Alapelv:
Azok a legjobb fejlesztő játékok és játéktevékenységek, amelyekben minden érzékszerv közel azonos hangsúllyal vesz részt. A sokféle inger biztosítása nem egyenlő azzal, hogy a gyermeket egyazon időben sokféle játék veszi körül. Ellenben, ha hagyjuk, hogy egy-egy játékkal sok időt töltsön és azt alaposan megismerje, ismereteit alkalmazza, variálja, szerepbe helyezze, akkor beszélhetünk tapasztalatról és ismeretek elmélyítéséről.
1. A látás és látásfigyelem
Csecsemőkori látásfejlesztés
A csecsemő a legélesebben a kör formáját tudja felismerni, észlelni. Örömmel látjuk, hogy - ugyan elemi mozgással – a csecsemő a szülő arcjátékát tudja utánozni.
Szemkontaktus: Ebből következik, hogy sokszor vegyük fel vele a szemkontaktust, sokat mosolyogjunk és játsszunk az arcunkkal.
Kapcsolódó cikkünk
Így tornáztasd meg kisbabádat mondókákkal - 18 ismert mondóka és a hozzájuk kapcsolódó mozgás »
Puha, élénk színű játékok: A csecsemők játéka legyen szép formájú, puha anyagból, baba, kedves arcú maci, stb. és még hatásosabb, ha ezek a játékok élénk színűek, mert például a pirosat jól el tudják különíteni.
A környezet szemlélése: Törekedjünk arra, hogy minél több természetes fények által megvilágított fát, virágot, házat, műtárgyat stb. lásson. Mellékesen jegyzem meg, ennek a szemléletnek nem kedvez a babakocsi, ahol a látnivaló gyakorlatilag nulla. Tudnunk kell, hogy minél differenciáltabb a látás és látásfigyelem ingerhatás, annál jobb lesz az észlelés képessége, amely meghatározhatja a tanulás minőségét.
Nézd meg ezt is!
Mit játsszunk a babával? 6 szuper ötlet hétköznapi tárgyakkal, ami órákra leköti a figyelmét »
Kisgyermekkori látásfejlesztés - A feladatunk már sokkal összetettebb
Kisgyermekkorban a fejlesztés elsődleges szempontja a látvány felismerése, a színárnyalatok megkülönböztetése. A látvány egészének megértése, majd a részletek felismerése, alak és formaállandóság kialakulása.
Formakeresők: A vizuális memóriát számos játéktárgy segíti, ilyenek az úgynevezett "formakeresők", pl. busz formájú játékon az ablakok helyén különféle állatfigurák vannak kivágva és csak a megfelelő alakú nyíláson lehet bedugni az ugyanolyan formájú állatot, de lehet ez vonat vagy doboz, ahol mértani formákat kell tudni egyeztetni. (Számos variációját láthatjuk az üzletekben.)
Elem kereső: Ennek a játéknak egy nehezebb variációja, amikor egy falapra kép van festve, s egy-egy elem kivehető, majd annak az elemnek a pontos megtalálása és visszahelyezése a cél.
Egyszerű puzzle: Az egyszerű puzzle, amely csak kettő, majd négy elemből rakható össze szintén javasolható a kisgyermekeknek.
Egyszerű fatáblás játékok: Számos fatáblás játék is forgalomban van, amin jól felismerhető figurák vannak, azokat ki lehet venni és a kivágott helyére visszatenni. Csak néhány ezek közül: állatok, növények, játékok, járművek, de lehet egy eseményt ábrázoló kép is. Nagyobbaknak ugyanezt papírból is ajánljuk.
Fény- és árnyjáték: A kisgyermekek szeretik a fényeket, a lámpát. Kihasználhatjuk az asszociáció fejlesztésére az elemi kíváncsiságot fényjátékokkal, árnyjátékokkal.
Nézd: Árnyékszínház házilag - Így készítheted el lépésről lépésre »
Színeket tanító játékok: A színek felismeréséhez, begyakorlásához egyszerű társas-szabályjátékokat vásárolhatunk. A választék itt is bőséges.
