Micsoda tehetség! Még csak 13 éves, de már a 8. regényét írja Pintér Illangó - Interjú

Szülők lapja

Hírek, érdekességek

Szülők lapja


Micsoda tehetség! Még csak 13 éves, de már a 8. regényét írja Pintér Illangó - Interjú

Könyvet író gyerekek nem csak a filmekben léteznek! A nagy népszerűséget elért Véletlenül írtam egy könyvet című magyar alkotás főszereplője, Nina, az írás segítségével dolgozza fel édesanyja elvesztésével járó fájdalmát és nyitja meg szívét az élet nyújtotta újdonságok felé.

Magyarország a valóságban is bővelkedik kis alkotókban: akik nem csak "véletlenül" írnak könyvet, azokat a Kis Alkotók Köre gyerekeknek szóló irodalmi tehetségkutató mentorprogramja támogatja, mely sok gyermeknek segített már írói álma elérésében.

 

A Szülők Lapja kérdéseire Pintérné Bettina, Pintér Illangó édesanyja, a Kis Alkotók Köre program szervezője válaszolt.
 

Sz. L.: Miért és hogyan alakult meg a Kis Alkotók Köre? Kik a tehetségkutatás főszereplői?

- A Kis Alkotók Köre gyermek irodalmi pályázat és tehetségkutató mentorprogram létrehozásában a most 13 éves lányom inspirált: jelenleg a 8. regényét írja. Regényei nem csupán kereskedelmi forgalomban kaphatóak, de sorra szerepel sikerrel különféle országos irodalmi pályázatokon is. Az írás szeretete a fiamat is megérintette: 340 oldal hosszú regényét 8 és 9 éves kora közt írta, tulajdonképpen ezalatt tanult meg gépelni. Az egyes irodalmi pályázatokon való részvétel során mellettük tűntek fel azok a 11-16 év körüli gyerekek, akik szintén nagyon tehetségesek. A Kis Alkotók Köre őket hivatott támogatni, sikeresen, hiszen többüknek így jelenhetett meg kötete. 

 


 

Sz. L.: Mi volt a legfontosabb szempont a program kialakításakor?

- Két fő szempontunk volt. Az egyik, hogy teret adhassunk a kis írótársakkal való kapcsolódásra. Illangó ugyanis szeretett volna más, írást szerető gyerekeket is megismerni, erre azonban az iskolában nemigen volt lehetősége. 
A másik, hogy látva a gyerekeimben szunnyadó kreativitást és az ezzel szemben tapasztalt gyér szakmai visszajelzéseket, szükségét éreztem, hogy létrehozzunk valamit, mely ennél többet nyújt: valódi támogató hátteret, ami keretet biztosít, függetlenül attól, nyert egy gyerek a pályázaton vagy nem. Felkértem pár író (vagy irodalmat kedvelő) ismerősömet zsűrinek, és meghirdettem a pályázatot. Így indult a Kis Alkotók Köre 2023-ban. Azóta több, sikeres pályázat van mögöttünk. 

 

Sz. L.: Miért fontos megfelelően támogatni a tehetséget - és hogyan lehet jól támogatni?

- Ennek kapcsán meghatározóak saját gyermekkori emlékeim. Annak idején, mikor én írtam a saját kis történeteimet, a felnőttek csak annyit mondtak, hogy „tetszett” vagy „nem tetszett”. Ha tetszett, az persze jólesett, de nem mondanám, hogy ez túlzottan fejlesztő hatású volt. Gyermekeimet és a többi fiatal tehetséget látva eszembe jutott, hogy ezt az alkotókedvet igazán meg kell becsülni - és persze valamilyen módon megfelelő mederbe is terelni a tehetség fejlődését. Úgy gondolom, a mai világban az olvasás népszerűsítése mellett egy csodával ér fel, és mindenképpen szót és nyilvánosságot érdemel, ha egy gyermek regényeket ír, vagy bármilyen irodalmi értéket alkot.
Nálunk a több fős zsűri a beküldött műveket nem csupán szempontok szerint pontozza (pl.: személyes benyomás, fogalmazásmód), de szöveges megjegyzést is ír, használható tanácsokkal, kiemelve az erősségeit, gyengéit, tehát megad mindent, amivel a kis pályázó előre tud lépni.
Ha időm engedi, lányomat én magam is igyekszem az olyan írástechnikai alapokra megtanítani, mint a szóismétlés fogalma, a jelenetek sorrendje, a képszerű leírások vagy az apró részletek fontossága. Vagyis fontos a szakszerű támogatás is. A sok befektetett munka nem volt hiábavaló: Illangó 13 éves korára 8 kis- és nagyregény megírását tudja maga mögött (pl. a Lázadók, A fennsík titka), novellái, meséi, versei pedig sorra díjakat és elismeréseket kapnak az irodalmi pályázatokon. Mindez persze a két öccsét is igencsak inspirálja.

