Nem kell a gyerekeket folyton szórakoztatni! - Ha hagyják őket unatkozni, önálló, kreatív felnőtt lesz belőlük

Szülők lapja

Gyereknevelés

Szülők lapja


Nem kell a gyerekeket folyton szórakoztatni! - Ha hagyják őket unatkozni, önálló, kreatív felnőtt lesz belőlük

Nyakunkon a nyári szünet, és a szülők nagy részét már most nyugtalanítja, hogy mivel köti le a gyerekeit 10 héten át? Jó hírünk van: nem kell folyamatosan lefoglalni a gyereket, beosztva minden percüket, és nem kell programok és otthoni feladatok után sem kutatnunk. Hagyjuk a gyereket bambulni és unatkozni is! Az unalom, mint kiderült, ugyanis egyáltalán nem negatív fogalom!

Bizonyára gyakran halljuk majd: unatkozom! Ennek ellenére ne stresszeljünk az iskolai szünetek megoldásán, és ne akarjuk a gyerek minden idejét kitölteni, még akkor sem, ha a közösségi média ennek ellenkezőjét sugallja! A semmittevés valójában nem egyenlő azzal, hogy „semmit sem csinálunk, és semmi sem történik”. A látszólagos unalom során rendeződhetnek a gondolatok, új és kreatívabb gondolatok születhetnek. 


Gyermekünknek egyáltalán nem származik hátránya abból, ha néha látszólag nem csinál semmit, sőt: annak ellenére, hogy nincs látványos aktivitás, több előnye is származik ezekből a csendes időszakokból:


1. Megtapasztalja az unatkozásban rejlő potenciált, az csendből ébredő érzések, motivációk és gondolatok erejét, és felismerheti függetlenségével és jóllétével kapcsolatos saját felelősségét és lehetőségeit. Megérti, hogy nem csak a hiperszuper programok jelenthetnek élményt. 
 

2. Az „üresjáratok” megtanítják a gyereket megbirkózni a programmal nem kitöltött időszakokban felmerülő érzetekkel, érzelmekkel, hiszen olyankor azokat nincs módjuk elfedni egy jó kis "pörgéssel". A csendes időszakok értelmes eltöltése is egy olyan fontos képesség, melyet el kell sajátítania.
 

3. Az unatkozás egy idő után serkenti a kreativitást és produktivitást. Az idő egyedüli, tartalmas eltöltése ugyanis ötletelést, szervezést, előkészítést és problémamegoldást is igényel. Ha nem akar csupán heverészni, meg kell elégednie a csendesebb tevékenységekkel (olvasás, rajzolás, naplóírás) vagy bizony fel kell találnia magát, és új ötleteket, játékokat vagy kreatív tevékenységeket kitalálnia.



Hogyan segíthetünk?
 

Figyeljük meg, gyermekünk meddig képes lekötni magát ily módon. Amennyiben nem megy, vagy már nem tudja lekötni magát tovább, segítsünk neki, hiszen a strukturálatlan, tehát nem beosztott, szabad időszakok frusztrációt okozhatnak, főleg a kisgyermekekben.

Beszélgessünk arról, miket csinálhat ilyen esetben, illetve támogathatjuk ötletekkel, akár „tevékenységkártyákkal”, melyeken olyan feladatok, ötletek szerepelnek, melyekhez ő maga is segítségül nyúlhat, ha nincs ötlete az idő értelmes eltöltésére. 
Szerepelhet rajta pl.: piknik, kerti bogarászás, bogárgyűjtés, bunkerépítés, kirakó, színezés, hajtogatás, ismerős felhívása telefonon, locsolás, naplóírás, videókból újat tanulni (nyelvet, táncot…), torna, haladás a kötelező olvasmánnyal...a sor végtelen!
 

A montessori pedagógus is egyet ért abban, hogy a gyerekeket hagyni kell unatkozni ahhoz, hogy önálló, kreatív felnőtt váljon belőlük.


Szerző: Szülők Lapja
Fotó: Freepik
 


Szülők lapja

Gyereknevelés

Szülők lapja


2024.05.15