Így készülj az iskolakezdésre egy ADHD-s gyerekkel - Nekik több törődésre van ilyenkor szükségük

Virágh Hajnalka

Ovi, suli

Virágh Hajnalka


Így készülj az iskolakezdésre egy ADHD-s gyerekkel - Nekik több törődésre van ilyenkor szükségük

Hamarosan kezdődik az iskola, ami sok gyermek és szülő számára izgalmas, de egyben stresszes időszak is. Különösen ADHD-s gyerekek esetében fontos, hogy a felkészülés tudatosan és lépésről lépésre történjen. Szülőként hogyan tudjuk támogatni gyermekünket kisiskoláskorban, felső tagozaton és a középiskolában, hogy elősegítsük a zökkenőmentes visszatérést az iskolapadba? Ebben segít Virágh Hajnalka, neurofeedback tréner, ADHD életmód tanácsadó és terapeuta.

Kisiskoláskorban legfontosabb a szervezettség és a rutin kialakítása.


1. Rutin kialakítása: ADHD-s gyermekek számára különösen fontos a megszokott napi rutin. Kezdjétek el a napi iskolai rutinokat két héttel az iskola kezdete előtt. Ébresztő, reggeli, felkészülés az iskolára – mindez segít gyermeketeknek alkalmazkodni az új napi rendhez.

2. Szervezett tanulási környezet: Készítsetek elő egy csendes, jól megvilágított tanulósarkot az otthonotokban. Az ADHD-s gyerekek számára elengedhetetlen, hogy legyen egy hely, ahol zökkenőmentesen tudnak koncentrálni a házi feladatokra.

3. Vizsgáljátok meg együtt a táskát: Segítsetek gyermeketeknek a szükséges iskolai felszerelések összekészítésében. Egy ADHD-s gyermeknek nehézséget okozhat, ha elfelejti az iskolai eszközöket vagy könyveket. Ellenőrizzétek, hogy minden szükséges dolog megvan-e, és készítsetek egy ellenőrző listát.
 

Felső tagozaton már nagyobb szerepet kap a felelősség és az önmenedzsment.


1. Önmenedzsment fejlesztése: A felső tagozatos ADHD-s gyerekeknek fontos, hogy megtanuljanak önállóan dolgozni és felelősséget vállalni a saját feladataikért. Beszéljétek meg, hogyan tudják nyomon követni a házi feladatokat és a projektmunkákat. Használhattok például az időbeosztást támogató alkalmazásokat vagy naptárakat is.

2. Tanulási stratégiák: Ismertessétek meg gyermeketekkel a hatékony tanulási stratégiákat, mint például a színes jegyzetek készítése, a kisebb célok kitűzése, és a gyakori szünetek beiktatása a tanulásba. Az ADHD-s gyerekek számára ezek segíthetnek a figyelem fenntartásában.

3. Szociális készségek fejlesztése: A felső tagozaton a szociális kapcsolatok is egyre fontosabbá válnak. Beszéljetek gyermeketekkel a barátokkal való kapcsolattartásról és a közösségi interakciókról. Segítsetek nekik megérteni a társas helyzeteket és a megfelelő reakciókat.

 

Középiskolások: felnőtté válás és önállóság.


1. Önállóság és időbeosztás: A középiskolás ADHD-s gyerekek számára az önállóság és a hatékony időbeosztás kulcsfontosságú. Készítsetek egy heti időbeosztást, amely tartalmazza a tanulmányi feladatokat, az extra tevékenységeket és a szabadidőt is. Ezzel segíthettek gyermeketeknek abban, hogy jobban tudja menedzselni a feladatait.

2. Szabályok és határok: A középiskolás korban a fiataloknak fontos, hogy tisztában legyenek a szabályokkal és határokkal. Beszéljétek meg, hogy milyen elvárások vannak az iskolai teljesítménnyel és a viselkedéssel kapcsolatban. Támogassátok őket abban, hogy tisztában legyenek a következményekkel és a céljaikkal.

3. Mentális egészség és támogatás: Ne feledjétek, hogy a középiskolás ADHD-s gyerekek számára a mentális egészség is nagyon fontos. Biztosítsatok számukra olyan támogató hálózatot, mint a család, barátok és esetleg szakmai segítség, mint például iskolai tanácsadó vagy terapeuta. Fontos, hogy gyermeketek tudja, hogy mindig van hova fordulnia segítségért.
 

+ egy tipp!

Érdemes meggondolni, hogy fogalmazunk - hiszen azt kapjuk, amit kérünk.
 
Erre példaként íme egy igen tanulságos, kedves családi történetünk ebből a korszakból. Megkértem a lányomat, hogy most már több rossz jegyet ne hozzon haza. Teltek a hetek és nagyon elégedett voltam az eredménnyel, hármasnál rosszabb jegyről tényleg nem hallottunk itthon. Sajnos eljött az igazság pillanata és a fogadóórán kiderült, hogy azok mind az iskolában a naplóban lapultak. Akkor nagyon rossz volt szembesülni vele, ma már jót mosolygunk rajta. Amikor megkérdeztem, hogy miért tette, azt válaszolta, hogy akart nekünk egy kis nyugodt időszakot hagyni.


Összefoglalás

Az iskolakezdés előtti felkészülés különösen fontos ADHD-s gyermekek esetében. Kisiskoláskorban a rutin kialakítása, a szervezett tanulási környezet és az eszközök ellenőrzése segíthet a zökkenőmentes kezdésben. A felső tagozaton az önmenedzsment, a tanulási stratégiák és szociális készségek fejlesztése kulcsfontosságú. A középiskolában az önállóság, időbeosztás, szabályok betartása és mentális egészség támogatása biztosítja a sikeres iskolai évet.

Ne feledjétek, hogy minden gyermek más, ezért érdemes személyre szabni a felkészülést, a saját gyermeketek igényei szerint.

Remélem, hogy ezek a tippek segítenek nektek abban, hogy a két hét alatt felkészüljetek az iskolakezdésre, és biztosítsátok gyermeketek számára a legjobb kezdetet az új tanévhez!

 

Hogyan éld túl egy ADHD-s gyerekkel az iskolás éveket? - 14 tipp a szakembertől

 


Virágh Hajnalka, neurofeedback tréner, ADHD Életmód Tanácsadó és Terapeuta

 

Fotó: Freepik
 


Virágh Hajnalka

Ovi, suli

Virágh Hajnalka


2024.08.29