A keddi parlamenti ülésen elfogadásra került a köznyelven csak "Taigetosz-törvény" néven emlegetett törvénymódosítás -adta hírül a hvg és a Népszava. Ennek értelmében sok ezer gyermek kerülhet hátrányos helyzetbe.
A keddi parlamenti ülésen elfogadásra került a köznyelven csak "Taigetosz-törvény" néven emlegetett törvénymódosítás -adta hírül egyebek közt a hvg és a Népszava. Ennek értelmében sok ezer gyermek kerülhet hátrányos helyzetbe Magyarországon.
A legfontosabb változások: nem lesz tantárgyi felmentés és képesítés nélküli pedagógusok is foglalkozhatnak velük
A kedden megszavazott törvénymódosítás értelmében a tanulási nehézségekkel küzdő fiatalok (diszgráfia, diszkalkulia, diszlexia) a továbbiakban nem kaphatnak felmentést a jegyeikkel történő osztályozás alól, valamint innentől kezdve nem csupán gyógypedagógusok, hanem képesítés nélküli pedagógusok is foglalkozhatnak enyhén értelmi fogyatékos gyerekekkel.
A tanulási nehézség eddig sem a tanulás alóli felmentést jelentette
A szakmai szervezetek véleménye szerint ez a módosítás nagy mértékben ronthatja több tízezer gyermek továbbtanulási, valamint életkezdési esélyeit. Eddig a tanulási nehézséggel küzdő gyermekek elbírálás alapján felmentést kaphattak bizonyos tantárgyak osztályozása alól. Tanulni nekik is ugyanúgy, vagy még jobban kellett az adott tantárgyat, de nem nyomasztotta őket az el nem érhető osztályzatok utáni hajtás.
Egy tanulási nehézséggel küzdő fiatal példája
Korábban, amikor a jogszabály-módosítás felmerült, a hvg részletesebben foglalkozott az üggyel - mint megírták, egy tanulási nehézségekkel küzdő diák megkereste az Emberi Erőforrások Minisztériumát azzal a szándékkal, hogy megkérje őket, gondolják át ezt az ügyet. Ő például kiváló, kitűnő tanuló a humán tárgyakból, és minden esélye meglenne egy humán irányultságú, sikeres, jogi pályához, amit azonban a módosítás ellehetetlenít. Jelen helyzetben ugyanis nem lesz kitűnő bizonyítványa, mert a reál tantárgyakkal nem boldogul olyan szinten, mint a tanulási nehézségek nélküli diákok.
KORÁBBI, TANULÁSI NEHÉZSÉGEK, DISZGRÁFIA CÍMŰ CIKKÜNKBŐL TÖBBET MEGTUDHATSZ ERRŐL A SAJÁTOS HELYZETRŐL »
A cél a motiváció, az ösztönzés
A kormány annak ellenére megszavazta a törvénymódosítást, hogy több civil szervezet is tiltakozott, felhívva a figyelmüket arra, milyen hátrányos helyzetbe hozzák ezzel gyerekek ezreit. A döntéshozók magyarázata viszont az volt, hogy ezzel csupán ösztönözni akarják az érintett diákokat és szüleiket a nehézségek leküzdésére.
Totális pedagógiai baklövés?
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke a Népszavának úgy nyilatkozott, hogy "ez totális pedagógiai baklövés", hisz ezek a gyerekek nem azért küzdenek nap mint nap tanulási nehézséggel, mert nem akarnak tanulni. Szerinte az is egyértelmű, hogy így a fiatalokat bele akarják abba a helyzetbe kényszeríteni, hogy a felsőoktatás helyett szakképzésben vegyenek részt - ezzel pótolva az egyre nagyobb szakemberhiányt -, hisz a jegyek alóli felmentés visszavonása akár bukást is generálhat.
Az enyhén értelmi fogyatékosok is hátrányos helyzetbe kerülnek a törvény miatt
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint az is elfogadhatatlan, hogy az enyhén értelmi fogyatékos gyermekekkel ezután a szakképesítés nélküli pedagógusok is foglalkozhatnak, amit szintén a szakemberhiánnyal magyaráz a kormány, holott ezeknek a gyerekeknek speciális igényeik vannak ahhoz, hogy teljes értékű emberként élhessenek a többi ember között és ne kerüljenek hátrányos helyzetbe az oktatás, később pedig a munka világába történő beilleszkedés területén.
Forrás: hvg, Népszava
Fotó: educationandbehaviour.com