Cikksorozatunk folytatásában bemutatjuk azokat a szempontokat, melyeket érdemes végiggondolni a megfelelő iskola kiválasztásához. Nem mindegy ugyanis, hogy melyik iskolába íratjuk a gyermeket, ez a döntés hosszú távra szól és alapvetően meghatározhatja a tanuláshoz, az iskolához való hozzáállását.
A gyerekeket a lakóhely szerinti körzeti iskola első osztályába kell beíratni. Mivel így minden gyerek nyomon követhető, senki sem marad ki a kötelező beiskolázásból. Természetesen a szülő másképp is dönthet, ha a körzeti iskola valamely oknál fogva nem nyerte el tetszését. Lehetősége van rá, hogy egy másik iskolába írassa a gyermekét.
Információszerzés a leendő iskoláról
I. Iskolakóstolgatók
Az iskolanyitogatók/ kóstolgatók, nyílt napok nagyon jó alkalmak arra, hogy a szülők - gyermekükkel együtt - megnézzék a leendő iskolát. Így nemcsak az épületet, a környezetet, hanem a tanító néniket is megismerhetik.
II. Ismerős anyukák
A leghasznosabb információkat korábbi tanítványoktól, más szülőktől kaphatjuk, hiszen nem csak egy adott impulzus ér a bemutató óra alkalmával, hanem valós tapasztalatokat gyűjthetünk be általuk.
Mi alapján döntsünk?
I. Ne iskolát, hanem tanító nénit válasszunk!
Bármennyire jó hírű, bármennyire szép is egy iskola, ha a tanító néni nem megfelelő a gyermekünk számára, akkor nagy törést okozhatunk neki, esetleg hosszabb távra elvehetjük a kedvét a tanulástól. Viszont egy kevésbé „felkapott”, kevésbé modern iskolában egy életre kellő lökést kaphat a kisiskolás, ha türelmes, toleráns, kedves és főként a gyermek számára szimpatikus a tanító!
II. Helyrajzi közelség
Fontos szerepet játszhat a döntésben, hogy a leendő iskola milyen távol van a lakóhelytől, útba esik-e munkába menet, illetve, hogy a későbbiekben, az egyedül utazó gyermek számára mennyire könnyű és biztonságos a megközelítése. Döntésünk hosszú távra szól, így érdemes figyelembe venni a kényelmi szempontokat is.
III. Tanítási módszerek
Nagyon fontos szempont még, hogy milyen módszerrel tanítanak az adott iskolában. Megfelel-e ez a gyermek személyiségének. Lényeges, hogy milyen ütemben haladnak a tananyaggal, nem lesz-e túl lassú - vagy ellenkezőleg – túl gyors a tempó a számára.
IV. Osztálylétszám
Ne feledkezzenek el az osztály létszáma felől érdeklődni. A kevesebb gyermek az optimálisabb, hiszen a pedagógusnak több ideje van egyenként is foglalkozni a gyermekkel, figyelembe véve az egyéni képességeket.
Milyen papírok szükségesek a beiratkozáshoz?
- a gyermek személyazonosságát igazoló dokumentum
- a gyermek lakcímkártyája
- születési anyakönyvi kivonat
- az iskolába lépéshez szükséges fejlettség elérését tanúsító igazolás
Szerző. Németh Adél (óvodapedagógus) és Szülők Lapja