Ha a csecsemő, kisgyermek elmarad a fejlődésben - Mikor fordulj szakemberhez? Milyen problémára melyik fejlesztési módszer hatásos?

Iveszics Tünde

Kisgyerek fejlődése

Iveszics Tünde


Ha a csecsemő, kisgyermek elmarad a fejlődésben - Mikor fordulj szakemberhez? Milyen problémára melyik fejlesztési módszer hatásos? Katona-módszer, Pető-módszer, Dévény módszer (DSGM I. és II.), TSMT torna, HRG gimnasztika, Delecato módszer, Alapozó terápia, Komplex mozgásterápia, Ayres terápia (DSZIT), Sindelar program, Korai Fejlesztő program - zavarokkal, elmaradásokkal, gyengeségekkel, disz-es funkciókkal működő gyerek számára. Munkám során egyre gyakrabban találkozom a fejlődésükben (például mozgás, beszéd, pszichés fejlődésben) valamilyen mértékben elmaradt babákkal, gyermekekkel. Ez az elmaradás lehet alig észrevehető, vagy akár látványos is.

Az is előfordulhat, hogy csak a szülőt zavarja egy valós vagy vélt elmaradás és az is lehetséges, hogy a védőnő észleli, jelzi a problémát. Kérdésként ilyenkor mindig felmerül, hogy hová lehet vinni ilyen esetben a gyermeket? Milyen lehetőségek vannak, és nem mellesleg azok mennyibe kerülnek? Van-e államilag finanszírozott ellátás országosan vagy egyénileg kell keresni megfelelő szakembert? Ezekre a kérdésekre kerestem a választ ebben az írásomban, ami nem is volt annyira egyszerű. Azt gondoltam védőnőként mindent tudok a témáról, de tévedtem. Így, amit leírok az a saját tudásom, tapasztalatom mellett ismerősök meginterjúvolása és az internet segítségével íródott.

Bármi szokatlant észlelsz a babánál, fordulj szakemberhez!
Az első és legfontosabb tanácsom, hogy bármit észlelsz gyermekednél, ami zavaró, vagy aggodalmat kelt benned, vidd szakemberhez! Veszítenivalód nincs, hiszen vagy beigazolódik az aggodalom, és akkor időben elkezdődhet a kezelés, fejlesztés, vagy megnyugtatnak, hogy gyermeked fejlődése normális ütemben és korának megfelelően zajlik. Ha védőnőd jelez, bármennyire is nem értesz vele egyet, mindenképpen lépned kell. Ne keress kifogásokat! Lehet, hogy te is kihagytad a forgást, vagy nem másztál, a családban pedig sokan csak nagyon későn indultak el, és nem is olyan „féloldalas” a gyermek, ha jelzést kapsz, nézd meg a lehetőségeket és menj el szakemberhez mielőbb.
 

1. Katona-módszer (neurohabilitációs tréning)

Elsőként a Katona-módszert mutatnám be, hiszen ez az egyik legrégebben rendelkezésre álló fejlesztési lehetőség hazánkban és elsőként az állami rendszerben is ezzel a módszerrel találkozhatsz.

A módszer kidolgozója: Prof. dr. Katona Ferenc fejlődésneurológus

A módszer lényege
Diagnosztikus és terápiás módszer is egyben, amellyel felismerhető a kóros irányú idegrendszeri fejlődés. A módszer tehát az eltérő, kóros irányú idegrendszeri fejlődés mozgásterápiája. A vizsgálatot ideggyógyász szakorvos végzi, aki a szülőnek otthoni feladatokat ad. Ez a módszer így a szülőnek jelent mindennapos elfoglaltságot, hiszen otthon szigorúan, minden nap meghatározott ismétlésszámban (napi 4-6 alkalommal, 15-20 percig) kell a gyakorlatokat (a meglévő, úgynevezett elemi mozgásmintákat) elvégezni. A módszer tulajdonsága, hogy az idegrendszer stimulálásával indirekt ingerlést ad annak. Kontrollvizsgálatra szükség szerint, általában havonta szükséges járni, ahol a kapott eredmény alapján módosítják az otthoni kezelési javaslatot a baba fejlődésének megfelelően.

