Mikortól tanköteles egy gyermek? Mit jelent, hogy iskolaérett? Tippek, trükkök, ötletek az iskolába készülő gyerek fejlesztésére a gyógypedagógustól.
A 2013-tól hatályos törvény szerint a gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, legkésőbb az azt követő évben tankötelessé válik. (Nemzeti Köznevelésről Szóló Törvény 45 § (2), (4) bekezdései).
Alapesetben az óvoda vezetője dönt a tankötelezettség kezdetéről, így tehát ha a gyermek betölti a 6. életévét, az óvodavezetőnek döntenie kell, hogy iskolába menjen-e a gyermek, vagy még egy évig óvodában maradjon. Amennyiben utóbbi lehetőség mellett dönt, majd egy év letelte után még mindig úgy véli, hogy a gyermek nem érett az iskolára, már a Szakértői Bizottság véleményét kell kérnie. A Szakértői Bizottság javaslata tehát annak esetében szükséges, akit csak nyolcévesen kívánnak iskolába küldeni.
Melyek az iskolaérettség kritériumai? Mit és hogyan fejlesszünk?
Menj végig a lenti kritériumokon, és tudd meg, hogy gyermeked iskolaérett-e!
A végén egy iskolaérettségi feladatlapot is találsz. A pontszámok alapján meghatározhatod, hogy szorul-e esetleg további segítségre a gyermeked.
Az iskolaérettség kritériumai - mennyire érett az iskolára a gyermeked?
1. Magasság és testsúly
120-130 cm-es magasság és a 20-22 kg.
Előfordulhatnak egyéni eltérések - egy kis eltérés egyáltalán nem befolyásolja az iskolaérettséget.
2. Fogváltás elindulása
Ez a csontosodás megindulását jelzi, és az ülő- és állóképességgel van szoros összefüggésben.
Mit tehetünk?
Ahogy a magasság, ez sem rajtunk múlik, viszont a fájdalom elviselésének díjául javaslom a fogtündér belakoltatását a kihullott fogacskák éjszakájára.
3. Második alakváltás
A kisgyerekekre jellemző poci eltűnik, a test megnyúlik.
Mit tehetünk?
Isten ments, hogy beavatkozzunk a természet folyamatába! Játsszunk azonban jó sokat a friss levegőn, kosarazzunk, labdázzunk a gyerekkel!
4. Cipőkötés
A cipőfűző megkötésének a tudása csak részben gyakorlás függvénye, sokkal inkább finommotorika, téri tájékozódás, vizuális megfigyelőképesség.
Hogyan fejleszthető?
Itt találhattok egy kis segítség a cipőkötés megtanításához, képekkel illusztrálva (a szöveg angolul van) »
5. Megfelelő ceruzafogás
A helyes ceruzafogás megsegíti a vonalvezetést. Helytelen ceruzafogással sokkal nagyobb erőfeszítést jelent az írás. Nehézségei igazán akkor jelentkeznek, amikor az írás mennyisége megnövekszik.Amennyiben nem elég ügyes a gyerek, legyünk türelemmel, mert a kéztőcsontok mindegyike még mindig nem fejlődött ki, a csöves-csontok sem záródtak és kéz irányítását végző érző- és mozgatópályák sem izolálódtak még. A kéz fejlődése kb. 12 éves korra fejeződik be).
Hogyan fejleszthető?
Erősítsük, ügyesítsük a kezeket, ujjakat: gyurmázzunk sokat, süssünk közösen süteményt! Nem baj, ha a bejgli tésztájából a vájdlingon kívülre is jut, az sem, ha a pékkiflik inkább zsemle alakúakká válnak a gyermek kezében!
6. Elemi mozgások rendezettsége
Az elemi mozgások pontatlan, hibás végrehajtása az idegrendszer éretlenségét jelenti. A tanulási nehézséget akár 70 %-ban is okozhatják!
Hogyan fejleszthető?
