Apák a gyereknevelésben: így motiváld a gyermeked, hogy a legjobbat hozza ki önmagából - Gondolatok a bizonyítványosztás kapcsán

Jánosi Ferenc

Gyereknevelés

Jánosi Ferenc


Apák a gyereknevelésben: így motiváld a gyermeked, hogy a legjobbat hozza ki önmagából - Gondolatok a bizonyítványosztás kapcsán Az iskolás gyerekek számára az apa szavai, véleménye bizonyítványosztáskor akár egy életre meghatározóak lehetnek. Nem mindegy hát, hogy milyen bírálatokat, elismeréseket kap ilyenkor a gyermek az apától, mert minden jó szándék ellenére, sajnos rosszul is elsülhet az év végi bizonyítvány szülői értékelése. Tanév végeztével a családszerető és gondos édesapák egyik fontos feladata, hogy iskolás gyermekük bizonyítványát kézbe vegyék, és az elmúlt tanévet, illetve gyermekük iskolai teljesítményét értékeljék.

De hogy hogyan is kellene ezt okosan és építő jelleggel megtenni - erről Jánosi Ferenc lelkész szerzőnk mondja el véleményét.

Iskolai bizonyítvány - kapcsolat a gyermekeinkkel


Apák a gyereknevelésben: így motiváld a gyermeked, hogy a legjobbat hozza ki önmagából - Gondolatok a bizonyítványosztás kapcsán

Előbb a kapcsolatot értékeld, csak aztán a teljesítményt
Ez a gyakorlatban azt jelenti, amikor a gyermekek haza hozzák a bizonyítványt, akkor az édesapának először arról kell szólnia, hogy mennyire szereti a gyermekeit, milyen kiváltságos, hogy ilyen gyerekeket nevelhet, amilyenek ők. Az apa tudatosan a kapcsolatról kell, hogy beszéljen - ezzel azt közvetíti a gyermek felé, hogy ők önmagukért szerethetőek és értékesek, nem csak a teljesítményükért. Amint a kapcsolaterősítő beszélgetésen túl van az apa, akkor megnézik együtt, hogy milyen lett a bizonyítvány eredménye számokban is.

A mai gyerekekben erős az egyéni teljesítménykényszer
Ma a társadalmunk nagyon erősen teljesítményközpontú lett. Mindenhol a teljesítmény számit: mit teljesít a dolgozó a munkahelyén, mennyit termel, milyen hasznot tud belőle a cége, a főnöke kitermelni. A gyermekeink élete is egyre inkább a teljesítményről szól: minél jobb jegyet megszerezni az iskolában és az iskolai versenyeken.

Sajnos a legtöbb esetben csak az egyéni teljesítmény kerül szóba, sokkal kevésbé egy csoport teljesítménye. Néhány helyen az oktatásban közös érdemjegyet kapnak a gyerekek egy-egy projekt után és a közös eredményt értékelik megvalósítás során. A családoknak újra meg kell tanulni, hogy a családi közös teljesítmény fontosabb, mint csak az egyéni teljesítmények.

Az apa bátorító szavai szárnyakat adhatnak a gyermeknek
Apaként meg kell tanulnunk újra azt, hogy a kapcsolatunk a gyermekeinkkel fontosabb, mint a gyermekeink által nyújtott teljesítmények, bizonyítványban lévő jegyek és matematikai átlagok vagy a megszerzett okleveleink. Olyan sokan tanulnak azért, hogy eggyel több végzettségük legyen, de ez nem elég így, mert emiatt a motivációjukat is elvesztik.

Pszichológusok is arra következtetésre jutottak, hogy a gyermekeknek az életben való boldoguláshoz több érzelmi és társas intelligenciára van szükségük, mint csupán bebiflázott ismeretanyagra. Ezért az apa bátorító szavai nem csak szárnyakat adhatnak a gyermeknek, de „üzemanyagot” is a jövőhöz.

Édesapatársaimat arra bátorítom, hogy építő, jövőt formáló biztatásokkal ösztönözzük gyermekeinket, mintsem folytonos kritikai megjegyzéseket tegyünk nekik. Hiszen a szavakkal nem csak építeni, rombolni is tudunk - ahogy a Bibliában áll: mind az Élet és Halál a nyelv hatalmában van, ki mint szeretne élni vele, úgy eszi annak gyümölcsét.

Szerző: Jánosi Ferenc lelkész, két gyermek édesapja
Fotó: Pixabay

Jánosi Ferenc

Gyereknevelés

Jánosi Ferenc


2016.06.20