Maradjon még egy évet az oviban vagy menjen iskolába?
Van olyan szülő, aki már tanév elején eldöntötte, hogy gyermeke - korának és érettségének megfelelően - jövő szeptembertől iskolába fog járni. Többnyire azok a szülők hajlanak efelé a döntés felé, akiknek a gyermeke az őszi, téli, esetleg kora tavaszi hónapokban született.
Ezzel ellenkezőleg, olyan szülő is akad, aki már most tudja, hogy gyermeke a korából adódóan ugyan mehetne iskolába, ám gyermekét ismerve úgy látja, hogy gyermekének jót tesz plusz egy év érés az óvodában. Többnyire azok gondolkodnak így, akinek a gyermeke a nyári hónapok valamelyikében született, esetleg koraszülött babaként jött a világra vagy sokat betegeskedett.
Van azonban egy harmadik tábor is: a bizonytalan szülők tábora. Ők azok, akik az óvónők, szakszolgálati szakemberek tanácsait várják.
Október-novemberben indulnak az iskolahívogatók, iskolai előkészítők
A téma annál is inkább aktuális, mert sok iskolában októberben-novemberben már elkezdődnek az ovisoknak szánt iskolai órabemutatók, iskolahívogatók, előkészítők. Vannak iskolák, ahol szinte megkövetelik azt, hogy a körzetes gyermek is részt vegyen ezeken az előkészítőkön - ami valóban nem rossz, mert a gyermek látja, hogy hova és kihez fog járni egy évvel később -, adott esetben ezekért az előkészítőkért pénzt is elkérnek.
A nem körzetes gyermek visszautasítása esetén nem egyszer arra hivatkozik az iskola, hogy a gyerek nem vett részt az előkészítőkön - ezért nem árt szülőként előre tájékozódni, hogy milyen szempontjai vannak az iskolának a döntés meghozatalakor.
A gyerek iskolaérettségéről pontost tájékoztatást kapnak a szülők
Tehát mit tegyen a szülő, ha bizonytalan az iskolakezdés időpontjával kapcsolatban, közben pedig döntéseket kell hoznia?
A válasz nem könnyű. Szakemberként azt látom, hogy a gyermekek nagyon sokat tudnak érni pár hónap alatt is (nem hogy egy év alatt), de a részképesség-zavarok nem múlnak el maguktól. Az óvónők folyamatosan követik a gyermekek fejlődését, nagycsoportban pedig a szakszolgálati szakemberek mérik fel a gyermekek képességeit, ami első körben egy szűréssel kezdődik. A szeptemberi óvodai logopédiai szűrésekről bővebben ebben a cikkünkben olvashatsz.
Október környékén a szűrések befejeződnek. A szakemberek a szülőket fogadóórák keretében tájékoztatják arról mit tapasztaltak, milyen fejlesztéseket javasolnak.
Iskolaérettség és tanulási képesség - a két fogalom nem ugyanaz
Az iskolaérettségi vizsgálat kezdeményezője az óvoda vagy a szülő lehet. Az új szabályozás - 20/2012-es EMMI rendelet - értelmében, az adott évben tanköteles korba lépő gyermeket a szülő március 1-je és április 30-a között köteles beíratni a lakóhelye szerint illetékes vagy a választott iskola első évfolyamára akkor is, ha nem fogja elkezdeni az iskolát.
Az iskolaérettségi vizsgálatok elvégzése a pedagógiai szakszolgálatok (azon belül a szakértői bizottságok) feladata - ez nem keverendő össze a Tanulási képességeket vizsgáló szakértői bizottságokkal, utóbbi szakértői a Sajátos Nevelési Igény megállapítását végzik.
Ki dönti el, hogy maradhat-e még oviban a gyerek?
Szeptemberi-decemberi születésű gyerekek esetén
Ha a gyermek a szeptemberi-decemberi hónapokban született a hármas egység azonos döntése alapján maradhat még egy évet oviban. Az úgynevezett hármas egység alatt a: szülő, óvoda, szakértői bizottság értendő.
Januári-májusi születésű gyerekek esetén
Ha a gyermek január 1 - május 31 között született, az óvoda és a szülő egységes nézőpontja elég.
Nyári születésű gyerekek esetén
Ha a gyermek május 31. után született, a szülő kérheti, kezdeményezheti önállóan az óvodavezetőnél az óvodai év ismétlését.
Szerző: Fodor Tímea logopédus
Fotó: FreeDigitalPhotos