Mennyi idős kortól ajánlott: újszülött kortól

Kinek, mikor ajánlott:

•    agykárosodás
•    Down-szindroma
•    az újszülött gyengesége
•    izomtónus zavarok
•    tartási, egyensúlyi problémák
•    szopási, táplálási nehézség
•    fejlődési elmaradás, késés
•    egyéb betegségek, állapotok (például a családban öröklődő idegrendszeri betegség vagy koraszülés)

Államilag finanszírozott rendszerben való elérhetőség: igénybe vételéhez megfelelő orvosi indok, diagnózis és javaslat, így beutaló is szükséges.
Az országban mindenhol elérhető, ahol gyermekneurológiai szakrendelés működik.
 


2. Pető-módszer (konduktív pedagógia) – Hungarikum

A módszer kidolgozója: Dr. Pető András orvos, gyógypedagógus

A módszer lényege
Kiindulási alapja, hogy a központi idegrendszer olyan erőtartalékkal rendelkezik, ami elegendő lehet ahhoz, hogy károsodása esetén is képes legyen új kapcsolatok kialakítására, vagyis a regenerációra. A konduktív pedagógia egyik legfontosabb célja (életkortól függetlenül), hogy tanulni tanítson, vagyis a tanulási képességeket fejlessze. A fejlesztés során motivál, rávezet, érdekeltté tesz, amit mindig, minden életkorban csoportos formában alkalmaz.
A konduktor főiskolai végzettséggel rendelkező szakember, aki a mozgássérültek komplex konduktív nevelését végezheti minden életkorban.

Mennyi idős kortól ajánlott: újszülött kortól (és felnőtteknek is)

Kinek ajánlott:
A központi idegrendszer sérülésekor, ami bekövetkezhet a szülés előtt, alatt, vagy gyermek illetve felnőtt korban is (bénulások, spina bifida, ataxia, később Parkinson kór, Sclerosis multiplex, aphasia, stb.)

Államilag finanszírozott rendszerben való elérhetőség: korai fejlesztőkben országszerte és ott, ahol konduktor dolgozik (például kórház, klinika, bölcsőde, óvoda, iskola, nevelési tanácsadó). Állami rendszerben ingyenes az ellátás.

Forrás és bővebb információ: www.konduktorok.hu
 

3. Dévény módszer (DSGM = Dévény speciális manuális technika - Gimnasztika Módszer)

A módszer kidolgozója: Dévény Anna gyógytornász, művészi torna szakedző

A módszer lényege
A Dévény-módszer komplex mozgásrehabilitációs eljárás. Olyan mozgásfejlesztő módszer, melynek során a szakember az izom-, ín- és kötőszövetrendszert speciális manuális technikával (kézzel) kezeli. A fogások az izomzatra és az idegrendszeri szabályozásra is hatnak. A masszázsnak tűnő kezelés (ami nem masszázs) az idegsejteket aktivizálja, így az agyban a sérült, kikapcsolt részek aktivizálódnak vagy más területek veszik át feladatukat. A módszer segít az "agyi tartalékállomány" beindításában, amivel lehetővé válik az aktív izommunka.
A speciális manuális kezelés nem pótolja az aktív mozgásokat, hanem előkészíti azok végzését.

A DSGM két nagy működési területet ölel fel, két alaptechnikája közös alapelvekre épül, közöttük szerves összefüggés van.

