SOFI (Budapest, 18. kerület) - speciális intézmény az óvodától a szakiskoláig
Az iskolában tevékenykedő gyógypedagógusok nagyszerű munkát végeznek, szakértelemmel végzik a dolgukat, halkan, szerényen és feltűnésmentesen. Talán ezért is hallani olyen keveset az alapítvány tevékenységéről, amely hathatós segítséget nyújt a SOFI-ba kerülő (Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógia Módszertani Intézmény) kis- és nagydiákjai számára. Mi sem bizonyítja jobban az itt dolgozó gyógypedagógusok értékes munkáját, mint az a szívmelengető történet, ami egy óvodásként az intézménybe kerülő autista kislány sikertörténete: a kislány nem beszélő autista kisgyerekként csatlakozott a SOFI többi óvodásaihoz, és azóta nem csak az iskolát végezte el, hanem több alkalommal a Speciális Olimpia Nyári és Téli Világjátékain emelkedett ki kitűnő sporteredményeivel.
A gyerekek intézménybe kerülése legtöbbször már jóval előbb, óvodás korban megtörténik - ugyanis a SOFI a gyerekek óvodáskorától egészen a szakiskoláig történő időszakát hivatott felölelni.
Az iskolaválasztás aktualitása kapcsán Pál-Horváth Ritával, a SOFI igazgatónőjével beszélgettünk.
Szülők Lapja: Az alapítványnak saját iskolája is van, ahol a SNI nem hátrány, sőt! Milyen gyerekeket várnak az iskolába?
Pál-Horváth Rita: Az intézmény állami irányítással működik, nem az alapítvány közreműködésével, az Életjel Alapítvány csupán segítséget nyújt az itt tanuló gyermekek optimális fejlesztéséhez. Az intézményben tanulásban-értelmileg akadályozott gyermekek tanulnak óvodás kortól egészen a speciális tagozatig. Szakiskolai tanulócsoportot is működtetünk. A középsúlyos fogyatékos gyermekek részaránya több mint 50%, sok az autista kisgyermek a diákjaink között: 3 tanulócsoportban kizárólag autista gyermekek fejlesztése történik, amúgy minden csoportunkban megtalálható egy-két autista gyermek. Gyengénlátó, hallássérült és mozgássérült diákok felvételére akkor kerülhet sor, ha a normál tanulócsoportban a megfelelő fejlesztésük biztosított. Néhány kerekesszékes tanulót is a diákjaink között tudhatunk.
Szülők Lapja: Hogyan lehet az iskolába bekerülni, illetve mikor tartanak nyílt napot?
Pál-Horváth Rita: A felvétel körülményeiről az iskola honlapján tudnak a szülők tájékozódni: http://www.sofi.hu, ugyanígy ezen a honlapon jelezzük a nyílt napok időpontját.
Szülők Lapja: Milyen módszerrel tanítanak a SOFI-ban? A gyengébb és az erősebb képességűek együtt tanulnak? Honnan-hova tudnak eljutni az ide kerülő gyerekek?
Pál-Horváth Rita: Az intézményben az olvasás-írás tanítása a Meixner-féle dyslexia-prevenciós módszerrel történik. Három tanulócsoportban a Béres Mária Montessori speciális módszerével fejlesztjük a gyerekeket. Az autista gyermekek esetén az autizmus specifikus tanulási technikákkal érjük el az optimális fejlődést. Büszkék vagyunk arra, hogy magas színvonalú testi fejlesztés folyik az iskolánkban, és a gyermekek többféle sport közül választhatnak. A tehetséggondozásnak köszönhetően 15 éve minden alkalommal részt vesznek diákjaink a a Speciális Olimpián, ahonnan sorra hozzák haza az érmeiket: 2015-ös los angelesi olimpiáról például 4 arany- és 7 ezüstéremmel tértek vissza olimpikon diákjaink.
Barátságos és családias a hangulat a SOFI-ban
Szülők Lapja: A jobb és kevésbé jobb képességű gyerekek együtt vagy elkülönítve tanulnak?
Pál-Horváth Rita: A tanulócsoportok általában vegyes összetételűek, kivéve az autista csoportokat. A kiváló szakképzettségű pedagógusok és a gyermekfelügyelők munkájukat folyamatosan összehangolják, csak így érhető el a speciális, gyerekre szabott fejlesztés. Célunk az, hogy minden gyermek a legeredményesebb módon tudjon részt venni a tanórákon. Összesen 22 tanulócsoportot működtetünk, amibe az óvodai csoportok is beleértendők.
Szülők Lapja: Hogyan foglalkoznak az autista gyerekkel a SOFI-ban?
