A sajtótájékoztatón az államtitkár egyebek közt elmondta, döntés született arról, hogy a szalagavatókat kötelező jelleggel el kell halasztani, valamint részletezte a járvány elleni védekezés még hatékonyabbá tétele érdekében hozott, a köznevelést érintő intézkedéseket.
Olvasd el ezt is!
Online oktatás, kijárási tilalom - Ezek a szigorítások lépnek életbe november 11-től »
Az érettségi vizsgák szóbeli részei, a központi írásbeli felvételi vizsgák és az Oktatási Hivatal által szervezett tanulmányi versenyek viszont az egészségvédelmi intézkedések szigorú betartásával hagyományos módon folytatódnak.
Az államtitkár azt is kifejtette: szerdától a középfokú iskolákban a 9., a 9. nyelvi előkészítő és az ezek feletti évfolyamokon, továbbá a fejlesztő nevelést végző iskolákban, valamint az általános iskolai felnőttoktatásban tantermen kívüli digitális munkarend lép életbe. Ennek részletkérdéseiről Emmi miniszteri határozat született, amelynek az intézményekhez történő kiküldése folyamatban van.
A digitális oktatás részletei
Szerdától, azaz november 11-től tehát a középfokú iskolákban a 9., a 9. nyelvi előkészítő és az ezek feletti évfolyamokon, továbbá a fejlesztő nevelést végző iskolákban, valamint az általános iskolai felnőttoktatásban tantermen kívüli digitális munkarend lép életbe.
- Gyermekfelügyeletet az érintett évfolyamok életkorára tekintettel nem kell szervezni.
- A gyermekétkeztetést a feladat jelenlegi ellátójának az igények felmérésére alapozva továbbra is biztosítania kell.
- A szakiskolákban, szakgimnáziumokban és készségfejlesztő iskolákban a gyakorlati nevelés-oktatás az egészségvédelmi intézkedések szigorú betartásával jelenléti formában is megtartható, ha az tantermen kívüli, digitális munkarendben nem valósítható meg.
- Az alapfokú művészeti iskolákban az órákat - főszabály szerint - az általános iskolás korosztálynak hagyományos jelenléti munkarendben, míg a 9. évfolyamtól felfelé tantermen kívüli digitális munkarendben kell megtartani.
- A fejlesztő nevelést-oktatást végző iskola, a készségfejlesztő iskola, valamint a szakiskola a sajátos nevelési igényű tanulók számára a jelenlegi formában is megszervezheti a nevelés-oktatást, ha tanuló egészségi állapota, sajátos helyzete vagy belátási képessége ezt indokolja.
A 6 és 8 évfolyammal működő középiskolákban a digitális munkarendre való átállás nem vonatkozik az 5-8. évfolyamok tanulóira. Ők továbbra is jelenléti munkarendben tanulnak az iskolákban. Ha az oktatás megszervezése azt indokolja, az iskolai órarend természetesen átalakítható - tette hozzá Maruzsa Zoltán.
Az óvodák és az általános iskolák az eddig eljárásrend szerint működnek tovább. Kiemelten fontos a takarítás, a fertőtlenítés, a távolságtartás és a hőmérőzés. Ahol pedig a fertőzés megjelenik, ott célzottan - az adott intézményben, az adott évfolyamon, az adott osztályban, az adott épületekben - elrendelik a tantermen kívüli digitális munkarendet.
A köznevelési feladatokat ellátó kollégiumok nyitva maradhatnak. A 9. vagy magasabb évfolyamon tanulóknak azonban nem azonnal, de szombatig el kell hagyniuk a kollégiumot. Van viszont mód méltányosságra: a sajátos nevelési igényű tanulók, a jelenleg éppen érettségizők, valamint egyedi, sajátos helyzetek esetén az igazgató engedélyezheti a bennmaradást a köznevelési kollégiumokban.
Maruzsa Zoltán beszámolt arról is, hogy az érintett középfokú iskolákban a pedagógus I. és II. fokozatra irányuló minősítő eljárásokat átmenetileg felfüggesztik, a mesterpedagógus eljárások a hagyományos eljárásrend szerint folytatódnak.
Az államtitkár kiemelte, hogy a munkarendváltásra való felkészülést a tanév előtt kiadott intézkedési terv rögzítette. E szerint a nevelőtestületnek, tehát minden iskolának az OH honlapján közzétett ajánlás mentén ki kellett dolgoznia saját protokollját és a bevezetésre fel kellett készülnie. Senkit nem ért tehát váratlanul az eltérő munkarend bevezetése - mondta.
Kitért arra is, az iskolákat is kérték, hogy - ha az szükséges - bocsássanak informatikai eszközöket a tanulók rendelkezésére. A digitális munkarend támogatása érdekében pedig valamennyi digitális szolgáltatás - a nemzeti köznevelési portál, a Sulinet, a Tankönyvkatalógus, a KRÉTA és a KRÉTA digitális kollaborációs tér - rendelkezésre áll, hogy segítsék a pedagógusok munkáját, a tanulók tanulását.
Az államtitkár beszámolója szerint most a tavaszi gyakorlattól eltérően szükség esetén lesz lehetőség egyéni és kiscsoportos konzultációk szervezésére. A pedagógusok is be tudnak járni az intézménybe és bentről is tudnak dolgozni, ha szükséges - tette hozzá.
Maruzsa Zoltán köszönetet mondott minden pedagógusnak az elmúlt két és fél hónapban végzett elkötelezett oktató-nevelő munkájáért. Úgy értékelte: a preventív intézkedések mellett az ő odafigyelésüknek köszönhető, hogy az óvodák és iskolák továbbra sem váltak járványügyi gócpontokká.
- Az oktatás működik, gyermekeink fejlődnek, okosodnak, növekednek és gyarapodnak, legyen szó a hagyományos vagy akár a tantermen kívüli, digitális munkarendről - fogalmazott az államtitkár.
Forrás: MTI
Fotó: MTI/Ujvári Zoltán