DSGM I.: Speciális manuális technika (SMT) újszülötteknél/kisgyerekeknél alkalmazott technika
Az SMT a masszázstól gyökeresen eltérő, kézzel végzett izom-ínkezelés, amely hangsúlyosan foglalkozik az inakkal és az izom-ín egységeket borító vékony hártyával (fasciával).
Alkalmazásának célja:
•    Kontraktúrák (izomrövidülések, ízületi zsugorodások, letapadások) oldása
•    Az izomzat kóros helyzetének normalizálása
•    Direkt idegrendszeri stimuláció
 
DSGM II.: Analitikus gimnasztika (AG) - 3.5 éves kortól
A módszer a művészi torna szemléletét, módszerét és gyakorlatanyagát használja fel korrekciós céllal egyéni aktív torna és zenés csoportos tanítás formájában. Célja a tudatos, pontos, célszerű, harmonikus mozgás kialakítása a sérülés adta lehetőségeken belül.

A kezelést gyógytornászok végzik, akik posztgraduális képzés keretében sajátítják el a módszert az Orvostovábbképző Egyetemen. A szülőnek nem kell otthon tornáztatni, masszírozni a babát/gyermeket. A kezelések szükség szerint hetente többször vagy hetente, kéthetente zajlanak. Eleinte a babák végig sírják, majd ahogy az állapot javul, a mozgás rendeződik, csökken az ellenkezés, vagyis a fájdalom.

Kinek ajánlott:
•    akiknél valamilyen testi-fizikális probléma tapasztalható
•    olyan újszülötteknek, akiknél oxigénhiány lépett fel a szüléskor, koraszülöttek vagy veleszületett betegségük van
•    a szülési agykárosodás
•    a csökkent izomtónusú (hypoton) csecsemőknél legkésőbb 12, a fokozott izomtónusú (spasztikus) csecsemőknél legkésőbb 5 hónapos korig kell megkezdeni a kezelést az agy tartalékállományának beindítása miatt
•    egyéb neurológiai elváltozásoknál
•    izomtónus eltéréseknél
•    csecsemőkori tartási rendellenességeknél (például ferde nyak, dongaláb)
•    idősebb korban (3 éves kor után) fejleszt, korrigál
•    bármilyen mozgássérülés, gyermekeknél és felnőtteknél egyaránt
•    nagyobb gyerekeknél és felnőtteknél, testtartásbeli vagy gerincproblémák esetén (segít a helyes testtartás megtanulásában, tudatosításban, gerincproblémák korrigálásában)
•    a baleseti utókezelésben, orthopédiai kórképeknél, reumatológiai betegségeknél

Mennyi idős kortól ajánlott: újszülött kortól (és felnőtteknek is)

Államilag finanszírozott rendszerben való elérhetőség: olyan intézményekben lehet ingyenesen elérhető, ahol a gyógytornásznak van ilyen végzettsége (ez bárhol lehet). A tapasztalat azonban az, hogy főleg magánúton elérhető a módszer.

Árak országszerte: fél órás kezelés ára kb. 3500-5000 Ft

Forrás: internet

DÉVÉNY MÓDSZERRŐL TOVÁBBI INFO EBBEN A CIKKBEN »
 

4. TSMT módszer (Tervezett Szenzomotoros Tréning)

A módszer kidolgozója: Lakatos Katalin

A módszer lényege
A TSMT konkrét feladatok elvégzésével fejleszt, feladatsora a nagy- és finommozgások fejlesztése során érleli, strukturálja tovább az idegrendszert. Első alkalommal felmérik a gyermek állapotát, és ehhez igazítják a neki megfelelő, egyéni feladatsort. A kapott eredmény, a százalékban kimutatott teljesítmény a szülő számára is objektíven tükrözi a gyermek aktuális érettségét, fejlettségét, vagy éppen elmaradását. A foglalkozások egyéni és kiscsoportos formában zajlanak. A személyes konzultáción segítenek az otthon, naponta rendszeresen végzendő feladatsort begyakorolni. Kontroll 6-8 hét múlva szükséges, amikor a szakértő megvizsgálja a fejlődés mértékét, és egy újabb vagy nehezebb feladatsort állít össze.

