Valaki egyszer azt mondta: "Gyermekkorunk jelei ott maradnak életünk helyszínein, ahogy a virág illata is ott marad a szobában, amit díszített”. Mekkora igazság! A mai napig emlékszünk a meghatározó jó és rossz élményekre. Ezekből táplálkozunk vagy épp erősebbek lettünk tőlük, de mindenképp rányomta bélyegét életünkre.
Emlékszünk még a saját gyerekszobánkra? Ahol hátulgombolósként a fiúk szuperhősök bőrébe bújtak, a lányok hercegnővé vagy balerinává váltak. Aztán jött a tini korszak, amikor a szoba falát az akkor éppen menő zenekarok poszterei díszítették és mi magunk is sztárokká váltunk a tükör előtt, és nyomtuk ezerrel, még ha hamisan is. Gyerekként mindig olyan szerepeket játszottunk el, amik nagy hatással voltak ránk, valamilyen oknál fogva mintául szolgáltak, utánzásra késztettek.
Szerepjátékok – segítenek az élmények feldolgozásában
Az effajta szerepjátékok segítik feldolgozni a gyerek számára kellemes és kellemetlen eseményeket, például egy költözést, válást, vagy egy testvér születését, hiszen a játék során saját indulatait, érzelmeit vetíti ki.
A szerepjáték, bár a felnőttek számára nem úgy tűnik, igen bonyolult szellemi tevékenység egy gyerek számára, illetve kulcsfontosságú társadalmi, érzelmi és testi fejlődésük szempontjából. A csöppségeket maga a játék tanítja meg az életre, nem pedig a feszélyezett, szabályokkal teli oktatás.
Mit tanítanak a szerepjátékok?
A gyerekszoba az a hely, amely biztonságot, stabilitást nyújt a gyerek számára. Itt igazán önmaga lehet, néha herceg, néha hős, katona és királylány. Ez az ő kis világa. Mint játékainak helyszíne lehetővé teszi a haragjának, félelmeinek, konfliktusainak feloldását és az ebből fakadó öröm átélését. A szerepjáték a legértékesebb játékfajta, mert a leghatékonyabban fejleszti a gyermek képzeletét, értelmi erőit, problémamegoldó képességét, a társas kapcsolatait. Megtanulja az alá-, fölérendelési viszonyokat, képessé válik az alkalmazkodásra, edzi akaratát, kihat érzelmi életének alakulására. Ez segíti a gyermek belső harmóniájának, nyugalmának kialakulását.
Éppen ezért nem mindegy, mennyire ingergazdag egy gyerekszoba, mennyire ösztönzi a gyermek képzeletét, képességeit. Minden szülő boldognak akarja látni a gyermekét és ezért igyekszik a lehetőségeihez mérten a legideálisabb környezetet kialakítani a számára.
Milyen az ideális gyerekszoba?
Az ideális gyerekszoba tágas és világos, teret hagy a játéknak a bútorok elhelyezésén túl. Ha nincs lehetőségünk változtatni a szoba méretén, optikailag még mindig növelhetjük színekkel, mintákkal. A színek közvetlen hatást gyakorolnak a gyerek hangulatára. A nem megfelelő színkombináció rosszkedvet, levertséget, haragot, idegességet válthat ki, de ellenkező esetben dinamizmust, erőt, jókedvet, derűt teremthet.
Fontosak a kiegészítők
A fal színén túl fontos, hogy milyen bútorral rendezzük be a gyerekszobát. Aki az egyszerűbb és olcsóbb megoldásra vágyik, az a hagyományos bútorok mellett dönt, és inkább kiegészítőkkel igyekszik ingergazdag mesebirodalmat kialakítani a kicsi számára, mint az ágytakaró, falvédő, textilkép, függöny, szőnyeg, világítótestek, falmatricák, párnák...
Falfestéssel is feldobhatjuk a szobát
Aki itt nem akar megállni, vagy nem ezt a megoldást választja, az a gyerekszoba falait szívesen díszíti mesefalfestéssel, amely egyben térnövelő hatású is lehet és összhatásilag vidámságot kelt és életet visz a szobába. Aki jól tud rajzolni, önmaga is elkészítheti gyermeke szobájába, aki nem, az elkészítteti profival.
Mesevilág teremtése bútorokkal
Aki ettől többre vágyik és megteheti, ott már a bútorok formájának, mintázatának is jelentős szerepe van egy izgalmas, megunhatatlan mesevilág kialakításában, amelyek a kedvenc hősök környezetét idézik, imitálják. Itt már a bútorok is szereplő társsá válnak a gyerekek által kitalált mesékben, szerepjátékokban.
Ügyeljünk a harmóniára, hogy a minták és színek megfelelő egyensúlyban legyenek, és ne vigyük őket túlzásba!
Mindezek a lehetőségek hozzájárulnak ahhoz, hogy ingergazdag fizikális, pszichés környezetet teremtsünk a gyerekszobából, ahol a szoba kis lakója szabadon kalandozhat, játszhat, tanulhat, jókat alhat, és úgy ébredhet, mint Csipkerózsika, vagy épp Pókember.
Szerző: Kovács Helén designer