A gyermekek hajlamosak ragaszkodni kedvenc ruhadarabjaikhoz és gyakran makacsolják meg magukat öltözködés során. A szakember szerint azonban három tudatos lépéssel megelőzhető az ebből eredő folyamatos vita.
A gyermekek hajlamosak ragaszkodni kedvenc ruhadarabjaikhoz és gyakran makacsolják meg magukat öltözködés során. B. Szirtes Dóra, Ösztönanyu szerint azonban három tudatos lépéssel megelőzhető az ebből eredő folyamatos vita.
- Nekünk, szülőknek az a feladatunk, hogy rávezessük a gyermekeinket arra, hogy télen nem lehet fürdőruhában menni az óvodába, nyáron pedig nem érdemes 40 fokban téli csizmában leszaladni a strandra – mondja B. Szirtes Dóra, Montessori pedagógus.
Kiemeli, hogy a kisgyermekkorban azonban van egy olyan érzékeny periódus, amikor egyszerűen nem értik a kicsik, hogy miért nem öltözködhetnek úgy, ahogyan éppen szeretnének. Ilyenkor megnő a hisztik és a dacolások száma. Ezeket a pillanatokat érdemes megragadni a tapasztalatok begyűjtésére. Természetesen mindezt biztonságos körülmények között, a gyermek egészségének figyelembevételével, az észszerűség keretei között kell megtenni.
1. lépés: Tanulás
Az ablak mellé kívülre és belülre is érdemes helyeznünk egy-egy hőmérőt, hogy a külső és a belső hőmérsékletet mérni tudjuk. Ezeken ajánlott bejelölni filctollal azt, hogy honnantól számít jó időnek az hőmérséklet (pl. pirossal), honnan pedig kifejezetten hidegnek (pl. kékkel). Ezek a vonalak viszonyítási alapot adnak a gyermeknek arra, hogy felvehet-e szoknyát harisnya nélkül vagy sem, kell-e télikabát, esetleg elég a kardigán. Ha kiteszünk egy szélforgót, ami szélsebesen szalad körbe-körbe, tudni fogja, hogy annyira fúj a szél, hogy bizony sapkára is szüksége lesz.
2. A tanultak megtapasztalása
Ha kimegy az erkélyre a gyermek, vagy az ablakon kidugja a kezét, az aktuális hőmérsékletet és az időjárási körülményeket meg is tudja tapasztalni. Erre szülőként érdemes visszacsatolni, megkérdezni, hogy mit érzett a teste, megtapasztalta-e a hideget vagy a meleget, majd elindulhat egy irányított kérdés-feleleten alapuló párbeszéd arról, hogy milyen ruhadarabokra van szüksége.
Gyakran tapasztaljuk ugyanakkor, hogy a gyermek azt mondja, hogy melege van, miközben mi fázunk. Fontos, hogy az öltözködésnél vegyük figyelembe az egyéni hőérzetek közötti különbségeket, ebben jó támpontot adhat például az, hogy milyen hőmérsékletű vízben szeret fürdeni a kicsi.
3. Választási lehetőség biztosítása
Adjunk neki választási lehetőséget, meghatározott keretek között. Például ha egy átmeneti kabátja és egy tavaszi cipője van, akkor nem tudunk választási lehetőséget adni neki, hiszen adott, hogy mit kell felvennie. Hagyjuk azonban azt, hogy két-három alternatívából ő válassza ki a nadrágját, a pólóját, vagy éppen a sapkáját, ha abból van több választási lehetőség. Fontos az is, hogy csak az aktuális évszaknak megfelelő ruhatár legyen elöl, így elkerülhetjük azt, hogy szakadó esőben szandálban akarjon óvodába indulni.
+1: A csinos ruhát érdemes becsben tartani és csak akkor felvenni, ha van hozzá alkalom. Így megnő az értéke a gyermekünk szemében.
Fotó: Freepik/wayhomestudio