A korai nyelvtanítás helyességét erősíti a nyelvészek által megfigyelt ún. „biológiai sorompó” jelensége is. A kutatók szerint két fontos „biológiai sorompó” van az ember életében, amelynek nemcsak az anyanyelv elsajátításában van döntő szerepe, de az idegen nyelv megtanulásában is.
Az első ilyen sorompó 3-6 éves korban záródik le, ekkorra az anyanyelv elsajátításának sikeresen be kell fejeződnie ahhoz, hogy a gyermek iskolaérett legyen. A második sorompó 10-13 éves kor körül záródik le.
Ha eddig az életkorig nem éri nyelvi inger a gyermeket, akkor soha nem fogja életkorának megfelelő szinten birtokolni az adott nyelvet.
A kora gyermekkori nyelvelsajátítás alapvetően különbözik a későbbi életkorokban zajló nyelvtanulástól. Míg a piciknél spontán, természetes tevékenység, amely nélkülöz mindenféle direkt tanítást, addig a későbbiekben ez egy fáradságos folyamat.
A későbbi tudatos nyelvtanulást is hatékonyabbá teszi, ha gyermekként már találkozott valaki az adott idegen nyelvvel. Ezért ezek a gyerekek rendszerint magasabb szintet érnek el. A picik nyitottak, nincsenek gátlásaik, szorongásai, bátran kommunikálnak.
Mindezek csak egészséges fejlődésmenetű gyermekekre vonatkoznak. Ha a kicsi beszédfejlődési menetében zavar tapasztalható, már egészen más a helyzet.
Kétnyelvű óvoda
Speciális feladatot vállal magára az óvoda, ahol kétnyelvű nevelés folyik. A nyelvek használatának arányát a gyermekcsoport nyelvismerete határozza meg. Az érdeklődés felkeltése, a gyermek utánzókedvének kihasználása, az életszerű foglalkozások segítik a nyelvelsajátítást, a gyermek nyelvhez való viszonyának alakítását.
Egy mesét el lehet táncolni, énekelni, a szavakat ritmizálni lehet, összeköthető az akusztikus élmény a vizuálissal, amely a korai nyelvelsajátítás bázisa.
Ezáltal kényszer nélkül teszik vonzóvá a nyelvet a pedagógusok. Játékként kínálják fel a nyelvet, szem előtt tartva a gyermekek életkori sajátosságait.
A szülők többsége szeretné gyermeke nyelvtanítását minél korábban elkezdeni, s ezt az igényt elégíti ki az óvoda, ahol a kisgyermek életkori sajátosságait figyelembe véve játékos, daloló- mondókázó tevékenységgé válik a nyelvtanulás.
Szerző: Németh Adél óvodapedagógus