Járjunk játszótérre, menjünk játszóházakba, vagy akár otthonra is vehetünk műanyag alagutat, s gyakoroljuk a kúszást-mászást közösen! A kúszás, mászás, lábujjon-sarkon-talpélen való járás, a szökdelés pontos kivitelezése könnyű írás- és olvasástanuláshoz vezet.
7. Jó egyensúlyérzék
A jó egyensúlyérzék fejlett idegrendszerre utal, az egyensúlyérzék bizonytalansága idegrendszeri rendellenességre utalhat, ami viszont figyelemkoncentrációs és magatartási zavart okozhat.
Hogyan fejleszthető?
Gyakoroljuk a vonalon járást, a mérlegállást, a „pincérkedést” tálcával. Lányok nagyon szeretik a különböző balerinagyakorlatokat.
8. Vállöv, könyökízület, csuklóízület finommozgása
A vállöveknek, csuklónak, ujjaknak mozgékonynak, függetlennek kell lenniük. Ez előfeltétele az írástanulásnak, majd a szépírásnak. (A beszédmozgás is finommozgás.)
Hogyan fejleszthető?
Talicskázással, függeszkedéssel, később fűzéssel és ujjtornával fejleszthető. Pl: Nyisd ki a vízcsapot! Zárd el! (csuklóforgatás jobbra-balra), Csavard ki a felmosórongyot! (csuklóforgatás ellentétes irányban) Zongorázz! (ujjak mozgatása egyenként az asztallap érintésével), Szorítsd ökölbe a kezedet! Hirtelen nyisd ki!
9. Végtagok irányítása szinkronban és egymástól függetlenül
A keresztcsatornák jó működése igen kiemelt fontosságú. Szerepe, hogy a gyermek egymástól függetlenül tudja mozgatni a végtagjait. Ha nem történt meg a függetlenedés, a gyermek nem csak a kezével ír/rajzol, hanem sokszor a lába, nyelve, egész teste követi az írásmozgást. Az akaratlan mozgások pedig nagyon fárasztják a gyermeket, egyszerűen elfárad.
Hogyan fejleszthető?
Ez az azonos, majd ellentétes kéz-láb emeléssel, masírozással, láb köröz-kéz tapsol gyakorlatokkal fejleszthető. Szintén jó fejlesztő játék ehhez a Twister.
10. Saját testrészek megnevezése
Mivel a legbiztosabb pont a saját testünk, ezért ha a gyermek ebben bizonytalan, minden azzá válik.
H
ogyan fejleszthető?
Tegyél le a földre egy nagyobb csomagolópapírt! Fektesd rá a macidat vagy a babádat és rajzold körbe, majd vágd ki! Színezd a jobb kezét pirosra, a balt kékre! Állj szembe a papírfigurával és fogj vele kezet! Mutasd meg a bal lábát! Fogd meg a bal fülét! Takard el a bal szemét! Fordítsd meg úgy, hogy neked háttal legyen! Emeld fel a jobb kezét! Hajlítsd hátra a bal lábát! Súgj valamit a jobb fülébe! Angolosok számára jó fejlesztő lehet: Head and shoulders knees and toes dal éneklése mutogatással
11. Kialakult dominanciák
A gyerekek 2 éves korukban még kétkezesek, 4-6 éves kor körül kezd az egyik kéz ügyesebb lenni (amelyikkel elkapja a labdát), de a végleges kézdominancia csak 8-9 éves korra alakul ki tökéletesen. Figyeljünk rá, mert a nem megfelelő kézzel történő írás nehezíti a tanulást és diszfunkciókhoz, súlyosabb esetben beszédzavarhoz vezethet.Az ellenoldali szem használata átállíthatja a kezet. Az ilyen gyerekek gyakrabban olvasnak visszafelé, felcserélnek betűket, akár szótagokat. Lassúbb a szövegértés, és a szövegre való emlékezés. A füldominancia akkor jó, ha domináns kéz oldalára esik. Az ellenoldali fül használata eredményezhet pontatlan és lassúbb beszédhallást, ritmus gyengeséget.
