Szülőtípusok iskolakezdés kapcsán
Nemrég végeztem egy gyors közvélemény kutatást szülők körében arról, mennyire tartják fontosnak, hogy gyermeküket felkészítsék az iskolakezdésre.
Alapvetően kétféle választ kaptam: az egyik csoport szerint van már íróasztala, iskolatáskája, minek ezt tovább ragozni? Élvezze csak az utolsó nyarat, amikor nincs kötelező olvasmány! A másik még megdöbbentőbb választ adott: persze, készülnek az iskolára! Az olvasókönyvben a felénél tartanak már, matekból pedig csak a könyv harmadánál, úgyhogy bele kell húzni, nincs mese. Muszáj a kitűnő már elsőben is, hiszen a kezdet megalapozza a további sikereket is.
A hozzám hasonlóan gondolkozó szülők elenyésző kisebbségben voltak. Ezért is döntöttem úgy, igenis meg kell, hogy osszam a tapasztalataimat, hiszen nem kevesebb forog kockán, mint a gyermekeink boldogsága.
Miért fontos a vásárláson kívül is felkészülni az iskolára?
Először is azért, mert készülődni jó dolog. Amíg készülődünk, sokféle szempontból tanuljuk meg észrevenni a világ csodáit magunk körül. A készülődés nem csak a Kishercegnek volt fontos, hanem a gyerekeink számára is az. Sok gyerekkel találkoztam már, akit - mint egy csomagot - reggel letettek az iskola előtt, majd este felvették ugyanonnan. Igazából nem tudta, hogyan került oda, és mikor kerül majd haza, mert ezekről a dolgokról nem beszéltek vele.
Az órát még nem ismerte, csak a belső biológiai órája jelezte számára, hogy nemsokára érte is megérkezik valamelyik szülő, vagy éppen a gyerekvigyázó. Tudta, hogy egész nap a tanító néninek kell szót fogadni, de hetekig nem tudta, milyen néninek hívják. Amikor a postairont kellett elővenni, a padszomszédját figyelte, az melyik eszközt kapja elő. Persze, beletanult ő is a rendbe, de bizony az első hetekben nem érezte magát biztonságban. És ha egy gyermek nem érzi magát biztonságban, akkor nem várhatjuk el tőle, hogy képességeinek megfelelően teljesítsen!
Mi történik azzal a gyerkőccel, akivel a szülők nyáron átvették az első osztályos anyag nagy részét?
Szerintem a szülők nem tudták, hogy az iskolai tankönyvek nem kétszemélyes tanulási szituációra lettek kitalálva, hanem arra, hogy a tanító néni egyszerre tudjon 25 gyerekkel foglalkozni. Az olvasókönyv pedig leginkább az olvasás technikai részét fejleszti, nincsenek benne - vagy alig vannak - olyan olvasmányok, amelyek a gyermeki fantáziát, az érzelmi intelligenciát engednék szárnyalni.
Ezek a gyerekek, akikkel már jó előre tanultak a szülők, sokszor olyan teljesítménykényszerben élnek már első osztálytól kezdve, ami szintén nem segíti a kiegyensúlyozott érzelmi élet megvalósulását.
Hogyan segítheted a gyermeked, hogy az a hasznára váljon?
Mit tehetsz szülőként, hogy a készülődés építse a gyermek önbizalmát és segítsen eligazodni egy teljesen új élethelyzetben? Összeszedtem pár ötletet!
FONTOS! A készülődés oldott hangulatban, vidáman teljen! Legyen játékos, nevessetek közben sokat!
4 játékos ötlet, ami segíti az iskolára hangolódást a leendő elsősöknek
1. Tolltartó, iskolatáska felfedezése
Engedd, hogy használja a tolltartóját szeptember előtt! Nem baj, ha már nem lesz vadiúj, de legalább megtanulja, mit hova tegyen benne! Mutasd meg neki, melyik a grafit, melyik a postairon! Mekkora előny, ha biztos ezekben az elnevezésekben! Ugyanez érvényes az iskolatáskájára is: engedd, hogy felfedezze minden rekeszét, zsebét, hidd el, ez óriási előny lesz majd az első hetekben!
