A szülő hozzáállásával sokat tehet annak érdekében, hogy ne csak az iskolakezdés maradjon meg pozitív élménynek, hanem a gyerek előtt álló félév is öröm legyen. Ha a szülők erre folyamatosan odafigyelnek, akkor a gyerek az iskolát nem tehernek és gondnak fogja venni, azt nem szorongással fogja megélni, hanem újabb kihívásnak tekinti, és örömmel fog iskolába járni.
1. Dobd fel a délutánokat sporttal, sétával, élményekkel
A gyerekkor a szabad játékról szól, az élmények gyűjtéséről, barátságok kötéséről, a kreativitás és kíváncsiság kielégítéséről. Úgy alkossuk meg a gyerek napirendjét, hogy sok ilyenben legyen része. Legyen ideje megpihenni, töltekezni, legyen saját szabad tevékenységi köre. Egy-egy délutánt fel lehet dobni sétával, múzeumlátogatással, közös főzéssel vagy sportolással. A nyár végével, az iskolás időszak beköszöntével se felejtődjenek el ezek a lehetőségek! Sokféleképpen lehet tanulni, nemcsak a könyv fölött görnyedve.
2. Ne akard a gyerekedet a többihez hasonlítani
Minden gyerek más. Különbözőek a képességei, a család szokásai, amit visz magával, különböző módon alkalmazkodik az új ingerekhez, másképpen kezeli a kritikus helyzeteket. A szülő a saját gyerekére koncentráljon! Nincs szükség összehasonlításokra, mint például "Ő miért tudja jobban?", "Te miért nem akarsz zongorázni, mint a szomszéd kisfiú?", "Peti bezzeg ötöst kapott, sőt, már egy nyelvvizsgára is készül".
Az a fontos, amit a mi gyerekünk szeretne, tud, ahol tart, ami felé halad. Azzal foglalkozzunk, ami őt élteti és hajtja, és az ő hiányaiból keletkező problémákat próbáljuk kezelni. Az összehasonlítások lealacsonyítanak és önbizalmat rombolnak.
3. Működj együtt a gyermeked pedagógusaival
A pedagógusok igen különfélék empátia, rugalmasság, képzettség, humor és egyéb tekintetében. Minden iskolában vannak fogadóórák, szülői értekezletek, bemutatóórák, közös munkák és ünnepségek. Használjuk ki ezeket a lehetőségeket, vegyünk aktívan részt az iskola életében, mert ezáltal nemcsak fontos információkhoz jutunk, hanem az iskola számára is azt sugalljuk, hogy elérhetőek, érdeklődőek vagyunk, fontos nekünk a kapcsolattartás. Ez nagy hasznunkra fog válni az eseteges problémakezeléseknél. Már apró tünetek, elakadások esetében is kérjünk segítséget a pedagógusoktól, beszéljük át a lehetőségeket. A szülő és a pedagógus közösen neveli ugyanazt a gyereket!
4. Kiközösítések, csúfolások, visszatérő éjszakai bepisilések - kérd szakember segítségét
Minden évfolyamnak, korosztálynak megvannak a maga terheltségei. Nem árt ezekkel tisztában lenni, hogy megelőzhessük a nagy csalódottságokat, konfliktusokat. Az elsősök nagy valószínűséggel átélhetnek regressziókat (bepisilés, bekakilás, sírás), érdemes ezeket szeretettel, türelemmel kezelni. Már alsóban is megtörténhetnek a kiközösítések, csúfolások. Bizonyos ponton túl ne hagyjuk ezeket elharapódzni, fontos a gyerek fizikai és lelki biztonsága.
Felsőbb osztályokban megtörténhet, hogy a gyerek konfliktusba keveredik valamelyik pedagógussal. Segítsük őt, semmiképpen se legyen ez kiindulópontja az iskola utálásának. Ha elakadunk egy-egy nevelési problémánál, nyugodtan beszéljük át hozzáértő szakemberrel, más szülőkkel, olvassunk szakirodalmat. A problémák azért vannak, hogy megoldjuk őket!
5. Változtass a családi szokásokon, ha szükséges
Nyugodt percünkben üljünk le és gondoljuk át, mi az, amivel már tavaly is küzdöttünk (például nem reggelizett, majd feszült lett, este kezdte készíteni a házi feladatát, túl sokat volt napköziben, figyelmi problémái voltak az órán). Ezekhez az elakadásokhoz készítsünk megoldási terveket, többet is, amit a család együtt kialakít, betart, újra és újra átbeszél. Fontos, hogy a gyerek eleget igyon és egyen, és ezek egészségesek is legyenek. Fontos, hogy megfelelő segítséget kapjon a részképesség elakadásaihoz és fontos, hogy érezze, hogy mellette állunk, érte és a családért dolgozunk, gondolkodunk. A szokások változtathatóak, újak kialakíthatóak, semmi sem végleges.
Szerző: Balázs Nelli pszichológus
Fotó: Pixabay