Aggasztó eredményeket mutatnak az MNB legfrissebb adatai: sok iskolában nem lesz egyszerű a tanévkezdés, az oktatásból ugyanis nagyjából 16 ezer tanár hiányzik, különösen a pályakezdők - a pedagógustársadalom ugyanis a jelek szerint gyors tempóban öregszik.
A Magyar Nemzeti Bank kutatása szerint 4 év alatt a negyedére csökkent a pedagógusképzésben résztvevők száma; ráadásul a frissen végzettek közül sokan végül nem is a szakmában helyezkednek el: a pályakezdők aránya 15 százalékról a felére csökkent.
A tanári kar fele 50 évnél idősebb: az 50 év feletti tanárok aránya kétszeresére, a 60 év felettieké pedig 3 százalékról 15-re emelkedett. A legnagyobb visszaesés az általános iskolai tanárok számában tapasztalható.
2023-ban, az új törvény megjelenése kapcsán kétezernél is több tanár adta be felmondását, a tanári állásokra feladott hirdetések száma pedig azóta jelentősen megnőtt - számol be az Eduline. Az oktatási intézmények szinte minden tantárgyra keresnek pedagógust, sőt, az álláshirdetésekből az is jól látszik, hogy még gyógypedagógusokból is komoly hiány van.
A megállapításokat csak megerősítik a KSH adatai: tájékoztatásuk szerint az idei tanévben 1200-zal kevesebb az általános iskolai főállású pedagógus, a legmagasabb arányban pedig az 55-60 év közöttiek vannak - szemben a legfiatalabb, 30 év alatti pedagógusokkal: ők csupán 6,7 százalékát teszik ki a tanári gárdának.
A Népszava úgy fogalmaz: a következő években többen mennek majd nyugdíjba, mint ahányan a tanári pályára lépnek.
Megoldási javaslatok
Az MNB elnöki főtanácsadója megemlítette, hogy bár a kormány jelentős pedagógusbér-emelésbe kezdett – az átlagbér idén januárban bruttó 672 ezer forint volt –, a magyar pedagógusok bére ennek ellenére még mindig a harmadik legalacsonyabb a felsőfokú végzettséggel rendelkezők átlagbéréhez viszonyítva az OECD országok között.
Az MNB által javasolt megoldások között szerepel, hogy az eddigi emeléseken túl továbbra is szükség van jelentős általános béremelésre, figyelembe véve a diplomás átlagbér alakulását. Továbbá ki kell fizetni a túlórákat és helyettesítéseket, jutalmazási rendszert kell kialakítani, valamint finomítani kell az előmeneteli rendszert.
Növelni kell a pedagógusok munkáját segítő szakemberek számát, jobban el kell ismerni a legszegényebb településeken dolgozó pedagógusok munkáját, és ki kell terjeszteni a pedagógusokra a fizetett alkotói szabadság rendszerét. Ezen felül javítani kell a tankerületek és iskolák közötti kapcsolatot és kommunikációt.
Ugyan léteznek már olyan megoldási javaslatok, melyek érintik az előmeneteli és bérezési rendszert, ám ha ez a szomorú tendencia nem fordul meg, a pedagógushiányra továbbra sem lesz megoldás.
Forrás: eduline, KSH
Fotó: Freepik