Hogyan fejleszthető?
Fogd meg a jobb kezeddel a bal füledet! Fogd meg a bal kezeddel az orrodat! Cseréld meg a két kezedet! Csináld egyre gyorsabban és mondd is hozzá mit csinálsz!
12. Szemmozgás-koordináció
Nehezítő tényező a sok tv és számítógép használat.
Hogyan fejleszthető?
Adjunk a gyereknek egy zsírkrétát, és ugyanezt a színt tegyük más krétákkal együtt pl. a padra, tálcára stb. A gyerek mutasson rá, hol találta meg a saját színét. Egy másik jó gyakorlat: szemtorna a fej elmozdulása nélkül - szemmozgatás jobbra, balra, le, föl, rézsútosan.
13. Jobb és bal irányok elkülönítése és a névutók helyes használata
Alatt, fölött, mögött, stb… - ezek megfelelő használata
Hogyan fejleszthető?
Rakd ki ugyanazt! A játékhoz a színes rudakat vagy építőkockát lehet használni. Fontos, hogy minden játékosnak ugyanolyan készlete legyen! Válasszatok egy kirakó játékost, a többiek lesznek az utánzók. A kirakó játékos a többiekkel szemben építsen, és takarja el a helyet, ahol épít! Építés közben pontosan közölje, melyik építőelemet hová helyezi!
14. Mozgássorozatok elvégzése, illetve rajzminták követése
Hogyan fejleszthető?
Taps-lépés-guggolás, vagy gyöngyfűzés gyakorlatokkal jó eredményeket érhetünk el.
„Én elmentem a vásárba...” a dal éneklése során a piacon vásárolt állatokat, zöldségeket, tárgyakat kell felsorolják a gyerekek.
15. Iránykövetés
Ez esetben azt vizsgáljuk, hogy képes-e a gyerek az irány követésére? Eleinte nagymozgásban, később finommozgásban, papíron figyelhető meg, hogy megfelelő-e az iránykövetés.
Hogyan fejleszthető?
Játék: Legyél robot, társad az irányító! Kövesd az utasítását: lépj egyet jobbra! Lépj kettőt balra, egyet előre! Fordulj balra! Lépj hármat előre! Fordulj jobbra! Lépj hármat előre! - ezt addig kell folytatni, ameddig nem hibázol, azután cseréljetek szerepet!
16. Szem-kéz koordináció
Ha a két szem koordinálatlanul mozog, vagy nehezen fixál, az olvasás, és az írás megtanulását nehezíti. A szem-kéz koordinálásra van szükség akkor, amikor a vonalrendszerben kell elhelyezni a betűket.
Hogyan fejleszthető?
Nagyszerűen fejleszti a szem-kéz koordinációt a célbadobás vagy a játékhorgászat, vagy például a várostrom-játék. 5-6 építő elemből várat építünk, amelyet el kell találni a labdával. Aki egyszerre dönti le az összeset, az lesz a győztes.
17. Alak-háttér biztos megkülönböztetése
A fontos információk kiválasztásához szükséges a biztos alak-háttér megkülönböztetés. Erre azért van szükség hogy a gyermek el tudjon vonatkoztatni a zavaró körülményektől, meg tudja különböztetni az alakot a háttértől. Ennek hiánya okozza a figyelem elterelődését, elvonja a figyelmet az olvasott szövegről, tekintete ugrál a sorok között.
Hogyan fejleszthető?
Mi van a képen hátrébb, és mi előrébb? Egymásra rajzolt tárgyak elkülönítése.
