A 13 éves Zsombor szabadidejében gyakran nézi kedvenc gamereit, vagyis videojátékozó youtubereit a videómegosztó csatornákon. A mamája egy hétvégén este leült a fiúhoz, a laptopja mellé. Egy frissen sütött mákos rétessel megpakolt tányérral odament hozzá, hogy megkérdezze, lenne-e kedve megnézni vele a tévében az egyik kedvenc tehetségkutató show-ját. "Bocsi, most nem, mert nézem a Pingvinharcost. Streamel a Twitchen" - szólt a válasz. A nagymamája zavartan jött ki a szobából, mert egy szavát sem értette. "Mi az a Twitch, meg a streamel, és ki a csuda a Pingvinharcos?" Az estét mindketten külön szobában, különböző képernyők előtt töltötték...
Generációs szakadék az internethasználat miatt
A ma élő nemzedékek nemcsak tartalomfogyasztási szokásaikban különböznek, hanem abban is, mikor és hogyan sajátították el az online eszközhasználatot. Ebből számtalan kapcsolattartási és kommunikációs probléma fakadhat.
Ha szeretnénk megérteni a gyerekeinket, főként a kamaszkorúakat, legtöbbször megpróbálunk visszaemlékezni saját gyermek és kamaszkori emlékeinkre.
A technológiai, szociológiai és történelmi változások azonban áthatolhatatlannak tűnő szakadékot hoztak létre a mai felnőttek és tinédzserek között: így ma már szimplán a visszaemlékezéssel nem tudjuk a helyzetüket megragadni. Ugyanakkor ne legyen kétségünk afelől, hogy a gyerekeink digitális jólétért is felelős a 21. századi szülő.
Nem az eszköz a hibás!
A mai gyerekek és tinik számára az élményszerzés, a játék és a szórakozás nagy része is áttevődött az online térbe. Gyakran hallani, hogy az a fránya kütyü, laptop, tablet, okostelefon, internet tönkretesz egy egész nemzedéket. Pedig végső soron nem maguk az eszközök a hibásak - hasonlóan a megfelelő táplálkozási szokások kialakításához, nekünk, szülőknek kellene megtanítanunk a gyerekeinket az okos médiahasználatra, ahogy arra is, hogy szabadidejüket ne passzívan, hanem konstruktívan töltsék el.
Kapcsolódó cikkünk:
Ezért veszélyes, ha hagyod a gyereket egyedül internetezni »
Mennyit internetezhet a gyerek? - A legfontosabb támpontok szülőknek
Szülőknek szóló rendezvényeken előfordul, hogy megkérdezik, mennyi időt internetezhet a gyerek. Fontos ez a kérdés, hiszen az idő drága kincs, és nem mindegy, mivel töltjük. Csakhogy minden szülőnek saját magának kell beállítani ezt az időkorlátot a gyerekei sajátosságait, életkorát, személyiségét és a folyamatosan változó helyzetet is figyelembe véve.
Az sem mindegy, hogy éppen milyen élethelyzetben van a gyerek: felvételi előtt például még több offline időre lehet szüksége a tanuláshoz, a döntés mérlegeléséhez, viszont egy elhúzódó betegség esetén lehet, hogy engedékenyebbek lehetünk a kütyükkel kapcsolatban.
4 éves kor alatt nagyon minimálisan
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legújabb ajánlása szerint kétéves kor előtt ne ültessük semmilyen képernyő elé passzívan a gyerekeket. 2 és 4 éves kor között is legfeljebb napi egy órát – ideális esetben szülői felügyelet mellett –, de inkább kevesebb képernyőzést engedélyezzünk.
Iskolás korú gyerek: attól függ
Idősebb gyerekek számára nincsen pontos ajánlás, és esetükben különbséget kell tenni az oktatási célú képernyőidő és a játék között.
Ne legyen pótcselekvés a netezés
Figyeljünk rá például, hogy az internetes tevékenységek ne vegyék el az időt az evéstől, alvástól, tanulástól és a fontos társas tevékenységektől! Ha például kudarc érte, akkor könnyű menekülési célpont az online tér a problémákkal való szembenézés helyett.
Legyünk rugalmasak az időkorláttal
Gyors siker jön a "pont nekem való" szintre beállított játékokon keresztül. Nagyobb kihívást jelentő időszakok alatt – például felvételire, vizsgára, versenyre való felkészülés során is hasznos, ha átbeszéljük, újra gondoljuk a meglévő időkorlátot.
Alvás előtt 1 órával már ne!
A járványhelyzet miatt bevezetett online oktatás alatt - amikor több órát töltöttek a monitorok előtt a tanulók - több intézmény is javasolta a kétóránkénti szünetet: érdemes tehát egy kis mozgást, feltöltődést beiktatni. A legtöbb szakember egyetért abban, hogy alvás előtt egy órával még az idősebb gyerekek, serdülők se legyenek képernyő előtt, mivel ez az elalvást és az alvás minőségét is befolyásolhatja.
Fizikai távolság az internetes eszköztől
Hasznos megoldás lehet a konyhában vagy nappaliban kijelölt hely, ahová este letesszük a készüléket, az ébresztőóra-funkció helyett pedig valódi ébresztőóra kelti őket.
Idő és bizalom a kulcs
A legfontosabb a közösen eltöltött idő! Időre van szükség, figyelemre és minőségi együttlétre ahhoz, hogy figyelni tudjunk egymásra. A kommunikáció mellett a bizalom a kulcsa mindennek és az nem úgy működik, hogy majd tizenéves korában elkezdem kialakítani a gyerekemmel, már egészen kicsi kortól építeni kell vele a bizalmat.
Gyermek- és serdülőkorban az értékrendszerünk, énképünk még ki sem alakult teljesen, így az online világ kihívásait, veszélyeit ekkor még nehezebb kivédeni. Ha viszont a gyereknek már kialakult a bizalmi kapcsolata egy felnőttel, szülővel, tanárral vagy jó ismerőssel, akkor lesz egy szövetségese, akihez fordulhat, ha netán online kiszolgáltatott helyzetbe kerül vagy bántalmazzák, vagy esetleg ő követ el meggondolatlanul egy hibát.
+1 A példamutatás
Mindezeken felül nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a szülői példamutatás mennyire fontos, különösen egy tinédzsernek. Hiába szabunk határokat, fektetjük le a szabályokat az internetezéssel kapcsolatban, ha a gyerek közben azt látja, hogy mi folyamatosan a telefonunkon lógunk, posztolgatunk, kommentelünk, akkor nem fogja komolyan venni a kérésünket.
Olvasd el ezt is!
A 20 legjobb retro játék - Ha már elegetek van a tévéből és az internetből »