Mit gondolnak a gyerekek a halálról? Hogyan segíthetünk nekik a gyász feldolgozásában?

Habis Melinda

Gyereknevelés

Habis Melinda


Halálesetkor a babák viselkedése nyugtalanná válik, a 2-5 éves kor között a kisgyermekek azt gondolják, hogy a halál visszafordítható. Az 5-9 év körüli gyerekek abban hisznek, hogy a haldoklót a csoda végül megmenti. Hogyan segítsünk gyermekeinknek elviselni szeretteik elvesztését? Halálesetkor a babák viselkedése nyugtalanná válik, a 2-5 éves kor között a kisgyermekek azt gondolják, hogy a halál visszafordítható. Az 5-9 év körüli gyerekek abban hisznek, hogy a haldoklót a csoda végül megmenti.

Halottak napján mindannyian megemlékezünk azokról a szeretteinkről, akik már nem lehetnek velük. Kimegyünk a temetőbe, virágot, koszorút, mécsest viszünk a sírokra, miközben előtörnek belőlünk a régi emlékek. Ez gyakran fájdalmas érzés egy felnőtt számára is, de vajon hogyan élik meg mindezt a gyerekek? Hogyan segíthetjük őket szeretteik elvesztésének feldolgozásában? Habis Melinda klinikai szakpszichológus szakértőnk válaszol.

Gyász esetén a szülői minta erősen hat a gyerekekre
A gyermek gyászát nagyban befolyásolja, hogy mit lát a számára fontos felnőttektől, mik a család szokásai, rítusai a gyásszal kapcsolatban. A szülők gyakran bizonytalanok benne, hogyan közöljék gyermekükkel a veszteséget, hosszú betegség esetén bevigyék-e a gyermeket a kórházba, elvigyék-e őt a temetésre, mert nem tudják mennyit ért meg gyermekük, mit tud a halálról.

Ezt gondolják a gyerekek a halálról
Már a még beszélni sem tudó gyermek is érzékeli a változást, a családi egyensúly felborulását: viselkedésük megváltozik. A 2 és 5 év közötti gyermekek azt gondolják, hogy a halál visszafordítható. 5-9 éves korig a gyerekek azt képzelik, hogy egy személy jön el a haldoklóért és a csoda megmentheti a pusztulástól. 9 éves kortól a gyermek elképzelése a halálról és gyászolásának folyamata is egyre jobban hasonlít a felnőttekéhez. Ebben a korban a gyerekek gyakran támogatják a szenvedő felnőttet, hogy visszaállítsák annak lelki egyensúlyát, amire nekik is nagy szükségük van.

A gyerekek intenzíven fantáziálnak - ők így dolgozzák fel a gyászt
Egy René Spitz nevű pszichoanalitikus szerző hívta fel rá a figyelmet, hogy az első életévben az anya (gondozó) hiánya mennyire személyiségromboló hatású.
A szeretet tárgyának elvesztésére adott reakció és a gyászfolyamat kimenetele függ a gyermek szellemi-lelki képességeitől - melyet életkora, fejlettségi szintje és lelki alkata befolyásol -, a szereptől, melyet az elhunyt betöltött az életében a veszteség körülményeitől és az ezt megelőző életeseményektől. A haláleset után a gyermekek jellegzetes fantáziatevékenységet mutatnak, melyben a trauma újraélésének és elhárításának törekvése figyelhető meg.

A gyerekek viselkedése ilyenkor megváltozik, testi tüneteket is produkálhatnak
Gyermekeknél gyakran nem a viselkedésben, hanem inkább álmokban, játék közben nyilvánul meg a szeretett személy miatt érzett fájdalom. Ezt testi tünetek például étvágytalanság, gyomorproblémák, fejfájás, székrekedés is jelezhetik. Megjelenhet dadogás, elmagányosodás, dacosság formájában is.

A sikeres gyászfolyamat az elvesztett szülővel való azonosulással zárul le. Ez sokféleképpen megnyilvánulhat. A gyászoló azonosulhat magával a halállal, az elvesztett személy betegségével vagy tulajdonságaival, például arckifejezések, beszédfordulatok, személyiségvonások vagy akár testalkat átvételével is. Nem ritka, hogy a gyermek az elvesztett szülőt túlidealizálja, szerepét a családban átveszi.
A gyászfolyamat elakadása okozta tüneteket leginkább az életkor befolyásolja. Kisgyermekkorban leginkább vizelet és széklettartási problémát és dadogást, iskoláskorban teljesítményromlást, szorongást, depressziót és különféle testi tüneteket, valamint minden életkorban viselkedészavart okozhat.

Hogyan segítsünk a gyerekeknek a gyászt feldolgozni?
A gyermek gyászának segítése során erősítenünk kell azokat a képességeket, melyek segítik a veszteséggel való megküzdést, a halállal kapcsolatos érzések feldolgozását. Fontos kiemelni, hogy a szülő minta az érzelmek feldolgozásához, ezért meg kell engednie magának, hogy ő is sírjon, szenvedjen, hogy a gyermek se maradjon egyedül saját érzéseivel. Az elhunytra emlékezni, utána vágyakozni kell tárgyak és fényképek segítségével. Csak akkor lesz képes a gyermek az elvesztett személy egy részével azonosulni, ha már telítődött az emlékezéssel. Az óvodáskorú gyerekekben felmerül, hogy ellenséges indulatai okozták a szeretett személy halálát, erről beszélgetni kell a gyermekkel. Segíti a gyász folyamatát, ha a környezet és a körülmények változatlanok maradnak, illetve van egy fix gondozó a környezetben, aki felé a felszabaduló érzelmek, indulatok fordulhatnak. Ha a halált hosszas betegség előzi meg, fenn kell tartani a kommunikáció lehetőségét a gyermekkel. Jó hatású, ha a gyermek rajzai segítségével üzenhet a haldoklónak. A temetésre és a temetőbe való ellátogatás pedig segíti a halál reális elfogadását.

Habis Melinda

Gyereknevelés

Habis Melinda


2014.11.04