A gazdagabb szókincs még a későbbi sikereinkre, boldogulásunkra is kihathat
A „gazdag” és a „kincs” fogalmak valószínűleg úgy társultak a választékos beszédhez, hogy a múltban és a jelenben is az boldogul könnyebben az életben, aki árnyaltabban tudja kifejezni közlési szándékát. A szinonimák használata alkalmazkodás a környezethez, egy fajta nyelvi mimikri (alakutánzás - a szerk.). Egy-egy szavunkat el tudjuk mondani szép, közepes és csúnya formában is. Az, hogy az adott helyzetben melyiket alkalmazzuk, biztosan kihat a kommunikációs helyzetre. Írásos formában ez még fokozottabban megjelenik.
A szókincs tükre a gyermek nyelvi fejlődésének
A szókincs fejlődése születésünktől halálunkig tart. Létezik passzív és aktív szókincs. Passzív az, amiről tudomásunk van, ismerjük jelentését, de nem használjuk a mindennapi életben, aktív az, amit aktívan használunk. A szókincs a nyelvfejlődés állapotáról is tükröt mutat.
A beszédfejlődés babakorban kezdődik, azzal hogy az anyuka sokat beszél-énekel a kisbabának
Megkésett beszédfejlődés gyerekeknél
2 éves korban
A szakirodalom szerint megkésett beszédfejlődésű az a gyermek, aki 2 évesen nem birtokol legalább 50 szavas aktív szókincset vagy nem kezdett el több elemből (szóból) álló kombinációt használni.
4-8 éves korban
4-8 éves kortól lehet mérni az ok hátterét: megkésett beszédfejlődés áll fenn vagy eltérő nyelvfejlődési menet akadályozza a szókincs bővülését. Az eltérő nyelvi fejlődés az iskolai teljesítményre, a tanulás sikerességére is kihat.
A rossz hallás is eredményezhet beszédfejlődési zavart
A rossz hallás is gátló tényező. Első lépésként hallásvizsgálatot kérünk a szülőktől. Nehezítheti a szóelsajátítást ép hallás mellett a beszédészlelés, beszédértés zavara is. Ezt 3 éves kortól tudjuk kivizsgálni. A fent említett összes gátló tényező diagnosztizálható és megfelelő logopédiai terápiával vagy orvosi segítséggel javítható.
A szókincsbővítésben a szülőknek, nagyszülőknek óriási szerepük van
Megfelelő nyelvi fejlődés során a gyermek szókincse fokozatosan bővül. Nagy szerepe van a környezetnek is ebben. Az édesanya, édesapa, nagyszülők a baba gondozását kísérjék beszéddel. Az öltöztetés, etetés, fürdetés, tisztába tevés során verbalizálják tevékenységüket, mondják el, hogy épp mit csinálnak: „Gyere, felvesszük ezt a kardigánt, mert hideg van. Dugd be a kezed. Ügyes vagy, a másik kezed is”, stb. A gyermek összeköti az anya szájmozgását a hallottakkal, látottakkal, a mozgásokkal. Ez a sokcsatornás információ a tanulás alapfeltétele.
Ezért a jó a mondókázás, ahol ritmus, beszéd, mozgás szintén szoros egységben van. A fejből mondott, rövid mese ezeket az alapokat erősíti szintén.
Kapcsolódó cikkünk: Így tornáztasd a babát, kisgyermeket mondókákkal »
Mit tehet a szülő, ha gyermekénél beszédfejlődési zavarra gyanakszik?
Ha gyermekénél észleli eltérő nyelvi fejődést véleményez, forduljon minél előbb szakemberhez. 3 éves kor alatt a korai fejlesztő intézetek, 3 éves kor felett a szakszolgálatokhoz fordulhatnak segítségért. Az ellátás ingyenes. Használja ki a lehetőséget, amit az óvoda, iskola logopédusa kínál.
Szerző: Fodor Tímea logopédus
Fotó: Pixabay