Minden gyermek képes tanulni, csak nem mindenki ugyanúgy tanul. Apaként az egyik legfontosabb feladat az, hogy felfedezzük gyermekeink egyéni tanulási stílusát, hogy aztán segíteni tudjunk nekik. A gyerek számára pedig fontos önismereti lépcső, hogy az apa támogatásával rájöjjön saját tanulási erősségeire és képességeire - vallja Jánosi Ferenc lelkész.
Az iskola egy olyan hely, ahol a gyermekeinket felkészítik a tanárok és pedagógusok az életben való boldogulásra, és a sikeres életre, a tapasztalat mégis azt mutatja, hogy gyermekeink tanítását nem bízhatjuk kizárólag, az intézményes nevelőkre.
Régóta tudjuk, hogy a gyermek tanítása mennyire fontos
Közel háromezer éve így adott tanácsot Bölcs Salamon a szülőknek: „Tanítsd a gyermeket a neki megfelelő módon, amikor megöregszik, akkor sem felejti el azokat, amit megtanult".
A Biblia a gyermek tanítását elsősorban az apákra bízta, ami nem jelenti azt, hogy az anyák kimaradnának ebből a folyamatból. Szintén ez az ókori bölcs uralkodó fogalmazta meg a következőket: „Fiam! Apád, anyád tanítását meg ne utáld. Hallgass fiam apád intelmére, ne hagyd el anyád tanítását, mert ékes koszorú ez a fejeden, ékszer a nyakadon”.
Milyen érdekes megfogalmazás: „ékszer lesz nyakadon és ékes koszorú fejeden” az apai-anyai tanítás. De mit is jelent mindez?
Az apa fontos feladata, hogy motiválja a gyermekét a tanulásban
Egy pedagógus tréningen hangzott el tanácsként korábban, hogy: „beszéljünk a fejhez, hogy tudja a gyermek, mit kell tennie, de szóljunk a szívéhez, hogy a megfelelő hozásállása legyen, majd mutassuk meg a kezének azt is, hogy hogyan kell hasznosítani a tanult dolgokat.”
Ma az iskolai oktatás főleg a fejhez szól, ezért a diákok sok tudást sajátítanak el, de a jellemük kevésbé fejlődik. Apaként a tanuláshoz való motivációt folyamatosan szítani kell gyermekeinkben, mint ahogy teszi ezt a jó kovács a tűzzel.
Sajnos sok gyerek minimális motivációval sem rendelkezik, ha a tanulásról van szó. Kedves apukák, a gyermekek motivációja kezdődjön azzal, hogy beszélünk gyermekeinknek saját tanulmányainkról! Meséljük el nekik, hogy mi annak idején miben voltunk jók, mely tantárgyak mentek nehezebben.
Egyéni tanulási stílusok - a te gyermekedre melyik a jellemző?
Ma a pszichológia és pedagógia is tudja, hogy nem egyformán tanulunk, nem ugyanúgy tudjuk visszaadni a megtanult tanagyagot sem. Fontos megismerni, hogy melyek a gyermek saját tanulási stílusára jellemző körülmények, illetve melyek gyermekeink tanulási erősségei. Ezt az egyénre jellemző adottságot tanulási stílusnak nevezzük. Így megkülönböztetünk vizuális, auditív, kinesztetikus, intraperszonális és interperszonális tanulási stílusokat.
Nézzük meg, hogy mik jellemzik ezeket a tanulási stílusokat, hogy aztán könnyebben tudjunk gyermekeinknek a tanulásban segíteni.
Vizuális tanulási stílusú gyerek - hogyan segíthetsz neki?
Az úgynevezett „vizuális tanulási stílussal” rendelkezők számára nagyon fontos a látvány, a tananyaghoz kapcsolódó képek, ábrák megjelenítése, mert ők fotómemóriával rendelkeznek, amely - mint egy szkenner - fényképezi le a tanagyagot. Az ilyen tanulóknak a tanagyagot képekre kell bontaniuk, mint egy képregényt. Ezek a vizuálisan rögzített képek ábrák, saját rajzok segítik a megtanult dolgok felelevenítését. Az ilyen módon tanulóknak jó, ha vannak színes szövegkiemelőik és színes kis ragasztós papírjaik, amelyre felírhatnak egy fogalmat, gondolatot vagy definíciót.
Hallás útján tanuló gyerek - hogyan tudod őt motiválni?
A második csoportba az „auditív vagy hallás útján tanulók” tartoznak, akiknek hallani kell a tanagyagot, ki kell mondaniuk, a megtanulandó szabályokat, el kell olvasniuk hangosan a szövegeket, és az órán abból élnek, amit hallottak. Az ilyen erősséggel rendelkező tanulóknak nagy segítség lehet, ha hangosan beszélnek, miközben végiggondolják a probléma megoldást. Még az is segítség lehet nekik, ha rímekbe, versbe vagy dalba szedik a megtanulni való információkat.
Kinesztetikus tanulási stílusú gyerekek - mi a jellemző rá a tanulására?
A „kinesztetikus tanulási stílusra” az jellemző, hogy ő a mozgás segítségével tud legjobban tanulni, például sétál tanulás közben, előadás közben a mozgása segítségével rögzíti az információkat. Sokszor a tanároknak az a panasza, hogy állandóan izeg-mozog a gyerek a tanórán, mint egy sajtkukac. Holott az okok mögött elképzelhető az is, hogy az ilyen tanuló a mozgásával tudja aktiválni saját tanulását és memóriáját. Az ilyen tanulót serkentheti, ha labdát dobnak neki, és úgy válaszolhat a feltett kérdésekre.
Minden gyerek képes a tanulásra
Minden diák, gyermek képes tanulni, csak nem mindenki ugyanúgy tanul. Apaként legyen az a kihívásunk, hogy próbáljuk megismerni gyermekeink egyéni tanulási stílusát, és úgy tanáccsal ellátni gyermekeinket, hogy ők is megismerhessék tanulási erősségeiket. Legyen gyermekeinknek a tanulás örömforrás, amely által a bennük lévő adottságok, képességek egyre jobban felismerhetőek fejleszthetőek lesznek.
Szerző: Jánosi Ferenc lelkész
Fotó: Freepik