Hogyan befolyásolja a zaj a gyerekek tanulási képességét?
- A New York-i pályaudvarok közelében lévő óvodákban a gyerekek pszichomotoros készségei (a fizikai mozgások és a mentális tevékenység kapcsolatából eredő készségeik) szerényebbek voltak a csendesebb szomszédságban elhelyezkedő óvodába járó kortársaiknál.
- Azok az iskolás diákok, akik a nagyobb New-York-i repterektől nem messze jártak iskolába, alacsonyabb pontszámokat értek el az olvasási készségek mérése során, mint a repterektől távolabb fekvő iskolába járó társaik.
- Egy vasúti pálya mellett elhelyezkedő New-York-i iskolában az olvasási készségeket a diákok két csoportjánál hasonlították össze: az egyik csoportba olyan osztályok kerültek, melyek az épület vasút melletti oldalán helyezkedtek el, a másik csoportba azok, akik a csendesebb oldalon tanultak. Az eredmény azt mutatta, hogy a zajos oldalon tanulók le voltak maradva a másik oldalon tanuló társaikhoz képest, a hatodik osztályosoknál a hátrány szintje nem kevesebb, mint egy év volt.
- Hetedikes és tizedikes tanulókat összehasonlítva egy tanulmányban úgy találták, hogy az idősebb diákokat nem, de a fiatalabbakat hátráltatta a tanulásban a közeli reptér zajai.
- A zsúfolt osztálytermek zaja szintén negatív tényező: azok a tanárok, akik ilyen körülmények között tanítanak, általában csendesebb és kevésbé hatékony tanítási módszereket alkalmaznak a zavaró zaj miatt.
- A zaj otthoni körülmények között is károsan hat a gyermekre, egyaránt hátráltatja a nyelvi és a kognitív készségeik fejlődését. (Bár az egyik lehetséges magyarázat szerint ebben az is szerepet játszhat, hogy a zajos otthonokban a szülők és a gyermek interakciói ritkábbak.) Ezért figyelj oda, hogy ha a gyermek tanul, akkor ne hallgasson zenét, ne menjen a tévé, és ne nézzen "háttérzajként" videókat az interneten.
Olvasd el ezt is!
A kismamáknak sem tesz jót a zaj, nézd! »
Forrás: mindenamihallas.hu / Jáksó Nóra
Fotók: freepik / fanjianhua, Freepik