Az ADHD-s gyerekekkel való munka gyakran tele van kihívásokkal, de egyben lehetőség arra is, hogy a szülők és pedagógusok új megközelítéseket tanuljanak meg. Ebben a cikkben megvizsgáljuk, miért viselkednek néha „rosszcsontként” ezek a gyerekek, és hogyan segíthetünk nekik az otthoni, illetve az óvodai, iskolai környezetben.
Az ADHD-s gyerekek másként látják és tapasztalják a világot, és ha megfelelő eszközöket kapnak, nemcsak kiegyensúlyozottabbá válhatnak, hanem a közösség értékes tagjai is lesznek.
Szeretnék külön köszönetet mondani minden pedagógusnak és óvónőnek, akik velem együtt nap mint nap támogatják ezeket a gyerekeket, és remélem, hogy ez a cikk hasznos ötletekkel segíti a munkájukat.
Miért viselkednek rosszul az ADHD-s gyerekek?
Sok szülő, gondozó és tanár találkozott már azzal a helyzettel, hogy egy ADHD-s gyerek látszólag „rosszalkodik” vagy „engedetlen”. Azonban ezek a viselkedések gyakran nem szándékosak, hanem a gyerek belső érzéseinek, frusztrációinak vagy impulzivitásának kivetülései.
A „rossz” viselkedés mögötti okok
Figyelemfelkeltés: az ADHD-s gyerekek sokszor azért viselkednek „rosszul”, mert figyelmet szeretnének kapni. Ha más módon nem érzik magukat fontosnak, a negatív figyelem is jobb, mint a semmi.
Impulzivitás: ezek a gyerekek nehezebben tudják szabályozni az érzelmeiket és impulzusaikat, különösen stresszes vagy strukturálatlan helyzetekben.
Stressz és trauma: egy új testvér érkezése, egy orvosi beavatkozás vagy más trauma fokozhatja a szorongást, ami viselkedési problémákhoz vezethet.
Frusztráció: ha egy gyerek nem érti a feladatot, vagy nem tudja teljesíteni a tanár vagy szülő elvárásait, gyakran frusztrálttá válik, ami „rosszcsontságként” jelenhet meg.
Hogyan támogathatjuk őket az óvodában, iskolában?
A pedagógusok és óvónők sokat tehetnek azért, hogy ezek a gyerekek jól érezzék magukat az oviban, és jól teljesítsenek az iskolában is. Az iskolai környezet sok ADHD-s gyerek számára különösen nehéz: az órák hosszúak, a szabályok szigorúak, és kevés az idő a mozgásra vagy a szabad játékra. Ezért ott különösen sokat jelenthetnek az alábbi módszerek.
Fontos feladatok kiosztása
Az ADHD-s gyerekek viselkedésének pozitív irányba tereléséhez kiváló módszer, ha olyan feladatokat kapnak, amelyek különlegesek, és érzik, hogy megbíznak bennük. Ez segít nekik fókuszálni és növeli az önbizalmukat.
Példák jól működő iskolai feladatokra:
Kiosztó felelős: feladatlapok és dolgozatok kiosztása és begyűjtése.
Üzenetvivő: üzenetek átadása a tanárok között, ami mozgást biztosít.
Növénygondozó: az osztály növényeinek öntözése.
Dekorációs segítő: osztálytermi dekoráció készítése, ami kreativitást igényel.
Csapatvezető: csoportos munkák koordinálása, ahol a gyerek irányító szerepet kap.
Miért hatékony ez a módszer?
Pozitív megerősítés: a sikeresen elvégzett feladat után adott dicséret növeli az önbizalmat.
Érzik, hogy számítanak: a gyerekek büszkék arra, hogy a tanár rájuk bízik egy fontos feladatot.
Felesleges energia levezetése: az olyan feladatok, amelyek mozgást igényelnek, segítenek a feszültség levezetésében.
Otthoni támogatás: a bábozás és kreatív eszközök ereje
Otthon is gyakran találkozunk azzal, hogy az ADHD-s gyerekek nem szívesen beszélnek az érzéseikről vagy a napjukról. Egyik leghatékonyabb eszközöm erre a bábozás volt, amelynek segítségével szinte varázslatos módon tudtam megérteni, mi zajlik a gyerekem fejében.
A személyes történetem: A báb és a lányom
Egyik alkalommal a lányom nem akart mesélni az iskolai napjáról. Ekkor elővettem egy aranyos bábkutyát, aki „kíváncsi” volt, mi történt vele aznap. A lányom szinte azonnal válaszolni kezdett a bábnak, és elmesélt mindent, amit egyébként magától nem mondott volna el. A báb oldotta a feszültséget, és segített kapcsolatot teremteni.
Miért működik a bábozás?
Oldja a feszültséget: a gyerek kevésbé érzi magát nyomás alatt, mintha közvetlenül kérdeznénk.
Érzelmi biztonságot nyújt: a bábok közvetítőként működnek a szülő és a gyerek között.
Kreativitást fejleszt: a bábozás nemcsak érzelmi, hanem kreatív kifejeződésre is ösztönöz.
Egyéb otthoni módszerek:
Rajzolás: rajzoljátok le együtt, hogyan érezte magát aznap.
Mesélés: kérd meg gyermeked, hogy meséljen egy történetet, ami róla szól, de „egy másik gyerek bőrébe bújva”.
Mozgásos játékok: a fizikai aktivitás segít a feszültség levezetésében.
Miért fontos a szülők és pedagógusok feltöltődése?
A gyerekekkel való munka érzelmileg és fizikailag is megterhelő lehet. Az ADHD-s gyerekekkel foglalkozó szülőknek, gondozóknak és pedagógusoknak különösen fontos, hogy időt szánjanak a saját feltöltődésükre.
Tippek a feltöltődéshez:
Relaxáció: próbálj ki rövid légzőgyakorlatokat vagy meditációt.
Mozgás: egy séta a természetben vagy egy jógaóra segíthet az energiaszint növelésében.
Énidő: engedd meg magadnak, hogy olyasmivel foglalkozz, ami boldoggá tesz.
Az időjárás-változások előtt különösen fontos, hogy a pedagógusok és szülők pihenjenek, mivel ezek az időszakok sok gyerek számára nehezebbek lehetnek.
Összefoglaló: Együtt a gyerekekért
Az ADHD-s gyerekekkel való munka tele van kihívásokkal, de ha megértjük a viselkedésük mögötti okokat, és megfelelő eszközöket adunk a kezükbe, csodálatos változások érhetők el. Legyen szó fontos feladatok kiosztásáról az iskolában, vagy bábozásról és kreatív módszerekről az óvodában és otthon, minden apró lépés segíthet.
Minden tiszteletem azoké az óvónőké és pedagógusoké, akik nap mint nap ezekkel a gyerekekkel dolgoznak, és remélem, hogy ez a cikk egy kis segítséget nyújt számukra. Köszönöm, hogy ennyire elkötelezettek, és hogy együtt dolgozhatunk azért, hogy ezek a gyerekek a legjobbat hozhassák ki magukból.
Szerző: Virágh Hajnalka ADHD, ADD életmód-tanácsadó és terapeuta
Fotó: Freepik