Mindenki szeretné tudni, mi lesz az iskolákkal-óvodákkal, ha jön a koronavírus második hulláma. Az EMMI részletes járványügyi intézkedési protokollt készít, a pedagógus szervezetek hibrid oktatást szeretnének.
Nagy a bizonytalanság a tanárok és a szülők körében, hiszen mindenki szeretné tudni, mi lesz az iskolákkal-óvodákkal, ha jön a koronavírus második hulláma.
Az EMMI legutóbbi tájékoztatása szerint a kormány és a pedagógusok továbbra is arra készülnek, hogy hagyományos rendben kezdődhet meg szeptemberben az új tanév, de folyamatos az egyeztetés a lehetséges forgatókönyvekről. (Arról ugyanakkor még mindig nincs információ, hogy a tanév rendje miként is nézne ki a 2020/2021-es tanévben.)
Részletes járványügyi intézkedési protokoll készül
A szakminisztérium a Magyar Nemzettel azt közölte, hogy részletes járványügyi intézkedési protokollt készítenek, amelyet hamarosan eljuttatnak az iskolákhoz.
A lap az augusztus 11-ei, keddi számában arról ír, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériumától kapott információk szerint a kormány és az operatív törzs folyamatosan figyeli a járvány alakulását, és ha szükséges, további intézkedéseket hoz.
Ingyenes internet a családoknak?
- A tapasztalatok alapján történik a felkészülés a következő tanévre. A most zajló nemzeti konzultációban pedig arról is kikérjük az emberek véleményét, támogatják-e, hogy járvány esetén ingyenes legyen az internet az iskolás gyermeket nevelő családoknak, illetve a pedagógusoknak - közölték.
A szaktárca kiemelte: a járványhelyzethez kapcsolódó, a köznevelésre vonatkozó részletes intézkedési protokollt a záró szakmai egyeztetéseket követően juttatják majd el a köznevelési ágazat érintett szereplőihez.
Ezt javasolják a pedagógus-szervezetek
A lapnak Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar (NPK) elnöke elmondta, ha a vírushelyzet megkívánja, szigorítani kell az egészségügyi feltételeken, ugyanakkor olyan teljes körű intézménybezárást, mint ami márciusban volt, szerinte nem lehet megvalósítani, ezért más módon kell majd megoldani a helyzetet. Eleve a szülőknek már erősen megcsappant a szabadságkerete, mindemellett pedig például az első osztályos kisdiákoktól sem várható el, hogy személyes tanári jelenlét nélkül vegyenek részt az oktatásban.
Javaslata szerint viszont a felsőbb évfolyamokon megvalósítható lenne egy ciklikus megoldás, ami vegyítené a hagyományos, valamint az otthoni tanulás elemeit.
Mindemellett érdemes lenne országosan egységes szabályozás helyett helyileg meghozott döntésekre, hiszen - mint ahogy a tavaszi helyzet is mutatta - a fertőzöttség feltehetően nem egyformán érinti a régiókat, így a döntések sem lehetnek egyforma mértékűek.
Kozák András és Petróczi Gábor köznevelési szakértők szintén egyfajta hibrid megoldás mellett teszik le a voksukat, amihez szerintük már némi rutint szereztek az iskolák a járványhelyzet első hulláma idején. Ennek keretén belül az új tananyagot, valamint később az ebből való beszámolást (felelet vagy dolgozat formájában) személyesen oldanák meg az iskolák, míg a gyakorlást, az anyag elmélyítését otthon, digitálisan.
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) alelnöke mindemellett úgy véli, fontos lenne mihamarabb egy sor praktikus kérdésre is választ kapni, például hogy miként tartsák az intézményekben a másfél méteres távolságot, működhetnek-e az iskolabüfék és -menzák vagy hogy a szülőket beengedhetik-e az iskolaépületbe.
- Fontos elvárás, hogy ha hibrid oktatásról határoz a kormány, akkor engedjék a fenntartókat a szülőkkel közösen, helyi megoldást találni. A Klebelsberg Központ költségvetésében biztosítani kell a védekezéshez szükséges eszközök forrását, és nem szabad sajnálni a pénzt a valódi digitális tananyagtartalmak fejlesztésére - tette hozzá.
Forrás: koronavirus.gov.hu, Magyar Nemzet
Fotó: Pixabay (illusztráció)