Nem minden fáradtság múlik el egy jó alvással. Előfordul, hogy az érzékenyebb gyermekek idegrendszere annyira "telítődik" a mindennapok elvárásaival, hogy szokatlan viselkedést vagy hangulat változást figyelhetünk meg náluk.
A nem mindig egyértelmű jelek felismerése kulcsfontosságú annak érdekében, hogy segíthessünk nekik töltekezni és újra "önmaguk lenni".
Török Nóra (mozgás)fejlesztő pedagógus, idegtudományi coach mesélt nekünk arról, hogy mi okozza a gyerekek idegi kimerültségét.
A fáradt gyerek nem lusta, hanem idegileg kimerült
Minden gyerek elfárad a nap végére – ez természetes. De nem mindegy, hogy milyen mértékben és milyen gyakran történik ez. Előfordul, hogy a fáradtság mögött nem csupán egy nyugtalan éjszaka áll, hanem napok vagy hetek idegi megterhelése.
Ez a fajta kimerültség nem mindig látványos. A gyermek sokszor csendben viseli, és csak annyit veszünk észre, hogy „valahogy más, mint szokott”. Talán türelmetlenebb, talán visszahúzódóbb, talán egyszerűen csak „nincs kedve semmihez”. Ezek a tünetek nem lustaságot jeleznek, a hiszti pedig sok esetben segélyfelhívás a valós idegi kimerültségre..
Az iskola, a zajos környezet és a rengeteg külső inger mind-mind próbára teszik a gyerekek idegrendszerét. Ez különösen igaz azokra, akik érzékenyebbek, és/vagy másképp dolgozzák fel a környezetükből érkező hatásokat és információkat.
Milyen jelekből tudhatod, hogy egy gyermek idegileg fáradt, idegileg kimerült?
A gyerekek nem mindig tudják megfogalmazni, mi bántja őket, helyette a viselkedésük beszél. Az idegi kimerültségnek több arca is lehet:
1. Ingerlékenység, sírás, verekedés vagy dührohamok akár apróságok miatt
2. Szétszórtság, „nem figyel”, mintha elkalandozna, "nem is itt lenne"
3. Visszahúzódás, csendesebb viselkedés
4. Tikkelés, dadogás, egyéb szokatlan pszichoszomatikus tünetek
5. Gyakori fejfájás vagy hasfájás
6. „Nem akarok iskolába/óvodába menni!” – mondja újra és újra
Ezek a tünetek nem lustaságot vagy dacot jeleznek, hanem gyakran valós idegi fáradtságot.
Milyen okok vezethetnek a gyerekek idegi kimerültségéhez?
A mai gyermekkor különösen megterhelő számukra, ez a 12 dolog kimondottan megterheli a gyerekek idegrendszerét:
1. Túl sok monitor nézés
2. Mozgásszegény életmód
3. Túlzott iskolai elvárások
4. Folyamatos teljesítménykényszer
5. Túl sok különóra, kevés pihenőidő
6. Zajos, ingergazdag környezet
7. Szociális nehézségek, baráti kapcsolatok hiánya vagy konfliktusok
8. Családon belüli feszültségek
9. Magas szintű szorongás
10. Erős megfelelési vágy,
11. Érzékenyebb idegrendszer, amely lassabban regenerálódik
12. Túl sok édesség, ami megterhelheti a szervezetet
Ezek a tényezők egymást erősítve lassan „kimeríthetik az energiatartalékokat” – és ha nem kap a gyermek időt a feltöltődésre, az idegrendszere kimerül.
Hogyan segíthetünk a gyermekünknek, ha folyton fáradt, idegileg kimerült?
Fogadjuk el, hogy a fáradtságuk nem lustaság, hanem idegrendszeri túlterhelés. A testi-lelki feltöltődés számukra nem luxus, hanem alapvető szükséglet. A legfontosabb, hogy legyen idejük és terük lelassulni.
- Teremtsünk biztonságos, nyugodt közeget, ahol nem kell teljesiteniük, erőn fölött „túlműködniük”.
- Adjunk lehetőséget az önkifejezésre: rajzoljanak, játsszák el, meséljék el, hogyan érzik magukat.
- Adjunk nekik elegendő szabad játékidőt, ahol nincsenek elvárások
-Biztosítsunk nyugodt, csendes perceket, órákat a nap folyamán
- Segíthet a közös mozgás, séta, olvasás, rajzolás vagy csak egy kis „semmittevés”
- Legyünk ott velük, figyeljünk rájuk, hallgassuk meg őket – és hagyjuk, hogy a saját tempójukban és módon dolgozzák fel az őket ért élményeket és érzéseket
És ami talán a legfontosabb:
Legyünk türelmesek! Az idegi fáradtság nem lustaság, hanem valós kimerültség.
Mutassunk példát: pihenjünk együtt. Néha egy közös, nyugodt délután többet ér, mint bármilyen különóra.
Mikor érdemes segítséget kérni?
Ha a fáradtság hosszabb ideig fennáll, vagy a gyerek hangulata, viselkedése látványosan és tartósan megváltozik, érdemes utánajárni az okának, és akár szakemberhez fordulni.
Ne feledjük:
A gyerekek idegrendszerének éppúgy pihenésre van szūksége mint a testüknek.
Ha már most megtanítjuk őket arra, hogy hogyan kapcsolódhatnak ki és töltődhetnek fel, azzal a jövőbeni mentális egészségüket is biztosíthatjuk.
Szerző: Török Nóra (mozgás)fejlesztő pedagógus, idegtudományi coach
Fotó: Freepik