18. Azonos alakok-színek-nagyságok-mennyiségek felismerése
A betűfelismeréshez, olvasáshoz szükséges képességről van szó. Az alak-forma-szín-nagyságállandóság fejletlensége okozza azt, hogy a gyermek nem tudja megkülönböztetni, illetve megfeleltetni a kis és nagybetűket. Nem tud nyomtatottról írottra átfordítani. Mint tudjuk, minden hangnak négy betűalakját kell megjegyeznie, és ezek a betűalakok előfordul, hogy nem is hasonlítanak egymásra. Ezen képesség hiányában ez lehetetlen lenne. Azonosság felismerése a betűfelismeréshez szükséges. Ez teszi lehetővé, hogy különböző szövegkörnyezetben is felismerje a betűket. Különbözőség felismerése szintén a betűfelismeréshez szükséges. Fejlett megkülönböztető képesség nélkül nagyon nehéz az olvasás-írás megtanulása. Hiánya betűtévesztést, helyesírási nehézséget okoz.
Hogyan fejleszthető?
Különböző színű és nagyságú kockák válogatása.
19. Különböző hangok megkülönböztetése egymástól
Ez jelenti az egyes hangok elkülönítésének képességét, az időtartam meghallását, a zöngés-zöngétlen hangok megkülönböztetését. Az auditív megkülönböztetés hiánya nehezíti az írás-olvasás megtanulását, valamint komoly helyesírási nehézséget okoz.
Hogyan fejleszthető?
Irányhallás: a gyermek feladata, hogy a hallott hangok irányát meghatározza.Egy másik fejlesztő feladat: testtartásváltozással pl. guggolás, vagy tapsolással jelezze, ha a két szó különbözött: pl kéz-kész, mind-mint…
20. Rész-egész viszony felismerése
Kis részleteket megkeresni az egészen belül. Az olvasástanuláshoz szükséges ez a képesség. Ettől függ, hogy a gyermek tudja-e a részeket egészként értékelni, a betűsort szóként felfogni. Fejletlensége okozza az összeolvasás nehézségét.
Hogyan fejleszthető?
Mi változott meg? Párok szemben állnak, Jól megfigyelik egymást, ezután az egyik kis időre hátat fordít. Ez alatt a másik egy apró dolgot megváltoztat magán. Visszaforduláskor meg kell nevezni pontosan, mi változott meg. Azután cserélnek. Hasonló, hogy ha egy asztalon különféle tárgyakat elrendezel - a gyerek nézze egy percig, majd forduljon el. Te változtass néhány dolog helyzetén, tegyél oda-vegyél el - a gyerek feladata, hogy elmondja, mi a változás.
21. Szétszedés és újra összerakás
Előfeltétele az olvasás-írás megtanulásának. Az analizálás-szintetizálás jelenti, hogy képes-e a gyermek hangokra bontani a szavakat, és a hangokból képes-e szavakat összerakni. Hiánya gyenge olvasást-írást, helyesírási nehézséget eredményez.
Hogyan fejleszthető?
Puzzle vagy Mi hiányzik a képről?-játékok
22. Átfordítási képesség
Ez az a képesség, amikor az egyik érzékelési síkon szerzett ismeretet egy másik érzékelési síkon reprodukáljuk. Pl. lerajzolunk egy történetet. Amikor a látott, hallott, tapintott vagy emlékképek formájában tárolt ismereteket képi formában jelenítjük meg, vagy egy jelsorral; az írással. Átfordítás az is, ha elmondjuk, amit látunk, hallunk, tapintunk. Hiánya nagy nehézséget okoz a tollbamondásnál - írásképtelenséghez, rajzolási képtelenséghez, szóbeli felelet nehézségéhez vezethet.
Hogyan fejleszthető?
Hang-állatképek, hívókép egyeztetésével. Látott betű, szó egyeztetése a hanggal. Hallott, tapintott tárgy egyeztetése. Mérleg-játék: az egyik serpenyőben van egy szám, tegyünk a másikba annyi számot, hogy a két oldal egyenlő legyen.
23. Árnyalt kifejezőeszközök, mások türelmes meghallgatása, kérdezés képessége
Hogyan fejleszthető?
Mindezeket a sok mesehallgatás, verstanulás és beszélgetés fejleszti.
