
Február 27-ig lehetett véleményezni azt a rendelettervezetet, amely szerint március 1-től a tanulók kompetenciamérésen elért eredményét osztályzatokkal értékelnék. Az idei felmérések március 24-én kezdődnek - ennek ellenére még mindig nem tudni, mi lesz a mérések tétje.
A kompetenciaméréshez kapcsolódó konkrét folyamatok több alkalommal is akadályokba ütköztek az elmúlt években. A tavalyi év tavaszán a magyar és a matematika tesztekkel is gondok voltak: utóbbi esetében mindössze néhány diáknak sikerült teljesen megoldania a feladatsort, mert nem jöttek be a számítások alapját jelentő grafikonok, később pedig már maguk a feladatok sem töltődtek be.
Talán emiatt is tapasztalhatták az a szülők nemrégiben, hogy gyermekeiknek úgynevezett terheléses tesztméréseken kellett részt venniük.
A legújabb rendelettervezet szerint – mely jelentős ellenérzést váltott ki - a mérések eredményeire adott osztályzatok év végén 200 százalékosan számítanának, sőt, akár a gimnáziumi felvételinél is fontos szerepük lehet.
A 2024/2025-ös kompetenciatesztek időpontjai:
• 11. és a 7. évfolyam: 2025. március 24. – április 8.,
• 10. és a 6. évfolyam: 2025. április 3. – április 30.,
• 8. évfolyam: 2025. május 5. – május 17.,
• 9. évfolyam: 2025. május 12. – május 23.
• 4. és az 5. évfolyam: 2025. május 19. - május 30.
A kompetenciamérés eljárásrendjének legfőbb szabályai
A kompetenciamérésben való részvétel kötelező. A mérési területek közé a matematika, a szövegértés, a természettudomány, a történelem, az idegen nyelv és a digitális kultúra tartozik. (A 4. évfolyamon csak matematikából és szövegértésből lesz megmérettetés, az 5. évfolyamosok pedig ezeken felül digitális kultúrából és történelemből számíthatnak kompetenciamérésre.)
A mérések tantárgyanként 2x45 percet vesznek majd igénybe, és a teszteket digitálisan végzik majd el a diákok. Fontos, hogy egy nap maximum két tantárgyból lehet mérni a felkészültségüket.
Jó tudni, hogy az idegen nyelvi felmérésekhez fülhallgató beszerzésére lesz szükségük a diákoknak; a 6-11. évfolyamon pedig megengedett lesz a saját számológép használata.
Milyen feladatok lesznek a kompetenciamérésen - tantárgyanként?
A matematikatesztben egy-egy életszerű szituáció keretében megadott feladathoz 1-2 kérdés tartozik majd. A kérdések között lesznek egyszerűbb, könnyen átlátható, egy lépésben megoldható feladatok, de hosszabb számításokat igénylők is.
A szövegértés részben több szöveg szerepel majd, melyekhez 7-15 kérdés tartozik. A kérdések azt vizsgálják, milyen mértékben értette meg a tanuló a szövegben foglaltakat (pl. vissza tudja-e keresni a szükséges információkat, képes-e az összefüggések felismerésére).
A természettudomány tesztben a természettudomány kérdéseivel, műszaki, technikai problémákkal valóságos vagy valószerű kontextusban találkoznak a diákok. A feladatok megoldásához a diákok előzetes tudásán felül szükség lesz arra is, hogy képesek legyenek felhasználni és feldolgozni a feladatban szereplő információkat, adatokat, ábrákat is.
A nyelvi mérések tesztjeiben egy feladathoz 1 kérdés tartozik majd. A tesztek egyik felében az olvasott szöveg megértését és megalkotásának képességét, a másik felében a hallott szöveg értését vizsgálják.
A tesztek nagyrészt feleletválasztós kérdésekből állnak, tehát csak egy-egy számot kell begépelniük a diákoknak.
Gyakorlás a kompetenciamérésre
A különféle mérési területekhez tartozó online példafeladatok linkjei megtalálhatók az Oktatási Hivatal Példafeladatok menüpontjában; a gyakorlás regisztráció nélkül is lehetséges.
A mérés kapcsán talán a legfontosabbat így foglalta össze eljárásrendi gyűjteményében az Oktatási Hivatal: „Az iskola feladata, hogy tájékoztassa a tanulókat és szüleiket a mérésről, biztosítsa a tanulók számára azt, hogy felkészülten ülhessenek le a mérés napján a számítógép elé, tudják, hogy milyen feladatokkal fognak találkozni az adott napon”.
Forrás: oktatas.hu
Fotó: Freepik