Az ADHD-s gyerekek nem rosszak, csak másként működnek - Rengeteg pozitívuma is van annak, ha valaki ADHD-s

Virágh Hajnalka

Gyerek fejlődése

Virágh Hajnalka


Az ADHD-s gyerekek nem rosszak, csak másként működnek - Rengeteg pozitívuma is van annak, ha valaki ADHD-s

Ha száz évvel ezelőtt születtünk volna, valószínűleg senki sem beszélt volna ADHD-ról. A túlmozgásos, figyelmetlen vagy álmodozó gyerekeket egyszerűen „rosszcsontnak”, „lusta diák”-nak vagy „szétszórt teremtésnek” nevezték.


A történelem során azonban mindig is voltak olyan emberek, akik másképp gondolkodtak, másképp reagáltak, és másképp éreztek. A különbség ma már csak annyi, hogy most nevet és megértést tudunk adni annak, ami régen csak félreértés és büntetés tárgya volt.

Egy kis történelmi visszatekintés
Az ADHD-t (figyelemhiányos-hiperaktivitás zavart) nem a modern kor „találta ki”.
Az első írásos leírás 1798-ból származik, Sir Alexander Crichton brit orvostól, aki „mentális nyugtalanságról” írt — olyan emberekről, akiknek az elméje gyorsan vált egyik gondolatról a másikra, és nehezen tudják a figyelmüket egy dologra fókuszálni.
A 20. század elején Dr. George Still (1902) már részletesen leírta azokat a gyerekeket, akik „jó szándékúak, de képtelenek engedelmeskedni”. Akkoriban még erkölcsi gyengeségnek, nevelési hiánynak hitték, amit „szigorral” kellett helyrehozni.
Később a második világháború után, amikor az idegtudomány fejlődni kezdett, egyre több kutatás bizonyította, hogy ezek a gyerekek nem rosszak — csak másképp működik az idegrendszerük.
A 70-es években a figyelemzavar két fő formáját különítették el: az egyiknél a hiperaktivitás dominál, a másiknál inkább a figyelmi nehézség, amit ADD-nek (Attention Deficit Disorder) neveztek.
Az igazi áttörés Dr. Daniel Amen amerikai pszichiáterhez köthető, aki több ezer agyi képalkotó vizsgálat (SPECT-scan) alapján az ADHD több altípusát is azonosította. Ő volt az, aki kimondta: nem egyetlen zavar létezik, hanem többféle agyi mintázat, amely eltérő tüneteket, gondolkodási és viselkedési módokat eredményez.

Több mint 200 000 agyfelvétel elemzése után arra a következtetésre jutott, hogy az ADHD valójában több altípusba sorolható, attól függően, mely agyterületek működése tér el az optimálistól.


Dr. Amen hat fő típust különböztet meg, és ez a megközelítés segít megérteni, hogy nem minden ADHD-s gyerek viselkedik egyformán:
1.    Klasszikus ADHD – a jól ismert forma: hiperaktivitás, impulzivitás, figyelemzavar.
2.    Inattentív típus (régi nevén ADD) – nincs mozgékonyság, de nehéz a fókuszálás, gyakori az álmodozás.
3.    Túlösszpontosító (Overfocused) típus – a figyelem „beleragad” egy gondolatba, nehéz továbblépni, gyakran társul szorongással.
4.    Temporális lebeny típus – hangulatingadozás, ingerlékenység, dühkitörések jellemzik, gyakran családi előfordulással.
5.    Limbikus típus – a figyelemzavar mellett melankólia, motivációhiány, érzelmi visszahúzódás jelenik meg.
6.    Gyűrű típus (Ring of Fire) – az agy több területe egyszerre túlműködik, ilyenkor a gondolatok szinte versenyeznek egymással, gyakori a túlérzékenység, az alvászavar és az érzelmi viharok.

Dr. Amen szemléletének különlegessége, hogy nem pusztán tüneteket néz, hanem az idegrendszeri működést próbálja feltérképezni.
Könyveiben nemcsak a gyógyszeres kezelést tárgyalja, hanem hangsúlyt fektet az életmód, táplálkozás, mozgás, alvás és agyi tréning (pl. neurofeedback) szerepére is.
Éppen ezért az ő megközelítése emberközeli, reményt adó és gyakorlati, nem pedig címkéző.

 

Mítoszok és félreértések az ADHD-val kapcsolatban

Az ADHD-val kapcsolatban a mai napig rengeteg tévhit él a köztudatban:
- „Az ADHD csak a rossz nevelés következménye.”
-  „A gyerek majd kinövi.”
- „Régen nem volt ilyen, csak most divat lett.”
-  „Ez csak a tablettagyárak érdeke.”

Valójában ezek a kijelentések többnyire félelemből és tájékozatlanságból fakadnak.

