De hogy hogyan is kellene ezt okosan és építő jelleggel megtenni - erről Jánosi Ferenc lelkész szerzőnk mondja el véleményét.
Iskolai bizonyítvány - kapcsolat a gyermekeinkkel
Előbb a kapcsolatot értékeld, csak aztán a teljesítményt
Ez a gyakorlatban azt jelenti, amikor a gyermekek haza hozzák a bizonyítványt, akkor az édesapának először arról kell szólnia, hogy mennyire szereti a gyermekeit, milyen kiváltságos, hogy ilyen gyerekeket nevelhet, amilyenek ők. Az apa tudatosan a kapcsolatról kell, hogy beszéljen - ezzel azt közvetíti a gyermek felé, hogy ők önmagukért szerethetőek és értékesek, nem csak a teljesítményükért. Amint a kapcsolaterősítő beszélgetésen túl van az apa, akkor megnézik együtt, hogy milyen lett a bizonyítvány eredménye számokban is.
A mai gyerekekben erős az egyéni teljesítménykényszer
Ma a társadalmunk nagyon erősen teljesítményközpontú lett. Mindenhol a teljesítmény számit: mit teljesít a dolgozó a munkahelyén, mennyit termel, milyen hasznot tud belőle a cége, a főnöke kitermelni. A gyermekeink élete is egyre inkább a teljesítményről szól: minél jobb jegyet megszerezni az iskolában és az iskolai versenyeken.
Sajnos a legtöbb esetben csak az egyéni teljesítmény kerül szóba, sokkal kevésbé egy csoport teljesítménye. Néhány helyen az oktatásban közös érdemjegyet kapnak a gyerekek egy-egy projekt után és a közös eredményt értékelik megvalósítás során. A családoknak újra meg kell tanulni, hogy a családi közös teljesítmény fontosabb, mint csak az egyéni teljesítmények.
Az apa bátorító szavai szárnyakat adhatnak a gyermeknek
Apaként meg kell tanulnunk újra azt, hogy a kapcsolatunk a gyermekeinkkel fontosabb, mint a gyermekeink által nyújtott teljesítmények, bizonyítványban lévő jegyek és matematikai átlagok vagy a megszerzett okleveleink. Olyan sokan tanulnak azért, hogy eggyel több végzettségük legyen, de ez nem elég így, mert emiatt a motivációjukat is elvesztik.
Pszichológusok is arra következtetésre jutottak, hogy a gyermekeknek az életben való boldoguláshoz több érzelmi és társas intelligenciára van szükségük, mint csupán bebiflázott ismeretanyagra. Ezért az apa bátorító szavai nem csak szárnyakat adhatnak a gyermeknek, de „üzemanyagot” is a jövőhöz.
Édesapatársaimat arra bátorítom, hogy építő, jövőt formáló biztatásokkal ösztönözzük gyermekeinket, mintsem folytonos kritikai megjegyzéseket tegyünk nekik. Hiszen a szavakkal nem csak építeni, rombolni is tudunk - ahogy a Bibliában áll: mind az Élet és Halál a nyelv hatalmában van, ki mint szeretne élni vele, úgy eszi annak gyümölcsét.
Szerző: Jánosi Ferenc lelkész, két gyermek édesapja
Fotó: Pixabay