Állapot- és mozgásvizsgálat területei:
1.    idegrendszer
2.    mozgás
3.    testvázlat, térbeli tájékozódás, lateralitás
4.    taktilis terület
5.    ritmusvizsgálat

TSMT diagnosztika – az állapot- és mozgásvizsgáló teszt jellemzői:
•    Megmutatja, hogy a gyermek teljesítményproblémáinak oka organikus-e
•    5 éves kortól
•    Objektív, a vizsgálat eredményét százalékban adja meg, ami az elmaradás szintjét teszi szemléletessé
•    Iskolai beválást/beilleszkedést prognosztizálja
•    40-45 perc
•    Státusz és folyamat diagnosztikára alkalmas.
•    Nagyrészt nonverbális, utánzáson alapul a feladatok végrehajtása (elmarad a teljesítményszorongás

Két típusa a TSMT- I és II.
A TSMT-I-nél az „Állapot és mozgásvizsgálatban” 50%-nál alacsonyabb, 1–1,5 évnél nagyobb elmaradás, míg a II-nél  50–75% közötti az eredmény.

A módszer hátránya, hogy sok múlik a szülőn, hiszen, ha nem következetes, kitartó, akkor nem is várható hamar látványos eredmény.

Kinek ajánlott:
•    megkésett vagy eltérő fejlődésmenet
•    megkésett beszédfejlődés
•    súlyos beszédhiba
•    tanulási, magatartási, beilleszkedési zavarok
•    hiperaktivitás, figyelemzavar
•    egyensúlyi zavar
•    ügyetlen mozgás
•    feladat- és szabálytudat hiánya
•    önbizalom, önismeret fejlesztés

Mennyi idős kortól ajánlott: 1-12 éves kor között

Államilag finanszírozott rendszerben való elérhetőség: korai fejlesztőkben elérhető egyes városokban, de inkább egyéni, magán lehetőségek vannak.

Árak országszerte: nagyon eltérő, körülbelül 3-7000 Ft/alkalom.
 


5. HRG - Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika 

A módszer kidolgozója: Lakatos Katalin

A módszer lényege
A módszer 1994 óta levédett magyar rehabilitációs eljárás, játékos vízi fejlesztő torna. A fejlesztés vízben történik, a 370 mozgásfeladat 2-3 év alatt tanítható meg a gyermeknek. Első alkalommal egy idegrendszeri és mozgásos felmérés történik, annak érdekében, hogy megállapítsák, mely területeken van elmaradás, és a mi a fejlesztés iránya. Az órák egyénileg vagy kiscsoportban zajlanak, ahol ének és mondókázás kíséri a játékot és a feladatokat. A kezdő csoportban a szülő is jelen lehet, így a gyermek könnyebben oldódik fel.
A HRG terápia szenzoros és motorikus képességeket fejleszt, javítja a koncentráció- és feladatmegoldó képességet, tehát segíthet megkésett beszéd- és mozgásfejlesztésben, figyelemzavar esetén, értelmi fejletlenség esetén.
A HRG-terapeuta az órákon bemutatja a gyakorlatokat, elmagyaráz, irányít és korrigál szükség szerint.  
A módszer nem javasolt azoknál a gyermekeknél, akik gyakorta kapnak légúti fertőzést, arcüreg,- középfülgyulladást, vagy ekcémásak, allergiás kiütéseik vannak.

A heti 1 alkalom mellett szükség van szárazföldi szenzomotoros terápiák folyamatos végzésére is.

Kinek, mikor ajánlott:
•    viselkedészavar
•    megkésett pszichomotoros fejlődés
•    autizmus
•    részképesség-gyengeség
•    figyelem, feladattartás zavara
•    szem-kéz koordináció, finommozgások fejlesztése
•    nagy - és finommozgások koordinációja
•    kóros reflexek és kóros testtartások leépítése
•    alkalmazkodás (új közeghez, társakhoz)
•    egyensúlyfejlesztés
•    beszédfejlesztés (mozgás összekapcsolása a beszéddel)
•    fej és törzskontroll kialakítása
•    izomtónus normalizálása

Mennyi idős kortól ajánlott: 3 hónapos kortól

Államilag finanszírozott rendszerben való elérhetőség: beutalóval is igénybe lehet venni - TB támogatott

Árak országszerte: eltérő.
 


