Az elmúlt 20 évben 40 százalékkal nőtt a sajátos nevelési igényű gyerekek száma hazánkban, a drámai növekedéshez pedig több tényező is hozzájárul.
Az előző tanévban 104 865 - óvodás, általános- és középiskolás - gyermekről derült ki, hogy SNI-s, azaz „különleges bánásmódot igénylő gyerek vagy tanuló, aki a szakértői bizottság véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus-spektrumzavarral, vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral rendelkezik”.
Hivatalos diagnózisért azonban a szülőknek a Pedagógiai Szakszolgálathoz kell fordulniuk, ahol a szakemberek egy komplex állapotfelméréssel igazolják (vagy kizárják) a sajátos nevelési igényt. Ezek után van arra lehetőség, hogy egyéni szükségleteinek megfelelő intézményt jelöljenek ki a gyermek számára.
Dr. Rétfalvi Flóra, a KidSprit Fejlesztő Központ vezetője azt tapasztalja, hogy a szülők nagy részét ugyanazok a kérdések és bizonytalanságok foglalkoztatják, és hogy „a legtöbben igen hosszú és kacskaringós utat tesznek meg, mire hozzánk eljutnak. Felmérések, szakszolgálat, szülőkonzultációk, ellentmondó visszajelzések, orvosi vizsgálatok és várólisták során vannak túl.”
Hazánkban leginkább az integrált oktatás jellemző: a KSH szerint az SNI-s gyerekek kétharmada átlagos iskolában, átlagos fejlődésű gyermekekkel tanul együtt.
Az SNI-s gyerekek számának 40 százalékos növekedéshez a genetikai és környezeti tényezők mellett a túlzott mértékű digitális eszközhasználat is hozzájárul, ugyanakkor az is igaz, hogy egyre több gyermeket visznek kivizsgálásra a szülők, saját indíttatásból vagy az intézmény javaslatára.
A rendszerre sajnos a szakemberhiány jellemző, emiatt is lehetséges az, hogy egy adott fejlesztési igényű gyermek nem a számára megfelelő fejlesztésben részesül - hanem abban, ami elérhető.
Már tavaly is nagyon rossz volt a helyzet: Megdöbbentő adatok: Minden 10. fiú SNI-s, vagyis sajátos nevelési igényű
Az is nagyon elkeserítő, hogy mennyire nincs felkészülve a rendszer az SNI-s gyerekek oktatására, integrálására: Tízszeresére nőtt az autista diákok száma - az iskolák nincsenek felkészülve
via
Fotó: Freepik