 

Sz. L.: Mesélj egy kicsit a gyermekeidről! Honnan ered náluk az írás szeretete?

- A mesélésnél! A folyékony beszéd kialakulása és a rengeteg csacsogás mást is magával hozott: képzelt, valós vagy eljátszott történetet, szerepjátékot adtak elő, néha komplex mesesorozattá összekapcsolva őket, melyeket rögzítettem is. Mivel lányom, Illangó – aki 4 éves kora óta tudott olvasni - magántanuló volt, úgy döntöttem, nem szeretném száraz betűtanulással kínozni, inkább a szabad alkotás keretein belül érdekessé tenni számára az írás folyamatát: megmutattam neki az írott betűket, és azonnal kreatív kihívásokat adtam neki, amibe lelkesen belefogott, és már az iskoláskorba lépve előszerettel írta le kézzel indiános történeteit füzetbe. Ezeket egyébként később meseregénnyé bővítette.

 

Sz. L.: És a fiaid?

- Jávor most 10 éves. Első hosszabb, saját mesesorozata már óvodásként megszületett. Ő az első osztályt már intézményi keretek közt kezdte, ezért, megőrizve a kreativitással gyakorlás elvét, bevezettem, hogy a diktálásnál a legérdekesebb részeket önállóan kellett leírnia. Ez eleinte ellenállást szült ugyan, ám végül megszületett a "nagy mű" - kézírással. Második osztályban nekiállt egy novella legépelésének, melyet olyan sikerélményként élte meg, hogy végül a történetében szereplő család kalandjairól 3 hét alatt 150 oldalt legépelt! Ezt bővítette később 340 oldalas családregénnyé. A versfaragás nem érintette meg annyira, de a meseregény műfaja hosszú időre megragadta.

Amádé - ő 7 éves - nagy mesélő és kis költő. Ő még most kezdi a történetek önálló lejegyzését. Leghosszabb alkotása egy mesesorozatnak is beillő, bolondos-kalandos meseregény.

 

 

Sz. L.: Hogyan jött az ötlet, hogy regényt írjanak?

Az első regények minden esetben csak történetnek indultak. Később ezek újabb és újabb kalandokkal bővültek, és regénnyé dagadtak. Közben biztattam őket, írják tovább a cselekményszálat, részletezzék, bonyolítsák, így születtek meg végül a nagyobb alkotásaik. Sokszor dilemmázás előzi meg, hogy mi is legyen a kidolgozási forma. Illangó egyik novellája például a történet további kibontogatása során alakult kisregénnyé.

 

Szl. L.: Milyen témákról írnak ma a gyerekek?

- Inkább miről nem? Szinte mindenről írnak! Meglepő lehet, de írásaik többsége komoly mondanivalóval rendelkezik, nem csak szórakoztató történet. Szinte minden alkotásuk – műfajtól függetlenül - kifejezetten társadalomkritikai, értékrendi, életmódbeli, filozófiai vagy vallási kérdéseket feszeget.
Illangónál állandó motívum a természet, de témaként megjelenik a természeti népek élete, a népbutítás, a látszat és valóság ütközése, a bennszülött kultúra és európai értékrend ütköztetése, kütyüfüggés, az otthonoktatás és az állami iskola rendszerének ellentéte, a hazugság-igazmondás dilemmája, cselvetés erkölcsi határai vagy az orosz-ukrán háború éppúgy, mint a gazdálkodás, az erdei túlélés, vadállat-támadás, világvége, kitaszítottság, barlangi remeteség, kincskeresés, zsidóüldözés, festőművészet, Isten, nemi erőszak, tiniterhesség, bandák, rongálás, öngyilkosság vagy épp az élet értelme. Szinte felsorolni is lehetetlen, mi minden érdekli és inspirálja őt.
A fiúknál szinte mindig ott a humor. Jávor rövidebb meseregényeinek fő témái a traktorok, tűzoltók, betyárok, favágók, a komodói sárkánygyík és a drón. A nagyregénye egy sokgyerekes család életét követi végig a gyerekek kiskorától családalapításáig, különleges nézőpontból szemléltetve az élet szokványos mérföldköveit, például a nyaralást, új testvér születését, generációk közti nézeteltéréseket, szakmaválasztást, párkeresést, esküvőt, építkezést. Amádé kisregénye a kék terepjáró vezetőjéről, ikrei születéséről, természetvédővé válásáról szól, tele szerteágazó, bolondos, szókimondó jelenetekkel és nyelvi humorral. Meséiben szó szerint szinte képes bármit feldolgozni.