6. Delecato - módszer

A módszer kidolgozója: Carl Henry Delacato amerikai neurológus

A módszer lényege
A módszer elméleti alapja, hogy az emberi agy a különféle tevékenységek és környezeti ösztönzések hatására fejlődik. Párhuzamot vontak a törzsfejlődés és az egyedfejlődés között is, így elméletük szerint minden gyermeknek be kell járnia a fejlődés meghatározott szakaszait, tehát előbb kell forognia, majd hason kúsznia, azután négykézláb másznia, majd járnia. Ha valamelyik kimarad, vagy nem gyakorlódik be alaposan, akkor a gyermek nem tudja teljes mértékben kibontakoztatni a képességeit, ami tanulási nehézséghez, viselkedési problémához, magatartás zavarhoz vezethet, mert a mozgás segítségével járódnak be az idegpályák, fejlődnek az agyi rendszerek. A terápia lényege, hogy a gyermekek a mozgás szintjén élik újra életüknek egy korábbi szakaszát (ha erre nem képes, akkor felnőtt segítségével gyakorolja a kimaradt mozgásformát). Ezzel az érésben elmaradt területek lehetőséget kapnak a deficitek ledolgozására, pótlására.

Kinek ajánlott:
•    beszédfejlődés zavara, beszédhibák
•    mozgásfejlődésben elmaradás, bizonytalan mozgás
•    ügyetlen gyermek, egyensúly zavar, mozgáskoordinációs probléma
•    dominancia zavar
•    tanulási akadályozottság
•    diszlexia, diszgráfia
•    diszfázia, diszkalkulia
•    szervi eredetű hiperaktivitás
•    figyelemzavar, magatartás zavar

Különböző irányai vannak, így egyénileg (otthon a szülő gyakorol minden nap) vagy csoportos formában is elérhető. A szakember, ahogy tudom, néhol óvodákban is tart foglalkozásokat. A módszer magyar változata a Kulcsár Mihályné által kidolgozott Komplex mozgásterápia, amit már több helyen is elérhető, de az sem ingyenes, valamint az Alapozó terápia (l. alább).

Mennyi idős kortól ajánlott: 5 éves kortól 16 éves korig

Államilag finanszírozott rendszerben való elérhetőség: nem találtam meg a módszert az állami rendszerben, tehát ingyenesen nem elérhető

Árak országszerte: nagyon eltérő (felmérés és első gyakorlatsor kb. 6-8 ezer Ft, további gyakorlatsor kb. 3-4 ezer Ft). Csoportos foglalkozás kb. 1000 Ft/alkalom.


 

7. Alapozó terápia

A módszer kidolgozója: Dr. Marton-Dévényi Éva, Tóth Gábor, Szerdahelyi Márton

A módszer lényege
A Delacato terápia továbbfejlesztett változata, mely szintén az idegrendszer fejlesztését célozza meg. A gyerekekkel az emberi mozgásfejlődés minden egyes szakaszát újra átveszik, és így lehetőség van a korábban „kimaradt” agyi, idegrendszeri pályákat „újraírni”. A kezelt gyerekek a módszer segítségével magas fokú mozgásügyességig képesek eljutni. Gyakorlatsoraival a beszéd működéséért felelős agyi területek is fejlődnek, illetve más fejlesztő pedagógia gyakorlatokkal is kiegészítik a foglalkozásokat (például tér, idő, emlékezet fejlesztés). A terápiás folyamatban nagyon fontos a gyermek és a terapeuta között kialakuló elfogadó-szeretetkapcsolat.

Kinek ajánlott:
•    beszédfejlődési zavar
•    kiejtési hiba, pöszeség
•    olvasás, írásgyengeség
•    figyelemzavar
•    fejlődésben, érésben elmaradás
•    enyhe fokú értelmi fogyatékosság
•    mozgásügyetlenség

Mennyi idős kortól ajánlott: 5 éves kortól 16 éves korig

Államilag finanszírozott rendszerben való elérhetőség: nem találtam adatot.

