Játék: Építs kisebb-nagyobb színes tornyokat! Melyik a nagyobb? Melyik a kisebb?
Óvodás korosztálynak való feladat
Kérjük meg a gyereket, hogy válogassa színek szerint a kockákat, majd építsen belőle különböző színű tornyokat. Ha színenként különböző mennyiségű kockát adunk neki: a kevesebb-több fogalmát, arányokat, számokat is gyakorolhatjuk kortól függően.
Mit fejleszt: figyelem, türelem, finommotorika, feladattudat, szem-kéz koordináció, magasabb szintű gondolkodás, viszonyító képesség.
Fotók: Pixabay, Freepik/Kireyonok_Yuliya