
Nagyon sok iskola pedagógiai programjában megjelenik egyfajta diákideál, ami testben és lélekben egy szinte tökéletes tanulót testesít meg.
Milyen az ideális diák?
- belső igénye van a tudásra, a tevékeny és egészséges életre
- pozitív életszemléletű, fizikailag és szellemileg fitt, boldog ember
- reális önértékelése és önbizalma van
- igényes önmagával és környezetével szemben, feladatvégzése pontos és fegyelmezett
- tiszteletben tartja mások véleményét, toleráns, tudja és akarja alkalmazni a viselkedési szabályokat
- kialakult benne a nemzethez tartozás érzése
- olyan biztos tudással rendelkezik, amellyel képes helytállni a felnőttek világában
Szép eszmék, és valóban jó lenne, ha ilyen végzősök hagynák el az iskolát, kerülnének a felnőtt életbe. De mi segíti a diákokat, hogy közelítsenek ehhez az ideálhoz? Talán attól, hogy bemagolják a tananyagot, jobb, értékesebb emberré is válhatnak?
Nem beszélve arról, hogy a sikeres munkavállaláshoz ezeken felül még egy sor adottsággal, tudással és képességgel is rendelkeznie kell egy fiatalnak.
Mi kell a felnőtt életben való boldoguláshoz?
Ha a fenti tulajdonságokat alapnak vesszük, és a delikvensnek megvan a megfelelő végzettsége is egy munka betöltéséhez, emellett minimum egy angol nyelvtudás, jó kommunikációs készség, kreatív gondolkodás, rugalmasság, felhasználói szintű számítógépes ismeretek és csapatjátékos szellem is elvártak.
- Ugyanakkor hogyan segíti a dolgozatírás és írásbeli felelet a kommunikációs képességek fejlődését?
- Mitől lesz csapatjátékos valaki, ha az iskolában az önálló munkát értékelik?
- Hogyan trenírozhatja az agyát rugalmasságra és kreativitásra, ha még verselemzéskor is csak az a jó válasz, ami a tankönyvekben szerepel és legtöbbször akár szó szerint kell bemagolnia a tananyagot?
- Miként lesz jó fellépésű és magabiztos, ha az iskolában leginkább arra kíváncsiak, mit nem tud a diák, nem pedig arra, hogy miben jó?
- Egy színművész, egy jelmeztervező vagy ügyvéd mihez kezd majd a kovalens kötéssel?
- Egy építészmérnök, fodrász, autószerelő mire megy a rokokó költészettel?

Fontos a tanulás, csak nem mindegy, mit várunk el
Természetesen egyáltalán nem arról van szó, hogy nem fontos az iskolai tananyag, sőt! Az ismeret mindenképpen jusson el a gyerekig, ám ha táptalajra talál, akkor adjuk neki kreatívabb feladatokat, küldjük versenyre, kapjon meg minden számára hasznosítható tudást - mindezzel együtt pedig a többi tantárgy kerüljön hátrébb a fontossági versenyben. Azokból ne legyen házi feladat, a tanítás és tanulás az órai munkára szorítkozzék!
Annyiszor hallatjuk szavunkat mi, pedagógusok a gyerekek túlterheltsége miatt, tessék, itt a lehetőség: ha tudom, hogy a növendékem kiválóan szaval, él-hal az irodalomért, akkor úgy vagyok képes az ő elmélyülését, életpályáját támogatni, hogy a többi tárgyból visszaveszek - már ami az otthoni feladatokat érinti.
Egyszerűen elfogadom, hogy az én órám kevésbé érdekes, befogadható a számára. De ami fontos: ettől én mint szaktanár, nem leszek kevésbé értékes. És ettől ő mint gyerek sem lesz kevésbé értékes.
Igazodni a diák igényeihez
Nyilván egy ilyen változáshoz szükség van a pedagógusok között is érdemi kommunikációra egy-egy gyerekről, és azt is el kell tudnunk fogadni, hogy nincs azzal semmi baj, ha egy diák nem az én órámért van oda. Persze attól még igyekezhetek minél izgalmasabbá tenni a tárgyat a számára - és a többiek számára is -, de nem fogom terhelni olyan elvárásokkal, amik csak frusztrálják.
Bár tudom, hogy a mindennapos számonkéréseknek van egy rendre szoktató, fegyelmező sugallata is, ennek ellenére hatalmas problémának látom, hogy a gyerek manapság nem a tudásért, hanem az osztályzatért tanul!. Úgy vélem, ezen a káros berögződésen elsősorban mi, tanárok tudunk változtatni, kívülről nem fog jönni változás. És akkor tényleg igaz lesz a mondás, hogy nem az iskolának, hanem az életnek tanulnak.
Fotó: Freepik/gpointstudio