Régen is volt ADHD – csak más néven. A faluban azt mondták: „Nem bír megülni, állandóan jár a szája.”
Ma már tudjuk, hogy ezek az idegrendszeri sajátosságok öröklődnek, és az agy figyelmi hálózatainak eltérő működéséből erednek.
Az összeesküvés-elméletek – például, hogy a diagnózis csak „címkézés” vagy a gyógyszergyárak találmánya – elterelik a figyelmet arról, ami igazán fontos: hogyan tudjuk támogatni ezeket a gyerekeket abban, hogy a bennük rejlő erősségek kibontakozzanak.

 

Mi a különbség az ADHD és az ADD között?

Sokan kérdezik tőlem, hogy mit is jelent pontosan ez a két rövidítés, és miért fontos tudni a különbséget.
Mindkettő figyelemzavart jelöl, de nem ugyanazt.

- ADHD esetén a figyelemzavar mellett túlmozgás és impulzivitás is jelen van
Ezek a gyerekek sokszor izgágák, nehezen ülnek egy helyben, gyorsan reagálnak, néha túl gyorsan is.

- ADD esetén a figyelemzavar hiperaktivitás nélkül jelentkezik
Ők azok a gyerekek, akik „csendben álmodoznak” az órán, elkalandozik a figyelmük, sokszor tűnnek szórakozottnak vagy lassúnak – pedig belül rengeteg minden történik.
Sok szülő megkönnyebbül, amikor rájön, hogy a gyereke nem „lusta” vagy „feledékeny”, hanem másképp működik az idegrendszere.
És amint megértjük, hogyan működik, megtanuljuk azt is, hogyan támogassuk.

 

Az ADHD nem betegség, hanem eltérő működésmód

A modern megközelítés szerint az ADHD az idegrendszer fejlődési variánsa, nem „hiba”.
Az agy dopaminrendszerének eltérő működése miatt ezek az emberek gyakran:
- gyorsabban gondolkodnak,
- nehezen viselik a monotóniát,
- intuitívak és kreatívak,
- hajlamosak a „hiperfókuszra” – azaz, ha valami igazán érdekli őket, mélyen és kitartóan el tudnak merülni benne.

Ez a fajta neurodiverzitás – vagyis az agyi működés sokszínűsége – nem hátrány, hanem érték.
A történelem tele van olyan emberekkel, akik valószínűleg ADHD-sak voltak, mégis forradalmasították a világot: Leonardo da Vinci, Edison, Einstein, Agatha Christie, sőt, a modern techvilágban Elon Musk vagy Richard Branson is ide sorolható.


Miért hasznos ma a neurodiverzitás?

A 21. században már nem polihisztorokra van szükség, mint régen - hanem olyan szakemberekre, akik egy-egy területet mélységében ismernek, akik képesek gyorsan tanulni, rugalmasan reagálni, és új összefüggéseket felfedezni.
Ebben pedig az ADHD-sok igazán jók.
Ők azok, akik mernek másképp gondolkodni, nem félnek a kockázattól, és gyakran kreatív megoldásokkal állnak elő olyan helyzetekben, ahol mások elakadnak.
A kihívás tehát nem az, hogy „megjavítsuk” az ADHD-s embereket, hanem hogy olyan környezetet teremtsünk számukra, ahol ez a különleges működés erőforrássá válik.
Ahol a gyors gondolkodás, a kíváncsiság és a szenvedély nem hiba, hanem tehetség.

 

Mit tehetünk szülőként, ha ADHD-s a gyermekünk?

A legfontosabb, hogy megértsük, ne csak kezeljük a gyereket.
Az ADHD nem fegyelmezés, hanem támogatás kérdése.
A szülő szerepe nem az, hogy fékezze, hanem hogy irányt adjon annak az energiának, ami a gyerekben ott lobog.
Ha elfogadjuk, hogy a gyermekünk idegrendszere másképp működik, már félig nyertünk. Onnantól kezdve nem „harcolunk” ellene, hanem együttműködünk vele.

 

Az ADHD nem egy modern kori dolog és nem is átok!

Az ADHD tehát nem a modern világ „átka”, hanem annak a jele, hogy az emberi agy alkalmazkodik.
Gyorsabbak, érzékenyebbek, kreatívabbak lettünk – néha talán túl sok inger között élünk, de közben új képességek is kialakulnak.
Ha megértjük, hogy a neurodiverzitás nem veszély, hanem evolúciós válasz a modern világ kihívásaira, akkor ahelyett, hogy „betegséget” látnánk, lehetőséget látunk.
És talán pont ez az egyik legfontosabb üzenete a Nyugodt szülők iskolájának is:
„A gyerek nem ellenünk, hanem velünk együtt fejlődik – csak meg kell tanulnunk az ő nyelvén hallgatni.”

 

Szerző: Virágh Hajnalka, neurofeedback tréner, ADHD Életmód Tanácsadó és Terapeuta


Virágh Hajnalka

Gyerek fejlődése

Virágh Hajnalka


2025.10.21