Pál-Horváth Rita: Az autizmus spektrum zavar nehézségeivel szembenéző gyermekek számára autizmus-specifikus fejlesztés történik: őket a Montessori módszer egyes elemeivel támogatjuk meg úgy, hogy szociális képességeik kibontakozzanak, kommunikációs képességeik megfelelően fejlődhessenek, ön- és társas ismereteik bővüljenek - többféle módszert is használunk. Kifejezetten könnyebb az autista gyerekekkel eredményt elérni, ha képekkel segítjük az információfeldolgozást a tanórán, emellett például az adott gyerekre kialakított motivációs ösztönzőrendszert alkalmazunk.
Egyik legnagyobb büszkeségünk az Életjel Alapítvány közreműködésével két éve kialakított úgynevezett "Snoezelen terápiás" szoba, melyet az intézményben tanuló autista kisgyermekek fejlesztésére hasznosítunk.
Snoezelen terápiás szoba a SOFI-ban
Szülők Lapja: Milyen módszerrel, eszközökkel tanítják azokat a gyerekeket, akik nem beszélnek?
Pál-Horváth Rita: A szóbeli kifejezéssel történő kommunikáció számos tanulónk számára súlyosan akadályozott. A nem vagy alig beszélő gyermek különösen nehéz helyzetben van a környező világ megismerésében, a társas kapcsolatok fenntartásában, az önkifejezésben. A család számára is további nehézséget okoz, ha alig érthetőek a gyermek jelzései. Éppen ezért az augmentatív (kiegészítő) és alternatív kommunikáció (AAK) alkalmazása jelent megoldást ezen tanulók kommunikációjának fejlesztésében. A képes kommunikációs rendszerek mellett alapítványunk tervezi, hogy korszerű infokommunikációs eszközök segítségével történő, például tableten futó applikációkkal támogatott kommunikációs fejlesztést is használni fog hamarosan.
Szülők Lapja: Milyen összeggel számoljon az a szülő, aki ebbe az iskolába szeretné íratni a gyermekét?
Pál-Horváth Rita: Az intézményben az oktatás díjmentes, az étkeztetés szintén térítés nélkül történik, a kerületi önkormányzat támogatásával. Hasonlóan a tankönyv ellátást is térítés nélkül biztosítjuk az iskola tanulói számára.
Szülők Lapja: Hogyan tudja az Életjel Alapítványt támogatni az, aki segíteni szeretne?
Pál-Horváth Rita: Az alapítvány támogatása adományozással és a személyi jövedelemadó 1%-nak felajánlásával történik, melyekre természetesen semmiféle kötelező előírás nincs. Tárgyi vagy nem anyagi jellegű adományokat, amely a gyerekek környeztetét színesíti vagy fejlődésület támogatja (kulturális belépők, fejlesztő eszközök) szintén szívesen fogadnunk.
A SOFI kisdiákjai Brüsszelben jártak. Az Életjel Alapítvány segítségével sokat kirándulnak a gyerekek bel- és külföldön egyaránt.
Életjel Alapítvány - nagyon büszkék olimpikon diákjaikra A kezdetek óta pályázatokból, támogatásokból számos nagyszerű célkitűzésük vált valóra: kirándulásokat, táborozásokat szerveznek az ide kerülő gyerekeknek, annak érdekében, hogy minden évben eljussanak az iskola diákjai az ország különböző helyszíneire. Hagyományőrző rendezvényeinkkel (történelmi játszóház rendezvénysorozat, húsvéti, karácsonyi játszóházak, jótékonysági bálok, szülőklub, egészséges életmód tábor) sok gyakorlati információt és élményt nyújt a résztvevőknek évről-évre. Az alapítvány 2007-ben megvásárolta Kiskunmajsa Tajó tanyán egy volt tanyai iskola épületét, melyet adományokból, pályázatokból korszerűsítettek, és ma már gyönyörű környezetben biztosítják alkalmanként 25-30 kisdiák gondtalan nyaraltatását. Az alapítvány közreműködésével, önkéntes munkával sor került az intézmény külső-belső környezetének megszépítésére, melyre több cég is szívesen vállalkozott az elmúlt években. Ezen kívül az alapítvány saját forrásainak felhasználásával biztosította az intézmény 6 tanterme nyílászáróinak cseréjét, riasztóberendezés, hangosító berendezés kialakítását, udvari ivókutak felszerelését, interaktív táblák, projektorok, laptopok beszerzését, és számos fejlesztő-sporteszköz biztosítását a fogyatékkal élő gyermekek speciális fejlesztése érdekében. Az Életjel Alapítvány segítséget nyújt a Speciális Olimpia Nyári-és Téli Világjátékokon való részvételhez a tehetséges sportolók számára. Az első nagyobb támogatás a Telemázli című televíziósműsor fődíja volt, melyet a kuratórium elnöke nyert meg az Életjel Alapítvány számára. Az Életjel Alapítvány azonban minden más természetű. kisebb értékű felajánlásnak is nagyon örül, legyen az színházi előadás, mozijegy, kiállítás belépők. |
MÉG TÖBB INFÓ - ÉLETJEL ALAPÍTVÁNY »