A karácsonyi ajándékok az internetről könnyen beszerezhetők. De az online vásárlás nem csak előnyt tartogat, hanem hátrányt is. Meddig él az elállási jog online vásárlás esetén? Visszaküldheted-e a koncertjegyet vagy CD-t, ha azokat webshopból vagy webáruházból vásároltad? Szakértő válaszol.
A karácsonyi rohamot elkerülendő sok anyuka interneten igyekszik beszerezni a szükséges ajándékokat, aminek hátránya éppúgy akad, mint előnye. Ezekre hívja fel a figyelmet cikkünkben dr. Farkas Nóra fogyasztóvédelmi szakértő.
Az internetes vásárlást a kisgyerekes anyáknak találták ki!
Sok nő a gyermeke születését követően válik az internetes áruházak gyakori látogatójává. Ez nem is meglepő, hiszen a hagyományos vásárlás gyerekkel, babakocsival, csomagokkal felpakolva, folyton küzdve a lépcsőkkel és egyéb nem éppen mamabarát akadályokkal, felér egy kőkemény edzéssel. Arról nem is szólva, hogy a csemeték rendszerint nem díjazzák a vásárlással járó macerát, s ennek gyakran hangot is adnak. Karácsony előtt pedig, mikor rengetegen rohamozzák meg a boltokat és óriási a tumultus, még nehezebb az anyák dolga.
Mennyivel könnyebb online vásárolni, nemde? Eltűnnek a távolságok, az időbeli korlátok. Ha elcsendesedik végre a ház, az anyukák is lekuporodhatnak a számítógép elé és sorra bekukkanthatnak a webáruházak kínálatába. Csak néhány kattintás, pár nap türelem és kézbe is vehetik a kiválasztott árucikket.
Online vásárlás egyik hátránya, hogy nem lehet az árut kézbe venni
Az éremnek viszont két oldala van, s bizony a netes vásárlásnak is vannak hátrányai. Véleményem szerint a legnagyobb veszély az online vásárlást illetően az információhiány. Közzétesznek egy képet a termékről, van róla néhány adat, de nem lehet kézbe venni, megtapintani, fel- vagy kipróbálni.
Mi az az elállási jog?
Épp ezért a neten vásárlók kaptak egy plusz jogot, hogy online bevásárló körútjuk során kisebb legyen a kockázat. Ez nem más, mint az elállási jog. Amennyiben az online vett termék nem nyeri el a vásárló tetszését vagy egyszerűen időközben úgy ítéli meg, hogy a családi költségvetés nem bír el egy újabb szerzeményt - főszabály szerint -, visszaléphet. Sőt, e lépését indokolnia sem kell.
Ha nem tetszik az internetről megrendelt áru: visszaléphetsz!
Mi a teendő, ha mégsem tetszik a webshopból megvásárolt áru?
Két teendő van csupán. A termék átvételétől számított 14 naptári napon belül közölni kell a döntést a vállalkozással. Ez megtehető szóban, postai úton vagy akár emailben is. Mivel a szó elszáll, célszerű a tértivevényes levelet vagy az emailt választani, hogy utóbb bizonyítható legyen, határidőn belül megküldésre került a nyilatkozat.
A másik feladat az áru visszajuttatása. Ennek költsége a fogyasztót terheli, de ezen kívül más díj megfizetésére kötelezni nem lehet. A vállalkozás pedig köteles a vevő által kifizetett teljes összeget visszatéríteni. Nem csupán a termék árát, hanem az odaszállítási díjat is.
Mikor nem élhetsz az elállási joggal online vásárlás esetén?
Jó tudni ugyanakkor, hogy az interneten vásárolt árucikkek közül néhánynál bizony nincs elállási jog, így például az egyedi utasítás, kifejezett kérés alapján előállított termékek esetében. Sokan rendelnek például a karácsony közeledtével olyan tárgyakat - bögrét, kispárnát, naptárat -, amelyre családtagjaik fényképét nyomtattatják. Ha ilyen esetben a fogyasztó meggondolná magát, a vállalkozás nem tudná azt másnak értékesíteni, hiszen az csak a megrendelő számára bír értékkel. Nem véletlen tehát, hogy ezek a tárgyak a kivételek közé kerültek.
Visszaküldhető-e a koncertjegy, CD, fehérnemű vagy az arckrém?
Egyre többen vásárolnak ajándék gyanánt adott időpontra szóló koncertjegyet, belépőjegyet, amely úgyszintén ebbe a körbe tartozik. De elveszik az elállási jog akkor is, ha a CD, DVD lemez védőfóliája illetve a kozmetikumok, fehérneműk csomagolása felbontásra kerül. A lemezek kicsomagolása esetén lehetővé válna ugyanis a többszörözés szerzői jogdíj fizetése nélkül. Az arckrémek, testápolók, dezodorok, alsóneműk használatba vétele esetén e jog hiányát pedig a nyilvánvaló egészségügyi kockázat indokolja.
Azon termékek esetében, ahol nincs elállási jog, ha lehet, még alaposabban gondoljuk át a döntésünket, mielőtt rákattintanánk a megrendelem gombra! Ugyanakkor elállási jog ide vagy oda, ha minőségi hibás terméket kaptunk kézhez, reklamáljunk bátran!
Szerző: dr. Farkas Nóra
Fotó: Pixabay