Kellenek a korlátok a gyerekeknek! - 11 gyermeknevelési szabály, amitől gyermeked boldog, kiegyensúlyozott lesz

Szülők lapja

Gyereknevelés

Szülők lapja


Kellenek a korlátok a gyerekeknek! - 11 gyermeknevelési szabály, amitől gyermeked boldog, kiegyensúlyozott lesz

A mai rohanó, túlzott ingerrel bombázó, bizonytalan világban való helytállás egyre nagyobb belső stabilitást és egyensúlyt követel meg. Hogyan lehet erre felkészíteni gyerekeinket? A következő 11 fontos dolog szem előtt tartásával lehetőséget és erős alapot adhatunk gyermekünknek egy sikeres, boldog és kiegyensúlyozott élethez.

Szülőként sokat tehetünk azért, hogy lélekben szilárd és mentálisan erős emberkéket neveljünk fel. Ám mindenekelőtt ne feledjük: ehhez saját mentális erőnkre is szükségünk van, hiszen 

- a saját példánk minden nevelési módszernél „hangosabb”, és
- végigasszisztálni gyermekünk próbálkozásait, küzdelmeit, csalódásait, mindvégig ösztönözni, érzelmi hátteret biztosítva a számára, bizony tőlünk, szülőktől is erőt kíván.

 

11 gyermeknevelési szabály, amitől gyermeked mentálisan erős, boldog, kiegyensúlyozott lesz



1. Nem a gyerek az univerzum középpontja!
Kerüljük el azt, hogy egész napunk, életünk a gyerek igényei körül forogjon, különben könnyen énközpontúvá válik, és azt várja majd el a világtól, hogy az ő kedvére tegyen, és az ő jogait tartsa szem előtt. Mutassuk meg, mivel tud ő maga hozzájárulni mások életéhez és mit tud hozzáadni a világhoz.


2. Bűntudat és következetlenség
Ne engedjük, hogy bűntudatunk miatt változtassunk a döntéseinken. Például ha nemet mondtunk valamire, utána abból már ne engedjünk csupán bűntudatból. Lelkiismeret-furdalásból sokszor nem születnek bölcs döntések. (Ha azonban valóban túllőttünk a célon és hibáztunk, a bocsánatkérésünk erénye szintén meghatározó példa lesz a számára.)


3. Áldozati mentalitás helyett előretekintés!
Az elutasítás, a kudarc és az igazságtalanság az élet része. A negatív érzéseknek is van létjogosultsága, de ne hagyjuk, hogy sokáig abban dagonyázzanak. Mutassuk meg, hogyan terelhetik el figyelmüket a szerencsétlenség érzéséről, és mutasunk rá, hogy legtöbbször az ő kezükben a döntés és változtatás lehetősége. A küzdelmekből erő is születhet, a tapasztalatból tudás, a nyitottságból és előretekintésből pedig új lehetőségek!


4. Nem az aggódás irányít
A gyerek fejlődése szempontjából nem előnyös, ha szorongással, túlféltéssel neveljük. Ne tartsuk burokban! Iránymutatóként legyünk jelen, ne folyamatos védelmezőként. 


5. Nem a gyerek kezében van a gyeplő
A gyerek nem "alattunk" van a hierarchiában, nem is haver, és főleg nem lehet főnök! Természetesen sok mindent megbeszélhetünk, de közben ne parentifikáljuk a gyereket (saját állapotunkat, gondjainkat, annak megoldását ne aggassuk rá teherként), és persze lehetnek saját döntései is, de közben a tekintélyt (pontosabban a gyerek ránk irányuló figyelmét) ne veszítsük el. Ehhez logikus és egyezményesen rögzített határok, szabályok szükségesek, melyek keretein belül "mozoghat".


6. Nem a tökéletesség a cél, hibát pedig mindenki elkövet
Fogadjuk el, hogy gyermekeik nem fognak mindenben kitűnni, és ne is várjunk el tőlük ilyesmit, hiszen azt kell éreznie, hogy tökéletlensége ellenére is tökéletes, és szeretjük, úgy, ahogy van! Arra összpontosítsunk, hogy abból, ami az ő személyiségük, adottságuk és érdeklődésük, kihozzuk a legjobbat, és közben minden igyekezetet értékeljünk!
Ne akadályozzuk meg az sem, hogy gyermekünk hibákat kövessen el, hiszen a hibák az élet tanítói (másrészt így mások hibáit is több megértéssel fogadják el).


7. Csalódásokra is szükség van
A gyerekeknek is találkozniuk kell a hibákkal, csalódással, sikertelenséggel ahhoz, hogy tapasztalatot szerezzenek arról, miként tudják kezelni a kényelmetlenséget. A mentálisan erős szülők nem oldják meg helyettük azt, amire már ők is képesek, de hátteret, támogatást és segítséget nyújtanak a nehézségekben.


8. Mindenki a saját érzéseinek "kovácsa"
Itt arra gondolunk, hogy a gyermekeknek idővel meg kell tanulniuk felelősséget vállalniuk saját érzelmeikért. Mutassunk nekik utakat önmaguk megnyugtatásához (pl. fókuszálás, meditálás, légzéstechnika), és hagyjuk unatkozni is őket, hogy rájöjjenek: igenis képesek használni saját kreativitásukat. 


9. Nem szükséges büntetni a fegyelemért
A büntetés helyett a saját, életkornak megfelelő kötelességek (pl. házimunka, tanulmányok) és felelősségek, következmények és példamutatás (saját önfegyelmünk) által taníthatjuk meg a gyerekeknek, hogyan lehet és kell a jövőben jól cselekedni.


10. Nem mindig az egyszerűbb megoldást választjuk
Jobb, ha a gyerekek megszokják, hogy nem adhatjuk be minden alkalommal a derekunkat a kényelemért, vagyis a kényelmetlenségeket, küzdelmet néha vállalnunk kell az eredmények eléréséhez. Azaz ha például gyermekünk nyafog, akkor se tegyünk meg helyette dolgokat, hiszen csak így fejlődhet benne az az erő, mellyel elviseli majd a nehézségeket.


11. Megtalálni, ami igazán fontos
A mai rohanó világban könnyű szem elől téveszteni, mi az igazán lényeges. Házi feladatok, munka, különórák, házimunka, és tagadhatatlan a külvilág és a média "elvárása", hatása is...  A mentálisan erős emberek azért sem veszítik el a fókuszt, és azért találnak vissza a nehézségek közepette is belső középpontjukhoz, mert saját és családjuk értékei mentén élik az életüket.

 

Fotó: Freepik


Szülők lapja

Gyereknevelés

Szülők lapja


2025.04.23