Óriási a baj! Drasztikusan leromlott az óvodások teljesítménye, autisztikus tüneteket mutatnak - Ez az oka a magyar tudós szerint

Szülők lapja

Gyerek fejlődése

Szülők lapja


Óriási a baj! Drasztikusan leromlott az óvodások teljesítménye, autisztikus tüneteket mutatnak - Ez az oka a magyar tudós szerint

"Nincs meg a szemkontaktus, nem lehet a figyelmüket fölkelteni, nem lehet párbeszédet kialakítani (...), és nem lehet olyan egyszerű feladatokat adni nekik, hogy rajzolj egy házat." Hogyan változtak meg a kisgyermekek szövegértési, nyelvi és társas készségei a pandémia alatt és után? Pogány Ákos, az ELTE etológus adjunktusa erről beszélt egy előadáson. A kutatások eredménye sajnos igencsak lehangoló.

Hazai kutatók egy pályázat keretében az óvodáskorúak digitális eszközhasználatát vizsgálták a covid-pandémia időszakára vonatkozóan, illetve azt kutatták, hogy a karanténintézkedések miként befolyásolták a köznevelést. Az erre irányuló vizsgálat során kisgyerekes szülőket céloztak meg többek között kérdőíves kutatással.

Az érintett időszakban a társas kapcsolatok korlátozása, a távmunka és a távoktatás miatt a digitális eszközhasználat minden korábbinál intenzívebb volt, ennek negatív hatásai pedig immár mérhető, igazolható eredmények, melyekről Pogány Ákos etológus adjunktus egy előadáson számolt be az érdeklődőknek.

A korlátozások alatt már az óvodáskorú gyermekek is többet néztek tévét, használtak tabletet és okostelefont, ez főleg mesefilmek és videók megtekintését jelenti. 

„Az óvodai szűréseket végző logopédusok egybehangzó véleménye az, hogy az elmúlt 2-3 évben drasztikusan elkezdett romlani a gyerekek nyelvi teljesítménye. A mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodások vagy akár a 3 évvel ezelőtti óvodások” - mondta a szakember.


A kütyük akadályozzák a fejlődést

Sok gyermek már azelőtt kütyüzik, hogy egyáltalán beszélni tudna. Ez katasztrofális következményekkel jár(hat): a kisgyermekkor első pár éve ugyanis az a különleges és pótolhatatlan időszak, amikor a gyerek az anyanyelvét hallás után, passzívan tanulja, ám a kütyüzés éppen ezt az akusztikus csatornát zárja el - a gyerek számára érdekesebb vizuális ingerek által.

Olybá tűnik, akár több generáció is felnőhet a beszédértés zavaraival küzdve. Ez pedig a jövő társadalmának egészére nézve aggasztó.

 

Virtuális autizmus

A szakemberek által virtuális autizmusnak nevezett jelenség a túl korai vagy túl nagy mértékű eszközhasználat eredménye: a gyerekek az autizmussal diagnosztizált gyerekekre jellemző tüneteket mutatnak. 

"Nincs meg a szemkontaktus, nem lehet a figyelmüket fölkelteni, hiába beszélnek hozzájuk, nem lehet párbeszédet kialakítani velük. Ötévesek és nem lehet olyan egyszerű feladatokat adni nekik, hogy rajzolj egy házat, vagy számold meg hány labdát látsz a képen." - hozza példaként Pogány Ákos.

Ráadásul a kutatások azt is kimutatták, hogy az óvodások intenzívebb eszközhasználata rosszabb minőségű szülő-gyermek kapcsolattal jár együtt, sőt, a szülő-gyermek eszközhasználat mértéke is összefügg. Egy gyermek a társas készségeket a mindennapi társas interakciókon keresztül - a családtagokkal, testvérekkel, barátokkal megélt kölcsönhatások, mesélés, játék révén - szívja magába. Jó esetben.

 

A szülők felelőssége

Ami még megdöbbentőbb, hogy már a bölcsődés korú gyermekek is rengeteg időt töltenek képernyő előtt, de sok szülő még a babakocsiban ülő gyermek kezébe is mobiltelefont ad, hiszen „addig is nyugton van”.

Az egyik alapprobléma éppen az, hogy maguk a szülők sincsenek tisztában a képernyős tevékenységek negatív hatásaival, azaz hogy miért baj, ha lépten-nyomon gyermekük kezébe nyomják például a telefont.

 

A jövő

Mindennek „eredményét majd akkor fogjuk látni, amikor ezek a gyerek felnőnek, és megpróbálnak majd normális kapcsolatokat kialakítani, családot alapítani vagy csak egyáltalán érvényesülni az életben” - figyelmeztet Pogány Ákos, és hozzátette:A gyerekek akár 30-40 százaléka is egyszerűen nem érti a feladatot, hogy mit kérnek tőle. Az a 4-5 logopédus szakember, akikkel eddig beszéltem, a szűrések, tesztek alapján egybehangzóan állítja, hogy katasztrofális a helyzet.”

A szakember egyetemi oktatóként azt tapasztalja, hogy már a felsőoktatásban részt vevő fiatalok figyelmét is igen nehéz fenntartani, és nem tudnak 45 percig egy témára koncentrálni, ezek a hatások pedig már a munkaerőpiacon való boldogulásukra is hatással lesznek.

 

 

Forrás: mta.hu
Fotó: Freepik
 


Szülők lapja

Gyerek fejlődése

Szülők lapja


2024.12.06