Menjen iskolába vagy maradjon óvodában? - Iskolaérettség kritériumai szakembertől

Pásztorné Horuczi Erika

Ovi, suli

Pásztorné Horuczi Erika


Menjen iskolába vagy maradjon óvodában? - Iskolaérettség kritériumai szakembertől Ha a gyermek éppen olyan időben született, amikor már mehetne iskolába, de maradhat is, sokan nem tudják eldönteni, mi lenne a jobb megoldás. Erre nincs pontos válasz, mondja a szakember.

Ha a gyermek éppen olyan időben született, amikor már mehetne iskolába, de maradhat is, sokan nem tudják eldönteni, mi lenne a jobb megoldás. Erre nincs pontos válasz, mondja Pásztorné Horuczi Erika pedagógus.

Ahány gyerek, annyiféle személyiség. Minden esetben más-más lehet az üdvözítő megoldás. Az óvónők és a szülők általában jól meg tudják ezt állapítani, de a tapasztalatom az, hogy szinte minden évben előfordul 1-1 rossz döntés. Mire figyelj, hogy helyesen dönthess? Maradjon a gyerek még egy évet az óvodában, vagy mehet iskolába?
 

Az iskolaérettség kritériumai


1. Biológiai alkalmasság.
Optimális testi fejlettség, egészségi állapot. Mozgás összerendezettség.

2. Pszichikus alkalmasság
- Beszédfejlettség
Nagyon fontos a tiszta beszéd. A beszédhibák akadályozzák az olvasás, írás pontos megtanulását. Ha még vannak hibák, feltétlenül kezeltetni kell. Szeptemberig még sokat javul.



- Intellektuális / értelmi / fejlettség
Életkorának megfelelő szintű tájékozottság a környezetéről és érdeklődés. Összefüggések felismerése.
Jellemző a bizonyos terjedelmű kitartás és aktív figyelem.
Koncentráltság, monotóniatűrés. Ha tud huzamosabb ideig egy játékra, vagy mesére figyelni.
Kiegyensúlyozott magatartás. Önmaga megfékezése.

- Munkaérettség
Érdeklődő, szívesen dolgozik. Igénye van a jó teljesítményre. Van kötelességtudata. Legalább átlagos munkatempója van. Szereti, amit csinál és törekszik azt befejezni.

3. Szociális alkalmasság
- Jól érzi magát a közösségben, barátkozik. Alkalmazkodik a többiekhez, a tanítóhoz.
- Van szabálytudata.
- Elfogadja a felnőtt irányítását.
- Együttműködik  többiekkel. Kivárja, míg rákerül a sor.

Ha ezek a kritériumok nagy részben jellemzőek a gyerekre, kár még egy évig az óvodában tartani, ha kora szerint maradhatna is. Ott már nem fejlődik tovább, csak unatkozik.
 

Mikor mondjuk, hogy éretlen a gyerek az iskolára?


Általánosan:
• Testi fejlődésben való lemaradás.
• Túlzott játékosság
• Érzelmi labilitás
• Túlzott mozgékonyság.
• Bármilyen területen lassabban fejlődött, elmaradt a társaitól.

Pszichikailag:
• Figyelme elterelhető, fáradékony.
• Emlékezete nem megbízható, fejletlen.
• Gondolkodásában lemaradás van, főleg analízis-szintézis területen.
• Súlyos beszédhibás.
• Munkaérettség hiánya.
• Szociálisan fejletlen. Fél az iskolától. Nem tud közösségben együttműködni.

Ezekben az esetekben jobb, ha a gyermek még marad az óvoda biztonságában. Egy év alatt, ha nincs idegrendszeri problémája, ezek a gondok nagyrészt megoldódnak.

Olvasd el ezt is!
Iskolakezdés halasztása: Így kérelmezd, hogy gyermeked még egy évet az óvodában maradhasson »


Fotó: Freepik


Pásztorné Horuczi Erika

Ovi, suli

Pásztorné Horuczi Erika


2012.04.12