Árak országszerte: 3000-6000 Ft az egyéni, a csoportos pedig 1000-3500 Ft (óriási a szórás országszerte).
 

8. Komplex mozgásterápia

A módszer kidolgozója: Kulcsár Mihályné fejlesztőpedagógus, neuropedagógus

A módszer lényege
Delacató módszere alapján összeállított terápiás lehetőség, melynek lényege a tanulási nehézségek megelőzése, illetve korrekciója mozgásterápia segítségével. A gyakorlatok az elemi mozgásmintákra épülnek (például a fej emelése, forgás, gurulás, kúszás, mászás, ülés, állás, járás). DSGM után is javasolt, miután a gyógytornász masszírozással rendbe hozta a fizikai problémákat. Egy komplex felméréssel indul, ami akár 2 órát is igénybe vehet. A szülő itt is aktív közreműködő, mivel otthon minden nap ő fejleszt.

Kinek ajánlott:
-    mozgásbeli elmaradás (elmaradt vagy keveset gyakorolt mozgások pótlása, begyakorlása)
-    megkésett beszédfejlődés
-    részképesség zavarok
-    tanulási nehézségek
-    pszichés gátlások
-    térérzékelés, az egyensúlyérzék zavara
-    finommozgásoknál eltérés

Egyéni és csoportos lehetőség is van (fejlesztő torna, például Pécsen az „Örökmozgó”)

Mennyi idős kortól ajánlott: csecsemőkortól már lehetséges, de igazán 3-5 éves kortól, és felnőttkorban is

Államilag finanszírozott rendszerben való elérhetőség: nem találtam adatot.

Árak országszerte: egyénire állapot felmérés 10 000 Ft körüli árban van, utána 4 000 Ft a konzultáció, a csoportos foglalkozások ára kb. 700 – 1000 Ft.
 

9. DSZIT - dinamikus szenzoros integrációs terápia / Ayres terápia

A módszer kidolgozója: Dr. Anna Jean Ayres (1920-1988) amerikai ergoterapeuta, agykutató és pszichológus

A módszer lényege
Kiindulási alapja, hogy a cselekvés az ember alapvető igénye, ami önmagában is gyógyító hatású. A foglalkozások nem konkrét feladatsorokból állnak, hanem a gyerekeke szabadon játszhatnak a rendelkezésre álló rengeteg játékkal, eszközzel. A terapeuta feladata a segítés, támogatás, irányítás, miközben a gyermek észrevétlenül, a saját ütemében tanul, fejlődik.
A foglalkozások alatt a gyerekeket egyensúlyi, érzékszervi oldalról érik ingerek a játékok által, miközben az idegrendszerük, agyi működésük is folyamatosan edződik, javul az agyféltekék közötti kapcsolat, ami kihat számos más területre is (beszédkészség, figyelemzavar, feladatmegoldás, rendezett mozgás, szociális, beilleszkedési zavarok).
Az Ayres terápia felkészíti a gyermeket arra, hogy később olyan 30-60 perces foglalkozásokon vegyen részt, (például TSMT terápia, Alapozó terápia) melyek már kitartó figyelmet, koncentrációt igényelnek.
A heti 2-3 alkalommal zajló terápia hatására a gyermek nyitottabb, boldogabb, magabiztosabb, rendezett viselkedésű, örömmel mozgó lesz. Önként választ nehezebb feladatokat, jobban tud az adott célra koncentrálni. Elfogadja a kihívásokat, ezzel javul az önbizalma. A kezelések során önmaga kezdeményezi a cselekvéseket, a tervezést, és a variációkat. A többi gyermekkel is javul a kapcsolata.

