A friss kompetenciamérés eredményei arra utalnak, hogy sok fiatal kikerül az iskolából anélkül, hogy később felnőttként bármilyen más munkára alkalmas lenne, mint a betanított munka.
A friss kompetenciamérés eredményei arra utalnak, hogy sok fiatal kikerül az iskolából anélkül, hogy később felnőttként bármilyen más munkára alkalmas lenne, mint a betanított munka, mutat rá a hvg.
A magyar diákok pontszámai a legutóbbi kompetenciamérésben jelentősen csökkentek, és komoly problémát jelentenek a szövegértési képességek. A mérések 2008-as sztenderdizálása óta még sosem volt ilyen alacsony eredmény egyetlen vizsgált évfolyamon sem, mint 2022-ben, főként a nyolcadikosok és tizedikesek körében tapasztalható a drámai visszaesés.
A távoktatás is visszavetette a teljesítményt
A Covid miatti távoktatás valószínűleg rányomta bélyegét az eredményekre: a nyolcadikos diákoknak csak 40 százaléka érte el az alapszintet a szövegértés és a digitális eszközök használata terén.
Csapnivaló szövegértési képességek
A tizedikes diákok közül pedig egyharmaduk az alapszintet sem érte el, ami aggodalomra ad okot, mivel ilyen teljesítménnyel nehéz elképzelni, hogyan tudnának később más, nem betanított munkát végezni. A matematikai képességek terén is hasonló a helyzet, de a természettudományokban úgy tűnik, a nyolcadikos eredmények után tizedikre a diákok többnyire behozzák a lemaradást.
Nagy a különbség a régiók között
A régiók közötti különbségek kiemelkedőek: bár Budapest eredményei is visszaestek, még mindig sokkal jobb teljesítményt mutatnak a mérések, mint az ország többi részén. A Nyugat-Dunántúl szintén megállja a helyét, de például a szövegértés terén az 174 vidéki járás közül 71-ben a nyolcadikos diákok átlaga nem éri el az országos hatodikos átlagot, ami meglehetősen aggasztó.
Forrás: hvg
Fotó: Rawpixel