Esténként csak kakaót hajlandó inni? Kizárólag az üres tésztát eszi meg? Sosem kóstolt még zöldségeket? Nem kell megrémülni, türelemmel és példamutatással megoldhatók a nehéz helyzetek, sőt, megelőzhetők az étkezéssel összefüggő zavarok is.
Egy amerikai pszichológus édesanya vicces videóval mutatja meg, hogyan segíthetünk gyermekünknek a változatos táplálkozás és az étkezés elsajátításában.
A videón humoros formában mutatja meg, hogy az erőltetés („Nem lehetsz még tele, még nem üres a tányérod!”) helyett bízzunk meg gyermekünk érzéseiben („Nem vagyok már éhes!”), megerősítésképpen azonosítsuk vele a szervezet jelzéseit („A pocim azt mondja, nem kér többet!”), majd biztosítsuk arról, hogy bölcsen döntött („Rendben, akkor hallgass a pocidra. Befejezheted az evést.”).
Emellett az alábbi lényeges alapelvek segítenek kialakítani az ételekhez és evéshez való helyes hozzáállást:
1. Többféle tápanyagban gazdag ételt ajánljunk fel gyermekünknek, és mi magunk is elsősorban azokat fogyasszuk előtte. (Tehát felajánljuk, nem pedig erőltetjük!) Előfordulhat, hogy ugyanazt az ételt többféle formában kell megismertetnünk vele, míg kedvet kap a kóstoláshoz (Pl. brokkolikrémleves-sült brokkoli vagy karfiolleves-karfiolrizs).
2. Rengeteg meggyőződés kapcsolódik az evéshez, egyik sem vezet azonban jó irányba. Ilyenek például az "egyél meg mindent, ami a tányérodon van", a "neked főztem, muszáj lesz enned" (érzelmi befolyásolás) vagy a jól ismert, szegényebb országokra történő utalások... Ehelyett tanítsuk meg gyermekünknek, hogy nem azért élünk, hogy együnk, hanem azért eszünk, hogy éljünk. Vagyis nem a mennyiség, inkább a minőség a lényeges, valamint szorosan ide kapcsolódik a következő pont...
3. Testünk jelzéseire oda kell figyelni. Szervezetünk bölcs, és jól tudja, mire van szüksége. Meg kell tudnunk különböztetni az „ehetnéket” az „éhségtől”. A valódi éhséget és teltségérzetet pedig fel kell ismerni és tiszteletben tartani (vagyis ne erőltessünk semmit, pl. „edd meg mindet”, és gyermekünk se egyen, ha már nem éhes). Mindennek elsajátítása a gyermekkori táplálkozási zavarok gyógyításában is segít.
4. Ne beszéljünk drámaian az ételekről. Például az „ez méreg a testnek, ne egyél szemetet” helyett pont elég annyi, hogy „ez nem tartalmaz valódi táplálékot, inkább csak nasi...először megadjuk a testünknek, ami igazán táplálja, nasit csak utána eszegetünk".
5. A változatos táplálkozás és maga az étkezés elsajátítása időbe telik, ezért ne stresszeljük magunkat azon, hogy gyermekünknek nem megy minden azonnal. Türelem, példamutatás, bizalom!
Forrás: Facebook, Szülők Lapja
Fotó: Freepik