24. Egy elkezdett történet önálló befejezése
Hogyan fejleszthető?
Emlékszel, mikor….? Történet elkezdése közösen átélt élményről, vagy ismert meséről - a gyerek feladata a történet vagy mese befejezése.
25. Általános tájékozottság
Egy hat éves gyermeknek illik tudni a nevét, szülei nevét, lakhelyét, születési évét, szülei foglalkozását. Széleskörű ismeretekkel kell rendelkeznie az őt körülvevő világról. Életkorának megfelelően el kell tudni helyezni magát időben, társadalmi környezetben. Ismernie kell az évszakokat, napszakokat, napokat, és azok változásait.
Hogyan fejleszthető?
Önismereti játékok. Mondatfűzés: megadott szavak mondatba foglalása. A mondatok tartalmilag kapcsolódjanak egymáshoz (tréfás is lehet). Igaz-hamis: állítások gyűjtése, készítése, eldöntése.
Szókitaláló: 3-4 kulcsszó alapján nevek, fogalmak kitalálása; barkochba
26. Viselkedés
Tud-e szabályok szerint viselkedni a mindennapi életben és a játékban egyaránt? 7-8 évesen következik be változás a szabálytudat alakulásában. Ekkor figyelhető meg a gyerekek játékában a szabályok betartása, annak kölcsönös ellenőrzése és az együttműködés. Ekkor értik meg igazán, hogy mit jelent nyerni és veszíteni a játékban.
Hogyan fejleszthető?
A szabálytudat fejlesztésére legjobbak a társasjátékok és kártyajátékok. Eleinte csak néhány szabályos játékokat játsszunk!
27. Kudarctűrés
A jó kudarctűrő képesség nélkülözhetetlen a tanuláshoz. A gyereknek tudnia kell, hogy valami nem sikerül elsőre. Lássa be, hogy hibázhat, és ne veszítse el türelmét, ne adja fel a próbálkozást, hiszen a hibázás a tanulás útja.
Hogyan fejleszthető?
Különböző társasjátékokkal, pl. amőba.
28. Felnőttekhez fűződő viszony
Bizalommal fordul-e a felnőttek felé? Elfogadja-e őket? Fontos, hogy bizalommal forduljon a felnőttekhez, ha segítségre van szüksége. A szembeszegülő gyerek megnehezíti helyzetét az iskolában.
Hogyan fejleszthető?
Remekül fejlesztik a bizalmat a vak-gyakorlatok /csukott szemmel játszunk/, miközben megingatnak térérzékelő biztonságunkban, felhívják a figyelmet a többi érzékszervre, hallásra, tapintásra, szaglásra, s még valamire, ami jelen esetben a legfontosabb: növelik a bizalom érzését a partner, a látó iráni.
Fejlesztő játék: A pár egyik tagja behunyt szemmel jár, a másik mögötte haladva, a „vak" vállára helyezett kezével irányítja a közös mozgást. Páron belüli szerepcserével folytatódik a játék. A játék variációi bizonyos fokú nehezítést is jelentenek. Az érintési /információ-adó/ felület csökkentésével pl.
- két kézzel a vállon irányít a látó,
- egy kézzel a vállon.
- egy ujjal, és a „vak" előtt járva irányít, vezet a látó
Vagy: A párok tagjai a szemközti falak előtt helyezkednek el. Az egyik sorban állók behunyt szemmel, egyenletes tempóban indulnak a szemközti fal felé. A másik falnál állók feladata: meg kell fogniuk társukat a fal előtt. /A bizalom és a biztonság hiánya jól látható a behunyt szemmel járók mozgásán: a fal közelébe érve lelassul mozgásuk./ Szerepcserével folytatódik a játék.
29. Kortársakkal való közös játék
Játszik-e a közösségben? Nehezebb dolguk van a félénk és visszahúzódó gyermekeknek. A zárkózott gyermekeket könnyen kiközösíthetik, amelynek akár súlyos következményei is lehetnek. Bátorítani kell őket, hogy keressék a kapcsolatot társaikkal és próbáljanak barátságokat kötni.
