Mozgásfejlődés: mikor mit tud a baba, kisgyermek? Hónapról hónapra táblázattal - Baj, ha elmarad a kúszás-mászás?

Dr. Szente-Tarján Vera

Kisgyerek fejlődése

Dr. Szente-Tarján Vera


Mozgásfejlődés: mikor mit tud a baba, kisgyermek? Hónapról hónapra táblázattal - Baj, ha elmarad a kúszás-mászás? Mit tud a baba hónapról-hónapra? Okozhat-e a babakorban elmaradt kúszás-mászás diszlexiát később, iskoláskorban? Hogyan javítható a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek mozgása, figyelme, gondolkodása és egyéb érzelmi-szociális képességei? Mi történik akkor, ha a kisgyerek nem a szokásosan előírt módon fejlődik, ha kimarad egy vagy több mozgásfejlődési szakasz a baba életéből? Dr. Szente-Tarján Vera gyógypedagógus tanácsait olvashatjátok az elmaradt vagy épp felcserélt kúszás-mászás és más babakori mozgásformák fejlesztéséről.

A baba fejlődése nem csupán a mozgás-agyfejlődése duóján alapszik
Izgalommal és teli aggodalommal várjuk évekig az iskolakezdést, és előre rettegünk a majdani diszgráfia-diszlexia-diszkalkulia diagnózistól... Ugyan! A dolog korántsem ilyen egyszerű, és bőven nem egyenes következménye egy mozgásforma elmaradásának valamelyik disz bekövetkezése.
A fejlődés egy sokkal összetettebb folyamat, amely nem csak a mozgás-agyfejlődés kettőséből áll - e komplex folyamatban érnek együvé a gyermek egyéb képességei a szociális és érzelmi fejlődéssel fokozatosan magasabb szintre jutva.

Okozhat-e diszlexiát vagy más diszes zavarokat egy korábbi babakori mozgásforma elmaradása?
Ha azt jelentjük ki, hogy bizonyos mozgásforma elmaradása későbbi diszlexiát és egyéb más zavarnak tartott sajátosságot okoz, azzal erősen túlzót állítunk. A nagymozgások kihagyása valóban valószínűsítheti a későbbi diszes megjelenést, de mivel a fenti négy fejlődési ág komplexen határozza meg az egyén fejlődését, a szociális (lásd például babát körülvevő fizikai környezet hatása is lehet stimuláló vagy ingerszegény) és érzelmi (babát körülvevő személyek szeretetteli, érzelemteljes vagy elutasító, netán bántalmazó magatartása) is erőteljesen szerepet játszik a későbbi diszek meg-, vagy meg-nem-jelenésében.

Diszes gyerekeknek sokat segíthet az agy "újrahuzalozása"
Feltételezem, hogy akik a Szülők Lapját olvassák, gondoskodó szülők egytől egyig, tehát amennyiben úgy érzik, hogy gyermekük valamely mozgásforma kihagyása miatt "veszélyeztetett" diszes, nyúljanak vissza abba az életszakaszba, amikor is a mozgásforma elmaradt, és huzalozzák be gyermekük agyát ezen mozgásformákkal is - biztos ami biztos alapon.
 

Elmaradt kúszás-mászás fejlesztése kisgyerekeknél játékosan


Mindez természetesen csakis játékosan történjen!

Elmaradt kúszás - játékos gyakorlatok
Fiúknál: játsszunk katonásat! Alacsonyan kifeszített kötelek/kötélháló alatt kell eljutni a bunkerba.
Lányok: kis katicák vagyunk! Nagy levelek alatt kell átkúsznunk a rejtekhelyünkre (nagy levél lehet zöld lepedő)

Elmaradt mászás - játékos gyakorlatok
Konyhai papírtörlőn kell szemből átjutni, hogy valami számára kedves tárgyat elérjen (előnye: vastagság szabadon le- és feltekerhető).
Úszássegítő polifoamon ugyanez a feladat. Szintén ajánlom a különböző méretű gumi- és gimnasztikai labdákat, ahol szintén hason fekve, a labda túloldalán kell elérnie valamit a gyermeknek.
 

