Iskolakezdés zökkenőmentesen - Így segíthetjük a gyerekek tanévkezdését!

Bojti Andrea

Gyereknevelés

Bojti Andrea


Mivel könnyíthetjük meg gyermekeink számára az iskolai tanévkezdést? Mivel motiváljuk, hogy kedve legyen iskolába járni? Miről és hogyan beszélgessünk vele, ami oldja gyermekünk iskolával kapcsolatos feszültségét? Gyermekpszichológus szakértőnk tanácsai a szeptemberi iskolakezdésre. Nyár végén itt-ott már őszülnek a falevelek, az időjárás lassan őszbe fordul. Szeptemberben becsengetnek az iskolába. Gyerekeknek, szülőknek pedagógusoknak, egyaránt szorongással teli időszak az iskolakezdés. Ugyanakkor tudatos felkészüléssel, kellő odafigyeléssel szép élménnyé varázsolható.

Első lépés – magyarázzuk el a gyereknek, hogy mit is jelent az iskola
Gyermekkoromban a szüleim minden első tanítási napon készítettek rólunk a testvéreimmel egy fényképet az udvaron. Az arcokon vegyes érzések tükröződnek. Kisiskolásként izgalom, kamaszként már inkább unottság, kedvetlenség látszik a képeken. Mégis jó érzés felnőttként visszagondolni erre az időszakra. Sokat készültünk az iskolakezdésre, és a hosszú nyár után jó volt újra találkozni osztálytársainkkal.

Az általános iskola elkezdése komoly fejlődési mérföldkő a gyermek és a család életében. A leendő elsősöket fel kell készíteni a változásokra. Számoljon a szülő vele, hogy a gyermeknek vannak elképzelései, vélekedései, hiedelmei az iskolával kapcsolatban. Ezekkel jó tisztában lenni, mert sokszor indokolatlan félelmet szül a másoktól hallott részinformáció. A felkészülés első lépése, melyet sokan elfelejtenek, általánosságban elmagyarázni, mit is jelent az iskola, miről szól, miért kell oda járni. A 6-7 éves korú gyermek időérzéke még nem kialakult, tehát ne az egyetemi felvételi fontosságával induljon a beszélgetés. Hasznosabb információ a gyermek számára a praktikus tudnivalók elmagyarázása. Hogyan néz ki egy tanítási nap, milyen feladatokra számíthat egy iskolás, mi az a csengő stb.

A külön szoba segíti a gyereket a tanulásban
Segíti a gyermeket a tanulásban, ha otthonában a megfelelő tárgyi eszközök rendelkezésre állnak. Ha nincs saját szobája a kisdiáknak, akkor is törekedjenek rá, hogy egy nyugodt, csendes tanulósarkot kialakítsanak az iskolásnak. Különösen fontos abban az esetben, ha fiatalabb testvérei zavarhatják a tanulásban.

Lehetőleg a gyerek maga válassza ki a füzeteit és az írószereit
A taneszközök beszerzését érdemes a gyermekkel közösen szervezni. Bizonyos kérdésekben hagyják meg neki a döntés szabadságát. A füzetborító mintáját és az iskolatáska színének eldöntését nyugodtan rábízhatjuk. Ha a gyermek maga választhat, érzelmileg jobban kötődik majd a felszereléséhez. Alsó tagozatban ezek a tárgyi kötődések és a birtoklásvágy felerősödik; az én ceruzámmal csak én dolgozhatok. Ezzel ugyanakkor jobban is motiválható a tanulásra.

Beszélgessünk a gyerekkel az iskolai élményekről
Az iskolakezdés első időszakában különösen fontos, hogy a napi eseményekről érdeklődjenek a szülők. Ez a gyermeknek jól esik és a szülővel való kapcsolatot is építi. Eleinte rengeteg kérdése lehet az iskolával kapcsolatban, és útmutatásra van szüksége a problémák megoldásához. Az iskolával kapcsolatos praktikus teendőkön túl kiemelten fontos, hogy jól helyt álljon a szociális helyzetekben.

Beszélgessünk vele arról, hogy:
  • hogyan illik viselkedni a tanárokkal, osztálytársakkal szemben. Sok szülő egyértelműnek tartja, hogy gyermeke tisztában van a vele szemben támasztott követelményekkel, de az esetek többségében ez korán sincs így. A gyermek szociális készségei hasonló fejlődési utat járnak be, mint az értelmi vagy mozgáskészség. A társas fejlődést leginkább kommunikációs eszközökkel tudjuk segíteni.
  • hogyan érez, illetve miként él meg bizonyos iskolai történéseket. Ebben az életkorban már olyan összetett érzelmi szituációkra is fel kell hívni a figyelmét, mint a szerelem megkülönböztetése a szeretettől vagy az igaz barátság és a kihasználás közti különbségek.

A leghitelesebben úgy adhatnak tanácsot a gyermeknek, ha saját példát hoznak. A szülő munkahelyi környezete már számos dologban hasonlít az iskolára és az ott megélt szociális helyzetekre. (Pl. a tanári szerep hasonlósága a főnöki szereppel).

Nem minden gyermekkel könnyű bármiről is beszélgetni, de a kérdezgetést nem szabad egyhamar feladni. Sokszor úgy tűnhet, hogy a gyermek egy-két szóval letudja a választ, mégis tudat alatt az érdeklődés jól esik neki, törődésnek érzi. Összességében ezek a beszélgetések nemcsak a gyermeknek segítenek, hanem a szülő számára is megerősítést jelentenek gyermekük iskolai előmenetelével kapcsolatban.

Szerző: Bojti Andrea
Fotó: Freedigitalphotos.net


Bojti Andrea

Gyereknevelés

Bojti Andrea


2014.09.03