Olvasd el ezt is! 7 vers a színekről gyerekeknek - Így tanulja meg könnyebben a színeket »
Óvodás kori látásfejlesztés - A fejlődés újabb lépcsőfoka
Óvodáskorú gyermekeknél már elérendő cél a grafikai ábrázolású képek felismerése, majd az is, hogy meg tudja mutatni a kép részleteit. (pl. fa, a fa ága, a fa levele, törzse...).
Könyvek: Ennek a képességnek a kibontakoztatásához leginkább a könyveket ajánljuk. A képes könyvekből, de akár egy képeslapról is mesélje el a gyermek a látottakat. A sokoldalú ingerek hatására az érzékszervek differenciált (kifinomult) működése biztosított. Ez lesz az alapja az észlelés képességének, ahol a legcsekélyebb különbséget is fel kell ismerni. Később ugyanis ennek zavara okozhatja majd az írás-olvasás nehézségét, valamint a térben, síkban való tájékozódás képességét.
Diafilm, tévéfilm: A látás és látásfigyelem modern eszköze, az audio-vizuális inger, a diafilm, és TV film. Nem vethetjük el ennek nevelő, oktató szerepét. A legfontosabb az, hogy a gyermeki világtól nem idegen meséket, filmeket nézzünk, s lehetőleg mindig a felnőttek jelenlétében, hogy az élmény közös legyen, s átsegítsük azokon a jeleneteken, melyeket egyedül nem tud feldolgozni.
2. Hallás- és hallásfigyelem, kommunikáció fejlesztése
Alapelv: a tiszta hangzók kialakítása. Zörejek és hangok felismerése. Hangcsoportból egy- egy adott hangzó felismerése. Érthető beszédritmus kialakítása, passzív beszédmegértés, ide értve a bonyolultabb jelzős szerkezeteket is, az aktív szókincs gyarapítása, memória fejlesztése.
Mit játsszunk a csecsemővel?
Mondókák, dalok: Csecsemőkortól ajánlottak a mondókák, dalocskák, ajak- és torokhangjátékok. Dallamos beszédre figyel a csecsemő, de kisgyermek korban is a lágy, dallamos beszédre aktívabb a figyelem.
Hallgassátok meg ezt! 7 felejthetetlen mese gyerekkorunkból, aminek a főcímdalára most is emlékszünk »
Ajánlott játékok: hangszerek, bábok, olyan fa- vagy képes táblák, amelyek egy-egy cselekvéssort mutatnak be.
Hangutánzó játékok: Javasoltak még a különféle állathangokat, és egyéb zörejeket utánzó játékok, dallamokat megszólaltató játékok, valamint gyermekdalokat, meséket, verseket megszólaltató kazetták. A legjobb, ha a szülő énekel. versel.
Kapcsolódó: Állatos dalok - 7 aranyos dalocska a háziállatokról »
Összegezve:
Kisgyermekkorban a legfontosabb teendőnk, hogy a gyermek az élményekben gazdag megtapasztalás útján minél több ismeretet szerezzen az őt körülvevő világról. Ehhez nélkülözhetetlen a szülő és a felnőtt feltételek nélküli szeretete, számos biztonságot nyújtó emocionális inger (ölelés, simogatás, dicséret..), amely megalapozza a gyermek tanulási képességét.
Többféle nézet ütközik a tekintetben, hogy játsszunk-e gyermekünkkel, avagy sem. A nézetem az, hogy igen. Indokom: egyrészt megtanítjuk a játékeszköz használatára, amely ezután a gyermek számára élvezhető játék lesz, másrészt a közös élményben a szülő-gyermek kapcsolata elmélyül, a játék lehetőséget biztosít a kölcsönös megismerésre is. Az együttműködés pedig segíti a gyermek, szocializációját, fejleszti szabálytudatát.
Szerző: Tunyogi Erzsébet konduktor
Fotó: Pixabay