Elmaradt kúszás-mászás fejlesztése speciális tornagyakorlatokkal


Delacato torna (videó)
Nagyobbaknak ajánlom a Delacato-tornát, ami egy speciális mozgásfejlesztési forma, amely a tanulási nehézséggel küzdő gyermekek részére lett megalkotva.




Mozgásfejlődés csecsemő- és babakorban - Mikor mit tud a baba? Táblázat
 
Életkor (hónap) Helyzet- és helyváltoztatás Finommozgás, manipuláció
0-1


 
Világrajövetelt követően észlelhető: végtagok véletlenszerű, mozgása. Később hason fekve fejét rövid ideig emeli, fejét kismértékben és rövid ideig oldalra fordítja.
 
 
1-2


 
Hason fekvő helyzetben fejét emeli, emelt helyzetben néhány másodpercig megtartja.
 
 
2-3


 
Hason fekvő helyzetben felemelt fejét stabilan megtartja. Testtartásával segít, amikor felemelik.
 
 
3-4


 
Segít, alkalmazkodik a felemeléshez. Háton fekve hát- illetve gerinc melletti izomzatát megfeszítve törzsét emelgeti.

Játszik a kezével, megérinti a feléje nyújtott tárgyakat.
 
Játszik a kezével, megérinti a feléje nyújtott tárgyakat.
4-5


 
Hátán fekve fejét, vállát emeli. Hátáról oldalra fordul. Támasztékkal ül, fejét egyenesen, stabilan tartva.
 
A meglátott tárgy felé nyúl, a kezébe adott tárgyat rázza, lóbálja, szájába veszi.

 
5-6


 
Hason fekvő helyzetben alkarjára támaszkodva mellkasát felemeli. Hátáról a hasára fordul.
 
A meglátott, elérhető tárgyat két kézzel megragadja és megtartja (kb. fél percig). Kis tárgyat felemel.

 
6-7


 
Támaszték nélkül is ülve marad (rövidebb ideig), hasáról a hátára fordul, hason kúszni kezd.
 
Két tárgyat is megtart, a tárgyakat egyik kezéből a másikba átteszi.

 
7-8


 
Támaszték nélkül ül (kitámaszt), kapaszkodva feláll, segítséggel áll.
 
Egy tárgyat másik (nyugvó) tárgyhoz ütöget.

 
8-9


 
Önállóan felül, kapaszkodva áll, négykézláb mászik.
 
Két tárgyas manipuláció: két tárgyat egymáshoz ütöget.

 
9-10


 
Önállóan leül, ülve játszik. Ülésből mászóhelyzetbe billen. Egy kézzel fogódzkodva áll, két kezénél fogva jár.
 
Mutatóujj-hüvelykujj szembeállításával emel fel kisebb tárgyakat.

 
10-12


 
Kapaszkodva feláll, álló helyzetét önállóan megtartja. Jár, ha egyik kezénél fogva vezetik.
 
Tárgyakat egymásba tesz. Pontos oppozícióval (ld. fentebb) apróbb tárgyat is felemel.

 
12-15


 
Önálló járás – széles alapú, teli talpas.

 
Labdát gurít, cipőjét lehúzza, megjelenik a három tárgyas manipuláció, a Montessori karikákat leszedegeti.

 
15-18


 
Biztos járású, lépcsőn felmászik.

 
A tornyot felépíti (méret és színek figyelembe vétele nélkül).

 
18-21


 
Kézen fogva le-, majd felmegy a lépcsőn.

 
Cipőjét kifűzi, labdát dob.

 
21-24

 
Guggolva játszik.

 
Labdát dob és elkap, nagy lyukú gyöngyöt fűz.

 
24 - 27 Önállóan fel- és lemegy a lépcsőn, ügyesen szalad

 

BABA FEJLŐDÉSE HÓNAPRÓL HÓNAPRA
Mikor mit tud a baba? Mikor kezd el kúszni, mászni, beszélni? Milyen vizsgálatokra van szükség? Mikor mit tudsz vele játszani?

Kattints a Baba fejlődése rovatra, válaszd ki a kisbabád aktuális korát és olvasd el! »


Szerző: Dr. Szente-Tarján Vera gyógypedagógus
Táblázat forrása: orvosilexikon.hu
Fotó: Freepik/peoplecreations

Dr. Szente-Tarján Vera

Kisgyerek fejlődése

Dr. Szente-Tarján Vera


2016.05.10