
A 2024-es szövegértési kompetenciamérés eredményeiből az derül ki, hogy jelentősen romlottak az általános iskolások szövegértési képességei.
2024 tavaszán hazánkban több mint 584 ezer 4-11. évfolyamos diák vett részt a digitális kompetenciamérésben. A végleges eredményeket a napokban hozta nyilvánosságra az Oktatási Hivatal.
A számok szomorú képet mutatnak: szövegértés terén szinte az összes évfolyam gyengébb eredményt ért el a tavalyihoz képest.
A nyolcadikosok mintegy 9 százaléka például egy szövegből csak a kiemelt vagy a többször előforduló kifejezéseket tudja visszakeresni, 16 százalékuk pedig csak az egyszerűen megfogalmazott információkat tudja értelmezni, azaz a nyolcadikosok egynegyede lényegében funkcionális analfabéta: képes írni és olvasni, de a megértéssel gondjai vannak, ami megnehezíti a mindennapi életben szükséges funkciókat (pl. könyvolvasás, levélírás, dokumentumok értelmezése és kitöltése).
Országos szinten az egyes régiók közt jelentős különbségek figyelhetők meg az eredményekben.
Nyolcadik évfolyamon budapesti diákok végeztek az élen (1547 képességpont). Sorrendben a következő Csongrád-Csanád vármegye (1536 képességpont), harmadik helyen pedig Zala vármegye áll (1534 képességpont).
A leggyengébben teljesítő vármegyékben (Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Nógrád) 1500 képességpontos átlag alatt teljesítettek a nyolcadikosok, ami az országos átlag alatti szint.
Az eredmények tükrében elmondható az is, hogy általában minél jobb családi hátterű diákok járnak egy adott iskolába, annál magasabb pontszámot érnek el szövegértésből.
De nem csupán területi szinten, hanem a nemek között is megfigyelhetők a különbségek. A lányok - a korábbi évekhez hasonlóan – az összes évfolyamon jobban teljesítettek szövegértésből.
Az év elején a Belügyminisztérium még azt tervezte, hogy 2025. március 1-től osztályzatokat adnak a kompetenciaméréseken elért eredményekre, a rendelettervezet megvalósítása azonban egyelőre elmaradt, tekintettel a jelentős mennyiségű kritikára és negatív visszajelzésre.
Forrás: eduline.hu
Fotó: Freepik