2. Tolltartóösszepakoló-verseny
Játsszatok tolltartóösszepakoló-versenyt! Vonjátok be apát is, lássuk, ki hány perc alatt tolja be a ceruzákat a helyükre!
3. Tízóraizás otthon
Csomagold be, vagy rakd dobozba a zsömléjét, és így add a kezébe! Bár hihetetlen, de minden osztályban van olyan kisgyerek, aki nem tudja kinyitni az uzsisdobozát, vagy nem tudja, hogy a maradék zsömlét be kellene csomagolnia, mielőtt a táskájába pakolja!
4. Rajzolós füzet
Vegyél neki egy olyan füzetet, amit telerajzolhat! Mutasd meg, hol a füzet eleje, hol a vége, melyik a margó! Játsszatok lapozósat a kedvenc könyvével! Mondd neki, hogy egyet előre lapozzon, egyet hátra, stb!
4 nyomtatható játék az iskolakezdés megkönnyítésére
Ezek a játékok fejlesztik a kreativitást és az emlékezetet - csak nyomtasd ki a lapokat, és olvasd el, melyikkel hogyan tudtok játszani! A képekre kattintva új ablakban nyílik meg a kép nagyobb változata, így tudod kinyomtatni.
1. Ceruzás játék
Az első feladatlapon ceruzákat találsz. Kérd meg a gyermeked, nevezze meg a ceruzák színeit! Utána vegyétek elő a tolltartót, és minden lerajzolt ceruzára tegye rá a tolltartóból a megfelelő színű cerkát! Kérd meg a gyerkőcöt, hogy jegyezze meg jól, milyen színű ceruzák vannak a lapon! Majd vedd elő a következő ceruzás lapot, és próbálja meg kitalálni, melyik ceruzák hiányoznak a lapról, amelyek az előzőn rajta voltak!
2. Iskolás puzzle
A puzzle-t vágd szét csíkokra, a gyermeked biztosan össze tudja rakni! Közben nevezzétek meg az iskolai eszközöket, mint hegyező, vonalzó, stb.
3. Sulis társas
Ez a társasjáték abban segít, hogy a gyermeked megtanuljon önállóan bepakolni az iskolatáskába.
Először is nyomtasd ki a lapokat, majd vágd szét a játék hozzávalóit:
- a két játéktáblát, melyen egy-egy iskolatáska látható
- a „Mit kell bepakolni?” kártyákat
- és a tárgyak képeit
Játékszabály
A játékosok maguk elé tesznek 1-1 játéktáblát (ha kettőnél többen játszotok, akkor még egy példányt kell nyomtatni.)
Húzunk a "mit kell bepakolni?" kártyák közül egyet-egyet. Ezt erősen megnézzük, és memorizáljuk. Ha úgy érezzük, ez megvan, akkor lefordítva magunk mellé tesszük.
A kis képeket lefordítva az asztal közepére helyezzük, és ezekből sorban húzunk egyet. Először is eldöntjük, szükségünk van-e az adott dologra az iskolában, vagy sem. Utána pedig visszaemlékszünk arra, rajta volt-e a listánkon! Ha nem, akkor középre tesszük, ha pedig rajta volt, akkor a játéktáblánkra helyezzük.
Az nyer, akinek legelőször összegyűlik az a felszerelés a játéktábláján, ami a kártyáján szerepel.
Ha játék közben valaki elfelejti, miket is kell bepakolnia, megnézheti a kártyán, azonban akkor egy felszerelést vissza kell tennie a táblájáról! Mivel egy-egy felszerelés többször is előfordul, jó eséllyel megszerezhető újra.
4. színezős-kiegészítős játék
A megrajzolt iskolatáska, olló és a többi eszköz dekorálható, filctollal színezhető. Ha laminálod is a lapokat, és nem alkoholos filcet használtok, akkor az egyes lapok száraz ruhával letörölhetők. Filctoll helyett gyurmából is megformázhatók-"színezhetők" az adott eszközök.
Olyan képeket is készítettem, ahol az iskolás tárgyaknak, felszereléseknek csak az egyik fele látszik, ezeket is kinyomtathatod, és a gyerkőcöd a kedve szerint egészítse ki!
Szerző: Sárosdi Virág gyógypedagógus, gyereketeto.hu