Kinek ajánlott:
•    szülési traumák után, mikor a csecsemő nyugtalan, rossz alvó, nehezen alkalmazkodik az új körülményekhez
•    figyelemzavaros
•    tanulási nehézségekkel küzdő
•    nehezen beszélő
•    kézmozgásában ügyetlen
•    megkésett mozgásfejlődésű
•    nehezen szokik be a közösségbe (bölcsi, ovi)
•    társas kapcsolataikban sikertelen
•    koraszülött
•    autista vagy autisztikus tüneteket mutató gyerekeknek
•    hiperaktív gyermekeknek és
•    mozgássérült és ügyetlen, összerendezetlen mozgású gyermekek
•    tanulási problémák esetén

Mennyi idős kortól ajánlott: csecsemőkortól iskoláskorig

Államilag finanszírozott rendszerben való elérhetőség: nem találtam adatot

Árak országszerte: felmérés 6000-10 000 Ft, kontroll 3-4000 Ft körül van, a csoportos foglalkozás is 3-4000 Ft/alkalom.
 


10. Sindelar program

A módszer kidolgozója: Brigitte Sindelar osztrák pszichológus, pszichoterapeuta

A módszer lényege
Ez szintén egy komplex fejlesztő program, amelynek célja az idegi eredetű tanulási és magatartási zavarok megelőzése, illetve a zavar elmélyülésének megállítása, a tanulási zavart okozó részképesség-gyengeségek felismerése és terápiája óvodáskorban és iskolát kezdő gyermekeknél. A módszer szerint a gyakorlást az alapoknál kell kezdeni, azon a szinten, ahol a kognitív képesség még megfelelően működik, akkor is, ha ez a szint a gyermek életkorához képest alacsonyan van. Átfogó képességvizsgálattal kezd, majd következik a fejlesztés, amiben a szülőnek is aktív része van, hiszen naponta (legfeljebb) 10 percet kell gyakorolnia gyermekével folyamatosan minimum 6-8 hónapig. Eredmény a módszer szerint 3 hónap után várható. A szakember havonta végez vizsgálatot és határozza meg a további otthoni munkát. A program lezárásakor végzett vizsgálattal megállapítható, hogy a gyermek mennyit fejlődött.

A fejlesztés az ismeretszerzés legfontosabb területeire terjed ki:
•    figyelem
•    észlelés
•    az észlelési területek összekapcsolása
•    emlékezet
•    sorrendiség
•    térbeli tájékozódás

Egyéni és kiscsoportos formában zajlik a fejlesztés. A programok gyakorlatai más fejlesztő eljárásokkal is jól kombinálhatóak. Célja a tanulási zavar megelőzése, illetve kisiskoláskorban a zavar elmélyülésének megakadályozása
Szakember képzése az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán történik, Sindelar- Zsoldos program 1. és 2. néven (hazai adaptálója Dr. Zsoldos Márta).

Kinek, mikor ajánlott:
•    részképesség zavarok
•    rendezetlen, bizonytalan mozgás, egyensúlyproblémák, koordinációs problémák
•    téri orientáció zavara.
•    az egymásutániság, a sorrendek felfogásának nehézsége
•    nehezen marad egy feladatnál
•    nem szívesen rajzol
•    rossz ceruzafogás
•    nem szereti a memória játékokat
•    a felolvasott mese nem köti le
•    sokszor visszakérdez, nem érti, mit kell csinálnia
•    beszédhiba
•    észlelési problémák
•    iskoláskorban tanulási nehézségek, koncentráció zavar, figyelemzavar, teljesítménye elmaradás, önálló munka nehéz, írása görcsös, helyesírással is sok gond van
•    dyslexia, dysgrafia, dyscalkulia, vagy ezek gyanúja
•    enyhe értelmi fogyatékosság
Mennyi idős kortól ajánlott: óvodáskortól (5-7 évesek) és általános az iskolásoknak is javasolt (tanulási zavart okozó részképesség-gyengeségek felismerése és terápiája óvodáskorban és iskolát kezdő gyermekeknél)
Államilag finanszírozott rendszerben való elérhetőség: nem találtam adatot, illetve, ahol ilyen végzettséggel rendelkező szakember dolgozik az állami intézményben.

