
Az ADHD-val élő gyermekek és szüleik számára az átlagosnál jóval nagyobb kihívást jelenthet a tanév kezdete. A szakember tippjei nem csak a gyermeknek, de az egész családnak megkönnyíthetik az iskolakezdést.
Új kezdet, új kihívások
Szeptember minden gyermek számára nagy próbatétel. Új tanév, új tantárgyak, új elvárások – és sokszor új közösség is. Amikor egy diák nem csupán visszatér a megszokott iskolapadba, hanem új intézménybe indul, a helyzet még nehezebb. Ez lehet az óvodából iskolába való átlépés, a középiskola első osztálya, az egyetem kezdete vagy egy egyszerű iskolaváltás is, bármilyen okból.
Az ADHD-s gyermekek számára mindez különösen nagy kihívás, ilyenkor jóval több törődésre van szükségük, ahogy erről korábban már itt írtunk. Ők sokszor érzékenyebben reagálnak a változásokra, és nehezebben alkalmazkodnak a megváltozott környezethez. De a jó hír az, hogy megfelelő szülői támogatással az iskolaváltás nemcsak nehézséget, hanem új lehetőséget is jelenthet számukra.
Miért annyira nehéz az ADHD-s gyerekeknek a tanévkezdés?
Az ADHD-s gyerekek sajátos működésmódja miatt az iskolakezdés, vagy iskolaváltás számos ponton megterhelő lehet számukra:
Ragaszkodás a megszokott keretekhez – nehezen viselik a változásokat, a régi ismerősök és környezet elvesztését.
Érzelmi érzékenység – az új közösség feszültséget, szorongást, sőt dühkitöréseket is előhozhat.
Figyelmi nehézségek – az új szabályok, új tanítási stílusok és a többféle elvárás egyszerre túlterhelő lehet.
Szociális kihívások – az új barátok szerzése és a beilleszkedés gyakran komoly próbatétel számukra.
Éppen ezért a szülői támogatás kulcsfontosságú: biztonságot, kapaszkodót és iránymutatást adhat a gyermeknek ebben a nehéz, de lehetőségekkel teli időszakban.
Hogyan segíthetünk szülőként az ADHD-s gyermeknek iskolakezdéskor?
1. Készítsük fel előre a gyereket!
Beszéljük át vele, mire számíthat az új iskolában. Mutassuk meg az épületet, a környéket, sétáljunk el közösen az osztályteremig, ha van rá lehetőség. A gyerekek számára nagyon megnyugtató, ha előre tudják, milyen lesz a környezet, így kevesebb bizonytalansággal indulnak.
Olvashatunk közösen olyan meséket vagy történeteket, amelyek az újrakezdésről szólnak – ez segít feldolgozni a változás élményét.
2. Őrizzük meg a biztonságos rutinokat!
Bár az iskola megváltozik, az otthoni napirendet érdemes minél állandóbbá tenni. Az alvás, az étkezés és a szabadidő megszokott ritmusa biztonságot nyújt a gyermeknek. Érdemes előre kapaszkodókat is adni: például „Reggel elmész az iskolába, de utána mindig együtt vacsorázunk.” Az ilyen kiszámíthatóság sokat csökkent a szorongásból.
3. Tartsunk kapcsolatot a pedagógusokkal!
Már a tanév kezdete előtt érdemes bemutatkozni a pedagógusoknak, és röviden jelezni, hogy a gyermeknek ADHD-ja van. Nem arról van szó, hogy „címkét” adunk neki, hanem arról, hogy az iskola és a tanár is értse: mire van szüksége ahhoz, hogy jobban boldoguljon. Egy rövid jelzési rendszer is sokat segíthet: például ha a tanár e-mailben vagy üzenetben jelzi, hogy nehezebb napja volt a gyereknek. Ez segíti a közös munkát.
4. Adjunk teret az érzéseknek!
Az iskolaváltás sok érzést hozhat elő: félelmet, izgatottságot, dühöt vagy éppen szomorúságot. Fontos, hogy szülőként meghallgassuk ítélkezés nélkül, és segítsünk neki szavakba önteni, mit érez. Egy egyszerű kérdés - például: „Izgulsz, mert nem ismered még a tanárokat?” - már segít abban, hogy megnyíljon és biztonságban érezze magát.
5. Kisebb lépésekben haladjunk!
Ne várjuk el, hogy azonnal jól teljesítsen, vagy hogy rögtön barátokra találjon. Értékeljük a kis lépéseket is: ha végigülte az első órát, ha szóba állt egy új társával, vagy ha segített valamiben a tanárnak. Az ADHD-s gyerekek önbizalma sokszor törékeny – minden apró siker nagy megerősítést jelent számukra.
6. Használjuk ki az „új lap” lehetőségét!
Az iskolaváltás egyben új kezdetet is jelent. Erre bátorítsuk a gyermeket: most lehetősége van más képet mutatni magáról, és jó benyomást kelteni. Ha az első órákon a tanár megkérdezi, ki szeretne felelni, érdemes bátorítani, hogy jelentkezzen.
