Manapság egyre gyakoribb jelenségnek mondható, hogy gyermekeinknél már a kora iskolás években tanulási gátlásokat fedezhetünk fel. A társadalmi nyomás következtében ilyenkor a környezete hamar visszamaradottnak bélyegezheti a gyereket, társai gúnyolódása, a család reményvesztettsége könnyen azt az eredményt hozhatja, hogy saját maga is butának tartja magát.
A tanulási gátak jelei lehetnek, mikor a gyerek fordítva ír le számokat vagy betűket, dolgozatíráskor elfelejti a válaszokat, melyeket egyébként tud, nagyon nehezen tud hangosan felolvasni, esetleg nem emlékszik arra, hogy mit olvasott.
Mi van a háttérben?
Az iskolában is kiépülhetnek ezek a tanulási gátak, pl. egy hangos felolvasás közben ejtett hiba miatti megszégyenülés. Ettől kezdve már szinte mindig hibázik a gyerek hangos felolvasáskor. Egy ilyen kicsinek tűnő negatív élmény kiválthatja azt is a gyermekből, hogy utál iskolába járni.
Amikor valami új dolgot megtapasztalunk, akkor két esemény zajlik párhuzamosan: maga a tapasztalás és az érzés, ami vele jár. Egy negatív érzéssel járó tapasztalás azt eredményezi, hogy ha bármikor hasonló szituációba kerülünk, ugyanaz az érzés tör a felszínre. Az eseményeket ugyan nem tudjuk megváltoztatni, de azt befolyásolhatjuk, hogyan éljük meg azokat. Ha sikerül megváltoztatni érzéseinket, ezeknek az eseményeknek nem lesz többé hatalma felettünk.
Gyakorlatok, melyek segítenek
Most bemutatunk néhány gyakorlatot, mellyel javítani lehet egyes tanulási problémákon. Sok gyakorlással pedig meg is szüntethetők azok. Gyermekünk eredményesebb tanulásához használhatók a gyakorlatok, de velük együtt végezve mi, szülők is tapasztalni fogjuk, hogy könnyebben vesszük a mindennapi akadályokat.
Kiegyensúlyozottság megteremtése
Ez a gyakorlatsor segít a két agyfélteke összehangolásában. Zenére is végezhető!
1) Menetelj helyben. A bal lábadat a jobb kezeddel lendítsd egyszerre. Utána a jobb lábadat a bal kezeddel egyszerre. A gyakorlatot mindkét irányba legalább kilencszer végezzük el.
2) Most az egy oldalon lévő lábadat és kezedet lendítsd egyszerre. Aztán a másik oldalon is végezd el a gyakorlatot. Ezt is kilencszer csináld meg mindkét oldalon.
3) Újra csináld meg az 1) gyakorlatot.
Az íráskészség fejlesztése
Nyújtsd ki a karjaidat egyenesen magad előtt, az ujjaid érjenek össze, a mutató és a hüvelykujjak között lyukat formálva. Ezen a lyukon fogsz keresztülnézni a gyakorlat alatt. Tartsd egyenesen a karjaidat és rajzolj fektetett nyolcast (végtelen jelet) a levegőben, jó nagyra rajzold és közben nézz át a lyukon, úgy, hogy csak a szemedet mozgasd, a fejedet ne. Ezt a gyakorlatot is csináld meg kilencszer.
Ha a gyakorlat előtt és után is leírsz valamit, látni fogod a különbséget a két írás külalakja, rendezettsége között.
Ha fáraszt vagy elálmosít az olvasás
Nézz egyenesen előre és mozgasd a szemed balra-jobbra nagyon gyorsan, majd egyenesen fel-le, anélkül, hogy a fejed mozgatnád. Ismételd meg a gyakorlatot csukott szemmel is.
A fej hátsó részén, a fülek felső hegyének magasságában található két pont, melyeknél kis mélyedéseket érezhetünk. Ennek a két pontnak a dörzsölése mellett ismételd meg az előző szemgyakorlatot. (A dörzsölés pontonként két ujjal történjen!)
Ha a gyakorlat előtt és után is olvasol valamit, azt fogod észlelni, hogy a később olvasott szöveget sokkal könnyedébben fogod érteni.