Mozgás
Gyermek fejlődése - Mit tud a baba? - 2-3 éves gyermek - mozgásfejlődés
A 3 éves gyermek tud egy lábon állni, szökdécselni, valamint lábujjhegyen járni. Önállóan felmegy és lejön a lépcsőn és annak alsó fokáról le tud ugrani.. Köztes teret átlép. A 3 kerekű biciklit már ügyesen hajtja.
Kialakul a kéz finommozgásának, az ujjaknak a koordinálása. A 2 - 2,5 éves gyermek már kísérletezik a különböző fogásokkal, hol marokra fogja az íróeszközt, hol a három radiális (hüvelyk-, középső- és mutató-) ujja közé, bár ezt még kényelmetlennek érzi.
2,5 – 3 éves korra a görcsösség még mindig tapasztalható, de már a csukló veszi át a vonalvezetést a válltól.
Kezének ügyesedését mutatja, hogy már kigombol és a 3. év végére néha már a begombolás is sikerül neki. A cipzárt fel és le tudja húzni. Bár egyre ügyesebb, azért az öltözködésnél még segítségre van szüksége.
Beszéd
Gyermek fejlődése - 2-3 éves gyermek - beszédfejlődés
Két és fél éves korra átlagosan 300, míg 3 évesen már 800-1000 szót használnak a gyerekek. A szókincs növekedésében nagy szerepe van a környezetnek.
Ebben az időszakban a leglátványosabb a fejlődés és persze ilyenkor produkálják a legkedvesebb aranyköpéseket. Beszédében megjelennek az igék, s ezzel egyidejűleg a 3, ill. 4 szavas mondatok, s az ezekből összerakott (néha véget érni nem akaró) elbeszélések.
Már tudja helyesen használni a személyes névmásokat és a birtokjelzőket, de a ragozásban még mindig előfordulhatnak kisebb hibák, főleg a rendhagyó ragozásoknál. Pl. tavat helyett tót, követ helyett kőt, stb. mond.
Összekapcsol különböző gondolatokat az „és”, a „ha”, a „mert” és a „mikor” kötőszavak segítségével.
Hosszú monológjai során egyetlen mondaton belül áttér egyik témáról a másikra.
A szórend még gyakran hibás, az első helyen általában az érzelmileg fontos szó áll.
Amikor megtetszik neki egy-egy új szó, akkor azt teljesen szövegidegen környezetben is használja.
Értelmi - érzelmi fejlődés
Gyermek fejlődése - 2-3 éves gyermek - értelmi fejlődés
A 3 éves gyermek már kezdi megérteni az idő fogalmát, bár még helyesen használni nem tudja.
Elérkezik a kérdések időszaka. Eleinte a „mi ez?” típusú kérdések hangzanak el, majd a „miért?”-korszak okoz sok fejfájást a szülőknek. Mivel a gyermek egészséges intellektuális fejlődését jelzi ez az időszak, így nagyon fontos, hogy a saját érzelmi szintjének megfelelően, de kimerítő választ kapjon a kíváncsiskodó csemete. Ezáltal nemcsak a tudásszomját elégíti ki, ill. a szókincsét is bővíti a szülő, de megerősíti abban is, hogy biztos támaszt nyújt számára, akihez minden kérésével bátran fordulhat.
Saját nevét ismeri és meg tudja mondani. Képes megkülönböztetni a nappalt és az éjszakát.
Bonyolultabb kéréseket is megért és teljesít. Pl. ha azt kérjük, hogy tegye vissza a felső fiókba a játékait.
Szeret építeni, már 9-10 kockát is egymásra tud tenni.
Még mindig énközpontú a világnézete, de 3 éves korára egyre nyitottabb lesz az új emberek felé.
Barátkozik más gyerekekkel, szívesen kommunikál idegen felnőttekkel.
Aktuális vizsgálatok
Gyermek fejlődése - 2-3 éves gyermek - vizsgálatok, oltások
3 éves korban az éves vizsgálaton a következő történik:
- testsúly-, testhossz-, fejkörfogat-, mellkörfogatmérés, a fejlődési és tápláltsági állapot értékelése hazai standardok alapján
- külső fizikális vizsgálat.
- idegrendszer vizsgálata,
- a pszichés, motoros, mentális, szociális fejlődés és magatartásproblémák vizsgálata, gyanú esetén szakellátásra irányítás,
- érzékszervek működésének vizsgálata (látás, kancsalság, hallás) és a beszédfejlődés vizsgálata,
- mozgásszervek vizsgálata: különös tekintettel a lábstatikai problémákra és a gerinc rendellenességeire
- vérnyomásmérés
Önállóság
Gyermek fejlődése - 2-3 éves gyermek - önállóság
Kezdi próbálgatni, hogy egyedül mire képes.
Sokkal többre, mint azt a szülő gondolná, úgyhogy adjunk teret a kísérletezgetésére!
A 3 éves gyerek már szívesen segít az asztalterítésben, önállóan étkezik, de még nem mindig tudja végigülni, gyakran szaladgál közben. Már egyedül akar fürdeni, de a kádba ki- és beszállni nem szeret. Segít elrakni a játékait. Használjuk ki, hogy most még minden kötelezettség játékot jelent számára.
Tippek
Gyermek fejlődése - 2-3 éves gyermek - tippek a fejlesztéshez
- Ne legyünk túlságosan igényesek a gyermek kiejtésével szemben, mert elvehetjük a beszédkedvét, vagy dadogást válthatunk ki.
- Rajzolgatással, énekléssel játszadozva tanítsuk a szavakat. Rajzoláshoz használjunk nagy csomagolópapírt és „ehető” vízfestéket, amelyet kézzel viszünk föl. Ecset, ceruza esetleg szóba jöhet, golyóstollat viszont TILOS a gyermeknek adni!
- Ha még szopja az ujját, vagy cumizik, lassan próbáljuk meg leszoktatni!
- Hallgassuk meg, amit a gyermek mond, érezze, hogy fontos, amit közölni akar.
- Beszéljünk választékosan, ezáltal bővül a gyermek szókincse.
- Meséljük el előre a gyermeknek, hová megyünk, mi fog történni. Amikor hazaérünk, újra mondjuk el. Ezzel mintát adunk, hogyan kell szavakban kifejezni, amit átélünk.
- Biztosítsunk teret a lépcsőn járás gyakorlásához.
Forduljunk szakemberhez, ha...
Gyermek fejlődése - 2-3 éves gyermek - forduljunk szakemberhez, ha...
Ha a gyermek nem érti az egyszerűbb szavakat, csak a szavak első szótagját mondja, akkor feltétlenül forduljunk tanácsért egy logopédushoz, ill. speciális fejlesztőkhöz! Figyeljünk a beszédre és a beszéd értésére.