Ha felkészülten indul, könnyen kaphat jó jegyet – ezek az első sikerélmények segíthetnek, hogy pozitívan lássák őt. Néhány ötös az év elején megteremti az alapot: a jó benyomást utána nehezebb megváltoztatni, ugyanúgy, mint a rosszat. Ha az év elején sikerül stabilan jó jegyeket szereznie, félidőben nem kell görcsösen javítania.
Ez ADHD-s gyerekeknél különösen fontos, mert a folyamatos stressz sokszor éppen az ellenkezőjét váltja ki: bénítja a teljesítményt.
7. Extra tippek a könnyebb induláshoz
- Közös célkitűzés: írjuk le, mi az, amit az adott évben szeretne elérni. Lehet ez akár annyi is, hogy „többször jelentkezem felelésre” vagy „időben beadom a házi feladatot”.
- Barátkozási apró lépések: bátorítsuk, hogy minden nap köszönjön oda valakinek, akit nem ismer. Egy apró gesztus is segíthet kapcsolatokat építeni.
- Erősséglista: ha tudja, miben jó (rajz, sport, humor), könnyebben talál közös témát társakkal.
8. A szülő példamutatása is számít!
Az iskolaváltás nemcsak a gyermeknek, hanem a szülőnek is új helyzet. Ha a szülő aktívan bekapcsolódik az iskola életébe, az pozitívan hat a gyermek megítélésére is.
Ha vállalunk szülői munkaközösségi (SZMK) feladatot, vagy részt veszünk valamilyen társadalmi munkában, azzal azt üzenjük: fontos számunkra az iskola és a közösség. A pedagógusok és más szülők is érzékelik a család elkötelezettségét, és ez közvetve a gyermek elfogadását is segíti.
Egy ADHD-s gyermeknek pedig különösen sokat jelent, ha azt látja: a szülő is részese az iskolai közösségnek, és közvetlenül segíti őt.
9. Figyeljünk a külső megjelenésre is!
Az első benyomást nemcsak a jegyek és a viselkedés, hanem a külső megjelenés is alakítja. Érdemes gyerekünkkel átbeszélni, hogy a tanárok sokszor öntudatlanul is ítéletet alkotnak a kinézet alapján. Nem kell önmagát megtagadnia, de jó, ha amennyire megoldható, nem provokálja a pedagógusokat a külsőjével.
Egy tiszta, rendezett megjelenés segíthet abban, hogy a tanár inkább a gyerek valódi értékeire figyeljen, és ne a külsőségekre.
10. A reziliencia ereje
Az ADHD-s gyerekek mindennapjai gyakran tele vannak kihívásokkal: küzdenek a figyelem fenntartásával, a szabályok követésével, sokszor érik őket kudarcélmények. Ugyanakkor ezek a helyzetek, ha megfelelő szülői támogatással és következetességgel találkoznak, megerősíthetik a gyermek rezilienciáját – vagyis a képességet, hogy nehézségek után is talpra álljon.
Ez a rugalmasság óriási segítség lehet a számára egy intézményben:
Nem adják fel könnyen – hiszen már megtanulták, hogy a nehézségeken át lehet vergődni.
Kreatív problémamegoldók – gyakran másként közelítik meg a helyzeteket, ami új közösségekben is előnyt jelenthet.
Empatikusabbak – sok ADHD-s gyermek átéli a kirekesztést vagy a félreértést, ezért érzékenyebbek mások nehézségeire.
Egy hazai tanulmány is rámutat, hogy a megterhelő életesemények és a reziliencia összefüggései az iskolai pályafutásban kulcsfontosságúak lehetnek: a nehézségek gyakran éppen erőt és kitartást adnak a diákoknak az előrehaladáshoz (Érett dió is lehetek – academia.edu).
Személyes tapasztalat
Nálunk a középiskola 9. évfolyama már nem az első próbálkozás volt, hanem a harmadik nekifutás. Úgy láttuk, hogy a korábbi, szorosabb kontroll nem vezet eredményre, ezért teljesen más útra léptünk. A felelősséget a lányunk kezébe adtuk: nem ellenőriztük naponta, hogyan készül, és nem kértük számon a feladatait. Egyetlen szabályt állítottunk: ha évismétlés lesz, akkor a továbbiakban munka mellett kell tanulnia.
Ez az egyértelmű, következetes keret végül fordulatot hozott: rövid időn belül megtanulta kezelni az iskolai elvárásokat, és sokkal felelősségteljesebbé vált.
Az ADHD-s gyermek számára az iskolaváltás egyszerre jelent nagy próbatételt és új lehetőséget. Sokszor olyan, mintha egyszerre több akadályt kellene átugrania, de ha érzi a szülő támogatását, könnyebben találja meg a helyét az új közösségben.
A szülő biztos pont: a biztatás, a következetesség és a példamutatás mind kapaszkodót adnak. Az új lap pedig segíthet abban, hogy a gyermek magabiztosabb, sikeresebb diák váljon, aki képes élni a változás adta lehetőségekkel.
Rengeteg hasznos gyakorlati tippet és szakértői útmutatást itt találsz Virágh Hajnalka szakértőnktől >>
Szerző: Virágh Hajnalka ADHD, ADD Életmód-tanácsadó és Terapeuta
Fotó: Freepik