 

Sz. L.: Ki a műveik célközönsége?

- A történetek az általános iskolás korosztálynak szólnak leginkább, Illangó hosszabb regényei felsősöknek és középiskolásoknak, sőt, a témák sokszínűségét tekintve idősebbeknek is érdekesek lehetnek. Ám mindegyik alkotás kuriózum lehet az irodalomkedvelők számára, hiszen mindben ott rejlik a fiatalság üdesége, és az érett és gyermekien naiv világlátás egyedi keveredése. 
A regényeik eleinte úgy jelentek meg, ahogy íródtak, vagyis ha egy kisregény kevés volt egy valamirevaló kötethez, akkor rövidebb írások egészítették ki. Ezek a könyvek hamar elkeltek (csak e-könyvként kaphatóak már), az utánnyomások rendszerezettebben, önálló vagy nagyalakú, a gyerekek több, hosszabb alkotását tartalmazó kiadványokban történtek, Illangó versei pedig a Röpke lepke röpte könyvben olvashatóak. Ezek a könyvek kaphatók kereskedelmi forgalomban is (Helma, Kello), de nálunk, személyesen is (Pintér család írói oldala).

 

 

Sz. L.: Mi segíti elő az írás és az olvasás szeretetének kialakulását? Mit javasolnál a szülőknek? 

- A kreativitás és önállóság mellett az, ami nálunk segített megszerettetni a gyerekekkel az írást, az a felolvasás és olvasás. Nálunk napi szintű a felolvasás! Nem csak gyermekmesékre gondolok: regényeket is felolvasok nekik. Később már ők maguk kezdték falni a könyveket. Az olvasás által tágul a gyerekek világképe, gyarapodik a szókincsük és akár, mint ahogy nálunk is, elleshetik az írói fogásokat.

 

Sz. L.: Mi számotokra az idei év kihívása és újdonsága?

- Az idei pályázatra közel 400 írásmű érkezett. Nemrég került kiírásra a 2025-2026-os tanév komplex pályázata, amikor is egy alkotótól több mű együttes beadását kérjük adott támpontok alapján. Mára nem csak a jelentkezők korosztálya bővült (az általános és középiskolás korosztály óvodásokkal és 23 éves korig fiatalokkal egészült ki), de a pályázható kategóriák is!
A szinte állandó zsűrikör (Erdős Sándor, Tóth Szilvia, Rádler R. Manuéla, Módly-né Tóth Ágnes), akik sorát mindig kiegészítik az egy-egy pályázatra felkért tagok (pl.: Szabó Borka, Teillinger Henriett Kinga, Bahus Antal Katalin, Nagy-Cseh Péter Mihály), hogy minél színesebb szakértői kör ítélje meg a pályaműveket. 
Az eredményhirdetésekhez ismerkedős írói alkotónapokat kapcsoltunk, illetve elindítottunk egy mentorprogramot is, mely során gyerekek spontán műveit átnézzük, a szerzőt tanácsokkal és fejlesztő feladatokkal látjuk el.
Így segítettük saját regényhez például Fejes Csengét, Kuti Esztert, Lévai Ádámot és Novák Adélt is, de valójában nehéz nevesíteni őket, hiszen egyik csodás tehetséget sem szeretném kifelejteni a felsorolásból. És éppen ez munkánk egyik legcsodásabb hozadéka, hogy nap mint nap olyan, mintha aranyat mosnánk: rengeteg különlegesen tehetséges gyermeket, fiatalt ismertünk meg határon innen és túl.

 

 

Sz.L.: Hogyan léphetnek kapcsolatba veletek az érdeklődő szülők vagy fiatalok? Hol követhető az Kis Alkotók Körének tevékenysége?

- A Kis Alkotók Körének Facebook-csoportjában minden fontos esemény nyomon követhető, a gyerekek könyvei pedig nálunk, személyesen is kaphatók (Pintér család írói oldala Facebook-oldalon vagy a [email protected] e-mail-címen).

 

Szerző: Szülők Lapja
Fotók: Pintérné Bettina, Pintér Illangó édesanyja


Szülők lapja

Hírek, érdekességek

Szülők lapja


2025.07.04