Hogyan fejleszthető?
Ha az osztálytársaival nem is sikerül szorosabb kapcsolatot kiépíteni, valamilyen sporttevékenység vagy más délutáni elfoglaltság során könnyen még szerezhet igaz barátokat.
A legfontosabb képességeket fejlesztő játékokat, tevékenységeket most összefoglalva is láthatod - a sok izgalmas játékkal elősegíted, hogy gyermekednek később jól menjen az írás, olvasás, számolás az iskolában.
Hogy jól menjen az írás, olvasás, számolás - 30 játékos feladat
- Ceruzafogás fejlesztése: gyurmázás, süteménysütés
- Elemi mozgások rendezettségének fejlesztése: kúszás-mászás, lábujjakon-sarkélen járás
- Egyensúlyérzék fejlesztése: vonalon járás, mérlegállás, pincérkedés, balerinázás
- Váll-könyök-csuklóizület finommozgásának fejlesztése: talicskázás, függeszkedés, fűzés, vízcsap zárás-nyitás, zongorázgatás
- Végtagon irányításának fejlesztése: ellentétes kéz-láb emelgetés, masírozás, Twister
- Szemmozgás-koordináció fejlesztése: szemtorna a fej elmozdítása nélkül
- Jobb-bal irányok elkülönítése képesség fejlesztése: kirakósozás megnevezéssel
- Mozgássorok, rajzminták követésének képessége: gyöngyfűzés, Én elmentem a vásárba... típusú dalok, mesék
- Iránykövetés fejlesztése: robotos játék
- Szem-kéz koordináció fejlesztése: célbadobás, játékhorgászat, kuglizás, várostrom-játék
- Rész-egész viszony felismerésének fejlesztése: mi változott-játékok
- Szétszedés, újra összerakás képességének fejlesztése: puzzle
- Átfordítási képesség fejlesztése: hang+állatkép, történet lerajzolása, mérleges játék
Iskolaérettségi feladatlap
1. Szerinted melyik forma következik a sorban? Rajzold őket a sorba, aztán ki is színezheted /6pont/
2. Karikázd be a mondatoknak megfelelő képeket minden sorban! a) tyúkanyó; b) katicabogár a szőnyegen; c) cica az asztal alatt; d) hal a kádban. /8pont/
3. Rajzold le, milyen tárgyak szerepelnek a szövegben! Jól figyelj, mert csak egyszer olvassa el anyukád/apukád/! /A gyermek kérésére még egyszer felolvasható!/. Az asztalon egy pohár volt, benne nagy kanál. Mellette kis kosárkában alma és körte kínálta magát. /6pont/
4. Mit esznek az alábbi állatok? nyúl-/répát, káposztát/; macska-/egeret, tejet, húst/; béka-/legyet, szúnyogot, bogarat/; gólya-/békát, kígyót/; harkály-/fában élő férgeket, kukacot/; ló-/zabot, lucernát/, disznó-/moslékot, darát/; róka-/pockot, tyúkot/; szúnyog-/vért szív/; tehén-/füvet legel/. /10pont/
5. A lapon 6 labdát találsz, de csak egyik van kiszínezve. Színezd ki a többi labdát is úgy, hogy csak ezt a három színt használod, és ne legyen közöttük egyforma. /8pont/
Maximum 38 pont érhető el. A 26 pont alatti eredmény gyengének számít.
Szerzőnk a következő irodalmat használta fel:
Lurkóvilág magazin (2007 tavaszi szám)
http://www.budapestedu.hu/data/cms148990/nefmi_cxc_tajekoztato_06.pdf
http://ovoda.blogspot.hu/
http://www.sulinet.hu/
Kezdőfotó: Freepik/nensuria
Szerző: Tarján Vera gyógypedagógus