
Az óvoda után az iskolakezdés jelentős változás mind a gyermek, mind a szülő életében. Kell-e előre készülni a tanulásra? Ha nem, mik azok a tevékenységek, melyekkel játékosan, mégis hatékonyan készíthetjük fel gyermekünket az iskolára mind mentálisan, mind lélekben?
A nyári szünet második felében már felmerül a kérdés, szükséges-e felkészíteni a tanulásra a 6-7 éves gyerekeket?
Az iskolára felkészítés egyáltalán nem kell, hogy tanulást jelentsen. Semmi szükség számolásra vagy betűk tanulgatására, sőt, ennek erőltetése ellenkező hatást válthat ki, és már jó előre felesleges szorongást alapozhat meg.
Az iskolakezdéshez közeledve így is éppen elég dolgon szoronghat gyermekünk még akkor is, ha ezeket a félelmeket nem fogalmazza meg. Félhet pl. attól, elfogadják-e majd társai; izgulhat amiatt, hogyan fog tudni beilleszkedni, sikerélménye lesz-e vagy hogy tud-e majd bárkihez is kapcsolódni.
Amire viszont érdemes figyelni és időt szánni, az az ősztől szükséges új napi rutinhoz való fokozatos közelítés, és egy tartható rendszer kialakítása az alvás és étkezések tekintetében.
Jó hír, hogy minden olyan tevékenység, mely teret ad a kreativitásnak, a szabad gondolkodásnak és a szabad mozgásnak, az megfelelő mentális felkészülést és egyben örömteli tevékenykedést is jelent a gyermek számára.
Játékos feladatok, amik segítenek a leendő elsős gyerekeket felkészíteni az iskolára
1. Puzzle, kártya- vagy társasjátékok
Türelem, együttműködés, szabályokhoz alkalmazkodás, kommunikáció.
Kapcsolódó cikk: Társasjáték gyerekeknek: Mit csináljak, ha nem tud veszíteni a gyerekem?
2. Verselés, éneklés
Éneklés közben a gyermek felfedezheti a hangerősségek és -magasságok közti különbségeket, és fejlődik a ritmusérzéke is.
Kapcsolódó cikk: Versek leendő elsősöknek az iskolakezdésre hangolódáshoz
3. Meseolvasás, közös történetmesélés, házi bábelőadás
Lehetőséget ad a gyermeknek a szókincs bővítésére és gyakorlására a történetek szerkezetének megismerésére, az empátia fejlesztésében is közrejátszik, és bővíti a szókincset.
4. Kézművesség
Rendkívül fontos a finommotorika fejlesztése, hogy könnyebben menjen az írás a gyerekeknek. Ehhez a legjobb, ha sokat gyurmáznak, festegetnek, gyöngyöt fűznek.
Kapcsolódó cikk: Mentálisan és fizikailag is létfontosságú a kézműveskedés a gyerekeknek - Ezt a 7 képességüket fejlesztik a kreatív tevékenységsek
5. Zene és tánc
Remek módszerek a felgyűlt energia és az érzelmek felszabadítására is.
6. Szabad mozgásos játékok
A fára mászás, hintázás, egyensúlyozás, biciklizés, ugrókötelezés, tehát szinte bármilyen mozgás – szintén hozzájárulnak az agyi fejlődéshez, ugyanakkor fejlesztik a mozgáskoordinációt, a mozgás és az izmok tudatosabb működtetését, de közvetve részt vesznek a memória és a kéz-szem koordinációban is.
Hétköznapi dolgok, amit segítenek a gyerekeknek felkészülni a változásokra, amit az iskola hoz az életükbe:
1. Dicsérjük, biztassuk, támogatásunkkal erősítsük gyermekünket!
2. Beszélgessünk az érzésekről, érzelmekről!
Támogatja az érzelmek megértését és kifejezését, segíti az empátia kialakulását.
3. Találkozzunk más családokkal, gyerekekkel!
Segít a szociális helyzetekbe történő belerázódásban, és bővíti a szókincset.
4. Adjunk a gyermeknek érdekes, kreativitást igénylő feladatokat minél izgalmasabb eszközökkel (zsírkréta, festék, játékfigurák, kavicsok, botok, gyurma, agyag, palack, rongy, olló, ragasztó, papír)!
Támogatja a problémamegoldó-képességet, felszabadítja a képzelőerőt, és önbizalmat ad.
5. Tegyünk fel nyitott kérdéseket, és hallgassuk is meg a véleményét!
Sikerélményt ad számára, növeli önbecsülését és önállóságát.
6. Figyeljük meg együtt a környezetünket!
Tapasztalatszerzés az élővilágról, látványról és hangokról, érzetekről, fizikai ok-okozatról, természeti jelenségekről - akár városban, akár természetben.
Így készülj az iskolára, ha SNI-s gyerek van a családban
Viselkedészavarok esetén (ADHD, figyelemzavar, hiperaktivitás) még több figyelemre, érzelmi támogatásra és rutinra van szüksége a gyerekeknek! Segíthetünk gyermekünknek az iskolakezdésben:
- egyes szituációk eljátszásával, képekkel vagy más, kreatív módszerekkel felkészíthetjük a gyereket az iskolakezdéssel járó változásokra, a társas helyzetekre.
- érzékszervi érzékenység esetén fokozatosan megismertethetjük azokat az új eszközöket, anyagokat, melyekkel az iskolában fog találkozni: legyen az gyurma, radír, vagy zsírkréta.
- készüljünk fel gyermekünk speciális igényeinek, például nyugalmának vagy töltődésének biztosítására, a szorongás- és stresszkezelésre, és
- rendszeresen beszélgessünk az érzelmek felismeréséről és kifejezéséről, a határhúzásról és azok megfelelő kommunikálásáról gyermekünkkel.
- a sok „új arc” is megviselheti az érzékenyebb, szorongóbb gyerekeket: ha van rá mód, érdemes mielőbb megismerkedni néhány leendő osztálytárssal, vagy legalább az osztályfőnökkel (amennyiben a pedagógus is nyitott erre – augusztusban egy kérdést megér).
Szerző: Szülők Lapja
Fotó: Freepik