Móricz Zsigmond
A jó gyerekvers felszabadultan játszik a szavakkal, hangzással, képekkel
Az univerzum, a természet és az ember is ritmusban él. Az évszakok, az éjjelek és nappalok ritmikus változásaiban a születés és elmúlás körforgása is örök. A magzat az anyaméh ritmusával ismerkedik meg először, az anyai szívverés és légzés ütemét hallja. Az anyai nyelv lüktetése is ritmushordozó, egy olyan megnyugtató harmónia, ami egész életében gyógyítja az embert. A külső ritmusok ezeket tovább erősítik.
Ilyen a vers is, amely az anyanyelvre épül, és amiben a világegyetem ősi ritmusa lüktet. Ez a költészet ősforrása, a jó gyerekvers ebből merít, felszabadultan játszik a szavakkal, hangzással, képekkel. A jó gyerekversnek mágikus ereje van, olyan bűvös erővel bír, amivel képes a gyermekekre hatni. És nem csak áthat, vigasztal és felderít, hanem ennél sokkal többet hordoz magában.
Hogyan fejleszti a vers a gyermek személyiségét?
A gyermekvers a pozitív személyiség jegyeinek megalapozását, érzelmi, erkölcsi és értelmi fejlődését is elősegíti, nyelvi és a kommunikációs képességeket fejleszti az irodalom esztétikai - művészi hatásaival. A verselés komplex élménynyújtás és személyiségfejlesztés, az egészséges lelki fejlődés elmaradhatatlan eleme. A gyermekirodalmi alkotások képesek a gyermek érzelmeit formálni, elmélyíteni és új érzelmeket kialakítani, az érzelmi intelligencia fejlesztésének az alapja, a derű forrása. A vers örömforrás - derű, esztétika, társas élmény, nyelv, gondolat -, amely nagy belső energiákat mozgósít.
Az értékes gyermekirodalmi alkotások biztosítják a gyermeki érdeklődés fenntartását a természeti és társadalmi környezet, az emberek s önmaga iránt; segítik az olvasó-, színház- és múzeumlátogató, kulturális értékeket élvező, értékelő felnőtté válását. A vers a gyermek anyanyelve: segítségükkel kapcsolódik az őt körülvevő világba, általuk szerzi meg az életről szóló tudást. A közös verselés erősíti és mélyíti a szülő-gyerek kapcsolatot.
Fontos szerepe és jelentősége van az irodalmi alkotásoknak, nagy a felelőssége a műveket választó, tolmácsoló felnőtteknek.
Nézzük, kedvenceink mit gondolnak a verselésről és milyen gyerekverset választottak.
Gubás Gabi - Anna kedvenc kannája
Jászai Mari-díjas magyar színésznő, szinkronszínész"Nekem szívem csücske a versmondás , ha meg tudjuk szerettetni gyerekkorban a mesék és a versek világát, biztos vagyok benne, hogy ez felnőtt korukra is meghatározó élménnyé válik és csak hozzá tesz a személyiségünkhöz”
Gubás Gabi ezt a gyerekverset választotta:
Kautzky Armand - A lóvá tett szamár
Jászai Mari-díjas magyar színművész, szinkronszínész„A verselést nem lehet elég korán kezdeni. A szépség iránt fogékonyság és a lélek fejlődése szempontjából elengedhetetlenül fontosak a pozitív hangulatú, ritmikus és mondanivalót is hordozó gyerekversek.”
Kautzky Armand ezt a gyerekverset választotta:
Novodomszky Éva - Három kofa
Televíziós műsorvezető„Gyerekkoromban nagyon sokat szavaltam versenyeken, a nagyobbik fiam is minden évben indul szavalóversenyen. Együtt tanuljuk a verseket, átbeszéljük, hol és miért kell hangsúlyozni. Ez egy kiváló családi közös program. Hiszek abban, hogy a verstanulást soha sem kellene abbahagyni, mert jó a lelkünknek és az agyunk tornáztatására is."
Novodomszky Éva ezt a gyerekverset választotta:
Gesztesi Károly - A szúnyogirtó
Színművész, szinkronszínész„Hajrá gyerekek, tiétek a jövő! De ne felejtsétek az ősöket!”
Gesztesi Károly ezt a gyerekverset választotta:
Stohl András - Szuper-hős-napom
Jászai Mari-díjas magyar színművész, szinkronszínész ezt a verset választotta:Mahó Andrea - Mától mosolyogni fogok
Artisjus-díjas magyar színésznő, énekesnő, szinkronszínésznő ezt a gyerekverset választotta:Győrfi Pál - Fordított világ
Az Országos Mentőszolgálat szóvivője ezt a gyerekverset választotta:Hajdú Steve - Kívánságlista
Színész, rádiós műsorvezető ezt a gyerekverset választotta:Fotó: Freepik/yanalya