Árak országszerte: felmérés 6000-10 000 Ft, kontroll 3-4000 Ft körül van.
 

+1. Korai Fejlesztők

Budapesten és a nagyobb városokban elérhető fejlesztő központok. Érdemes rákeresni, kérdezősködni, hogy a közeletekben van-e ilyen lehetőség. Beutaló úgy tudom nem kell – jelentkezz be és tájékoztatnak.

„A Budapesti Korai Fejlesztő Központ fő tevékenysége a kora gyermekkori intervenció, mely 0-6 éves korú, megkésett, eltérő fejlődésű, vagy fejlődési zavar szempontjából veszélyeztetett kisgyermeknek és családjának nyújt
•    komplex diagnosztikai vizsgálatot (vizsgálatot 3 éves korig vállalunk),
•    egyénre szabott, tervszerűen felépített fejlesztő és terápiás programot,
•    egyéb szociális segítséget és tanácsadást.
A kora gyermekkori intervenció tehát egy szolgáltatás-rendszer, mely egyedülálló módon több szakember (gyermekorvos, gyógypedagógus, mozgásterapeuta, integrációs szakember) együttes munkáját feltételezi, és maximálisan szem előtt tartja a gyermek állapotát csakúgy, mint a család igényeit és körülményeit.”

Forrás: http://www.koraifejleszto.hu

 

+2. Pedagógiai szakszolgálatok


Ide sem kell beutaló, a szülő is jelentkezhet, ha gond van a gyermekkel. Időpontot adnak és segítenek, ha esetleg nem oda való a gyermek. 3 éves kortól fogadják a gyermekeket.
„A pedagógiai szakszolgálati intézményekben egyesülnek az eddig különböző fenntartatásban és működtetési formában funkcionáló szakértői bizottságok, nevelési tanácsadók, beszédjavító intézetek és egyéb szakszolgálati feladatot ellátó intézmények. 2013 szeptemberétől elindult az iskola- és óvodapszichológiai ellátás, valamint a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása.

A pedagógiai szakszolgálatok tevékenységi körébe tartozik az ép és az eltérő fejlődésű gyermekek kérelemre történő vizsgálata, fejlesztése (szülői kérésre is). Ezen belül a korai fejlesztés- és gondozás, a tanulási képesség vizsgálata, gyógypedagógiai tanácsadás, logopédiai ellátás, a magatartás- és viselkedészavarok korrekciója, a sajátos nevelési igényű tanulók pályaorientálása, fejlődésük szakmai kontrollja.

A gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, az oktatás és gondozás mellett a fejlesztő nevelés, a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs tevékenység, továbbá az országos szakértői és rehabilitációs tevékenység, a nevelési tanácsadás, a logopédiai ellátás, a továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás, valamint a konduktív pedagógiai ellátás, a gyógytestnevelés tartozik a szakszolgálat feladatai közé. A két új elem: az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás, a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása.”

Forrás:.http://www.oktatas.hu


Összegzésként, ha baj van:

1.    Fejlődésneurológiai szakrendelések országosan - háziorvosi beutalóval - innen szükség esetén gyógytornára utalnak tovább (ez ingyenes lehetőség)
2.    Korai fejlesztő központok országosan (itt több fejlesztési lehetőség van jelen, ingyenesen, például DSGM, TSMT is)
3.    Pedagógiai szakszolgálat (itt is több szakember van, így több lehetőség közül kapja a gyermek azt, ami számára szükséges és ez is ingyenes, beutaló nem szükséges)
4.    Egyénileg pedig számtalan lehetőség közül választhatsz, amikért azonban fizetned kell – helyenként változó a kínálat és az ár is (és nagyon elgondolkodtató volt számomra, hogy miért „virágzik” ez az ellátási mód országosan ilyen mértékben).

Összeállította: Iveszics Tünde
Fotó: Pixabay


Iveszics Tünde

Kisgyerek fejlődése

Iveszics Tünde


2016.03.16