4-5 évesek
4-5 éves korban a figyelmüket az ismeretlen dolgok képes ábrázolása köti le, például egy krokodil, vagy a léggömbök az égen. Meglepődnek, ha ezen nem mindennapi dolgokkal találkozni tudnak (pl. állatkertben).
Ha felnőtt olvassa nekik a mesét, megjegyzik azt, és már maguk is "hangosan olvasnak", mondogatják a történeteket a képeket nézegetve. Nagyon fontos ebben a szituációban, hogy a kisgyermek tudja, hogy mi fog történni, és úgy is alakuljon minden, ahogy ő várta. Ebben az életkorban óriási igényük van a mesehallgatásra. Fontossá válnak számukra saját és szüleik életéről szóló történetek. Nagyobb igényük van a leíró, jellemző részek hallgatására, mint a párbeszédekre, ezáltal szilárdulnak meg élményei a világról. Vonzza őket a csodák világa, melyben minden mindenné alakulhat, bármivel bármi megtörténhet.
Teljesen elvarázsolják őket Andersen meséi, A rút kiskacsa, a Borsószem hercegkisasszony, A kiskondás, A császár új ruhája, A rendíthetetlen ólomkatona. Ismert a filmekből, ám könyvben is megjelent Lyman Frank Baum: Óz, a csodák csodája, később az Óz, a nagy varázsló című művei. A mostani anyukák és apukák gyermekkori kedvencei közt tarthatjuk számon a mára klasszikussá vált Csukás István-könyveket, melyek "örökzöldek": Pom-Pom meséit, valamint a Keménykalap és Krumpliorrot. Felejthetetlenek, azt hiszem, a Grimm-testvérek meséi, a Holle anyó, a Hüvelyk Matyi, a Csipkerózsika. Talán kevesen tudják, hogy a híressé vált Asterix-filmek eredetije René Goscinny: Asterix című könyvéből készült, s hogy ugyanő írta A kis Nicolas, valamint A kis Nicolas nyaral című gyermekkönyveket. Talán a filmek kedvet csinálnak a mesehallgatáshoz. Hangjátékon is megjelent jó húsz évvel ezelőtt Török Sándor Kököjszi és Bobojszája. A történet folytatása a Gilikotiban olvasható, melyben a törpék már nem Andrissal, hanem annak húgával, Pannival utaznak. Lázár Ervin könyvei is fantasztikusak, csak hogy néhányat kiemeljek: A nagyravágyó feketerigó, A kisfiú meg az oroszlánok, A Hétfejű Tündér, Szegény Dzsoni és Árnika, A manógyár, stb. S végezetül, nem lenne szabad kihagyni Illyés Gyula Hetvenhét magyar népmese cím alatt megjelent gyűjteményét a felsorolásból.
6-7 évesek
A 6-7 éves iskolások már túlléptek a helyzetükből adódó kiszolgáltatottság érzésén, de még kísért az emlék. Sokszor mondogatják feszültség-levezetésképpen az "Amikor még kicsi voltam..." és az ehhez hasonló mondatokat. Ebben az életkorban kezd kialakulni bennük a dolgok megismeréséhez és "helyre tevéséhez" szükséges mérce első foka. Felfedezik a dolgok két pólusát, ám magukhoz viszonyítanak. Olvasmányaikban kedvelik az ismétlődéseket, szerkezetben, stílusban, verbális fordulatokban, mert ez az ismétlés számukra folyamatosságot és biztonságot ad. A rítus számukra nagyon fontos.
A 6-7 évesek nagy valószínűséggel rajonganának Lewis Caroll: Alice Csodaországban, Alice Tükörországban című könyveiért. Végtelenül bájos történetek ezek a gyermek saját kicsiségével folytatott küzdelméről, az ő küzdelmükről. Janikovszky Éva Akár hiszed, akár nem, Ha én felnőtt volnék, Már iskolás vagyok gyermekkötetei, Réber László rajzaival szintén nagyszerűen tükrözik a gyermekben alakuló mércét. Nem véletlen, hiszen a szerző gyermekpszichológiával is foglalkozott, így nagyszerűen tudta, mire van szükségük. Rajzfilmről lehet inkább ismerős Selma Lagerlöf Nils Holgersson csodálatos utazása, melyben szintén fantasztikus kalandokat él át a főszereplő kisfiú, aki gúnárja hátán utazik a vadlibákkal.
Láncos Sára
alternatív pedagógus
A cikk írójának további írásait megtaláljátok a saját blogján, melyet a lancossara.blog.hu címen értek el, s ahol a korábbi írásokhoz hozzá is tudtok szólni.